Derco, parte din grupul american Lockheed Martin, a semnat cu Aerostar pentru întreținerea flotei de avioane F-16 a României, după ce în vară Lockheed a convenit cu societatea din Bacău să deschidă un centru de întreținere, reparații și revizie (MRO) a elicopterelor Black Hawk.
Centrul trebuia să fie deschis inițial la Romaero, însă compania se confruntă cu dificultăți în ultima perioadă nu mai poate participa la licitații din cauza datoriilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acordul vine acum la câteva zile după ce primul Centru European de Instruire pentru F-16 a fost inaugurat la Baza Aeriană Fetești, în sudul României, și se bazează pe cei 26 de ani de cooperare a Lockheed Martin cu România în sprijinul apărării naționale, industriei și a mediului academic.
Înființată în 1979, Derco are sediul în Milwaukee, statul Wisconsin, și este furnizor de distribuție de piese de schimb pentru aeronave, logistică, reparații de componente și soluții tehnice pentru clienți din întreaga lume. În prezent, Derco este furnizor de soluții logistice pentru flotele militare și comerciale din 65 de țări.
Cu sediul în Bethesda, statul Maryland, Lockheed Martin Corporation are aproximativ 116.000 angajați în întreaga lume, fiind specializată în cercetarea, proiectarea, dezvoltarea, producția, integrarea și întreținerea de sisteme, produse și servicii tehnologice avansate.
CITEȘTE ȘI Cutremur politic în Germania după ce Curtea Constituțională a dat o gaură de 60 de miliarde de euro în bugetul federalÎnființată în 1953, Aerostar este cea mai importantă companie aerospațială și de apărare din România, specializată în producție, asamblare și integrări, precum și suport logistic integrat pentru o gamă largă de sisteme de apărare și aviație.
Aerostar este deținută în proporție de 71,49% de Iarom SA, fosta Centrală Națională a Industriei Aeronautice din România.
Ministerul Afacerilor Interne a semnat un acord-cadru pentru o flotă de până la 12 elicoptere Black Hawk în noiembrie 2021, contract de circa 270 milioane de euro, pentru a răspunde nevoilor serviciilor de urgență ale țării, care vor avea nevoie de mentenanță. Centrul MRO Black Hawk de la Bacău ar urma să permită creșterea gradului de pregătire și reducerea costurilor operaționale pentru elicopterele Black Hawk operate aici, spune Ray Piselli, vicepreședinte pentru afaceri internaționale la Lockheed Martin.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Modificări pentru electricitate mai ieftină și economii bugetare. Cotația maximă decontată de stat furnizorilor de energie pentru achiziții a fost redusă cu 31%. Fostul ministru al Energiei a anticipat decizia la Profit News TV.Producătorul american a finalizat un audit la Aerostar și la instalațiile companiei, iar în vară aștepta o evaluare a planurilor instalațiilor de către autoritățile române. Angajații Aerostar au finalizat deja pregătirea MRO necesară la Academia de Training Sikorsky Lockheed Martin din West Palm Beach, Florida.
Construit la uzina PZL Mielec a Lockheed Martin din Polonia, elicopterul S-70 Black Hawk este folosit ca aeronavă utilitară de operatori din întreaga lume, având o versatilitate multi-misiune ridicată și navigabilitate de nivel militar, capabilă să opereze în condiții meteo extreme, ziua sau noaptea.
Tot la Bacău sunt cele mai mari șanse să se deschidă centru de mentenanță și pentru sistemele de rachete HIMARS pe care România le va achiziționa de la Lockheed Martin. Compania americană a semnat deja un acord în acest sens cu Aerostar, care va fi pus în aplicare după ce vor fi făcuți și de Ministerul Economiei pașii necesari pentru desemnarea centrului de mentenanță, arăta Adrian Iacob, Director Executiv Lockheed Martin România.
Aerostar va putea asigura acum mentenanță și pentru avioanele F-16 cumpărate de România, când acestea vor ajunge în țară, și ar urma să fie implicată și în procesul complex instruirea tehnică a piloților de F-16.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Rompetrol analizează declanșarea unei acțiuni juridice pe tema taxei de solidaritateÎn cazul centrului de mentenanță pentru elicopterele Black Hawk cumpărate de MAI, Bacăul a ajuns să fie gazdă în final, deși inițial se stabilise ca facilitatea să se deschidă la Romaero București, realizată împreună cu Lockheed Martin și Aerostar. În luna mai a anului trecut, fostul ministru al Economiei, Florin Spătaru, semna o scrisoare de intenție în acest sens cu compania americană. „Această capabilitate va fi realizată la Romaero, în colaborare cu o altă companie românească, Aerostar, și încă de mâine vom începe să discutăm ce evaluare avem de făcut, care sunt investițiile necesare, cum concretizăm acest parteneriat, printr-o asociere formală și după aceea ne apucăm de treabă. Lockheed Martin va veni cu transfer de tehnologie, va instrui personalul. Investițiile vor fi realizate atât de Romaero, cât și de Aerostar și le-am solicitat celor de la Lockheed Martin să participe de asemenea în asociere cu un procent”, spunea anul trecut Florin Spătaru.
Romaero și-a adâncit, însă, problemele economice, a avut dificultăți în onorarea livrărilor, iar acumularea de datorii la buget blochează participarea la licitații și contracte publice în domeniul apărării. Activitatea companiei și-a acontinuat declinul, agravat de pandemia Covid-19 și războiul din Ucraina.
Cifra de afaceri scăzuse deja de la 84,4 milioane lei în 2018 la 51,9 milioane lei în 2021, interval în care volumul pierderilor s-a dublat, la aproape 63 milioane de lei, și a trebuit să contracteze credite bancare pentru care a ipotecat mai mult de jumătate din totalul activelor corporale în favoarea CEC; BCR și Banca Transilvania.