Negocierile dintre Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) și firmele specializate care au depus oferte pentru preluarea dosarelor de daună ale Astra Asigurări se află în impas. Surse direct implicate au arătat, pentru Profit.ro, că niciunul dintre ofertanți nu îndeplinește criteriile de eligibilitate.
Niciuna dintre cele șase firme care au depus oferte pentru contractarea serviciilor de regularizare a daunelor Astra Asigurări nu îndeplinește toate condițiile de eligibilitate, au arătat, pentru Profit.ro, surse direct implicate. Fondul de Garantare a Asiguraților a declanșat, conform unei decizii luate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), procedurile de licitație pentru externalizarea serviciilor de constatare și evaluare a daunelor suferite de clienții Astra Asigurări sau de terți păgubiți de persoane asigurate la compania falimentară.
Procedura se desfășoară prin metoda negocierii directe și durează deja de mai multe săptămâni. ASF a recomandat FGA să selecteze trei firme care să se ocupe de regularizarea daunelor. Fondul a trimis invitații de participare unui număr de 14 companii specializate, dintre care doar șase au depus și oferte concrete. Fiecare dintre aceste firme au fost invitate la discuții separate, însă, ulterior depunerii ofertelor, reprezentanții lor nu au mai fost contactați pentru eventuale negocieri, arată sursele amintite.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Principalele criterii pe care companiile trebuie să le îndeplinească pentru a obține contractul se referă la rețeaua teritorială (care trebuie să acopere întreaga suprafață a țării), la dimensiunea personalului și calificarea acestuia în activitatea de deschidere, constatare și evaluare a daunelor și, nu în ultimul rând, la prețul cerut.
O altă cerință a ASF este ca firma specializată în regularizarea daunelor să dispună de softuri dedicate.
Piață mică, prețuri mari
Informațiile noastre arată, însă, că niciuna dintre companiile care au depus oferte nu îndeplinesc toate criteriile menționate mai sus. “O mare problemă este că niciunul dintre ofertanți nu are o acoperire națională. Prețul este un alt criteriu pe care nu cred că îl va îndeplini nimeni. Există o comisie de evaluare care va decide. Personal, nu cred, însă, că se va califica niciuna dintre firme”, arată o sursă avizată.
Lipsa îndelungată(legea s-a schimbat abia în noiembrie 2014) a unei legislații care să permită firmelor de asigurare să externalizeze serviciile de constatare și evaluare a daunelor pentru teritoriul României a făcut ca firmele specilizate în domeniu să se orienteze mai ales către piețele externe neavând nevoie de o rețea vastă de reprezentanțe în România.
Cu ajutorul rețelelor companiilor-mamă, birourile din România ale multinaționalelor specializate lucrează cu asigurătorii români doar atunci când este vorba despre daune transfrontaliere, cum ar fi, de exemplu, accidentele provocate în Spania sau în Italia de români asigurați RCA la companii din țară. O dovadă este și faptul că, pentru daunele înregistrate de Astra în afara țării, prin sucursalele din Ungaria, Germania și Slovacia, nu sunt probleme în ceea ce privește îndeplinirea criteriilor.
De altfel, până de curând, activitatea de regularizare a daunelor nici nu era reglementată prin lege pe teritoriul României, firmele specializate fiind înregistrate ca broker de asigurare. Este și cazul unor nume importante la nivel internațional cum este cazul Crawford (pentru care Păvălașcu Risk Consultants administrează din România activitățile pentru 11 țări din Europa) sau Avus International. Firme mai mici, cu capital românesc, au fost înființate de foști angajați ai companiilor de asigurare abia în ultima jumătate de an.
În ceea ce privește criteriul prețului, fiind obișnuite cu tarifele din afara țării, ofertanții au cerut, se pare, tarife mai mari decât este dispus FGA să plătească.
“Nu am depus ofertă pentru că era vorba de un preț prea mic. Limita era undeva la 40 de euro per daună, în condițiile în care, în Europa, se oferă până la 15% din valoarea unei daune, minimum 200 de euro”, a arătat, pentru Profit.ro, șeful uneia dintre cele 14 societăți chemate de FGA. Potrivit unor surse din domeniu, niciunul dintre ofertanți nu a cerut mai puțin de 50 de euro pentru fiecare daună, acesta fiind și prețul considerat mediu pentru piața din România. Statistici clare în acest sens nu există tocmai pentru că piața este subdezvoltată.
Aproape 4.000 de dosare pe cap de evaluator
Până la finalul negocierilor, FGA a anunțat că a încheiat contracte cu un număr de 15 inspectori de daună care să preia dosarele de la Astra. Aceștia ar urma să gestioneze, într-o primă fază, cele peste 57.000 de dosare care au ajuns deja în administrarea Fondului, ceea ce înseamnă în jur de 4.000 de dosare pentru fiecare inspector.
Numărul daunelor crește, însă, în fiecare zi, având în vedere că Astra are 840.000 de clienți cu RCA care circulă pe străzile din România și pot provoca accidente. Informațiile noastre arată că ritmul de creștere a dosarelor de daună se ridică la aproximativ 2.000 pe lună.
În cazul în care negocierile cu firmele specializate eșuează, una dintre soluțiile discutate este chiar ca FGA să angajeze specialiști. “Soluții există chiar dacă, până la urmă, niciun ofertant pentru serviciile de regularizare nu va îndeplini criteriile. FGA poate angaja pe perioadă determinară inspectori. Sunt deja discuții, nu neapărat doar cu cei care au lucrat la Astra. Sunt specialiști de la Asirom, Omniasig, dar și de la alte companii”, arată o sursă.
Potrivit legii, toți creditorii de asigurări ai companiei falimentare se vor adresa, pentru despăgubiri, Fondului de Garantare. Plățile efective vor începe doar după ce o instanță va confirma starea de faliment la Astra Asigurări.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis să ridice licența de funcționare și să ceară falimentul Astra Asigurări. Compania este deținută de omul de afaceri Dan Adamescu, prin intermediul The Nova Group și Epsilon Estate Provider.
Adamescu se află în prezent sub control judiciar și este condamnat, în primă instanță, la patru ani de închisoare cu executare pentru că ar fi încercat să influențeze deciziile unui judecător de la Tribunalul București asupra insolvenței unor firme.
În momentul în care i-a fost ridicată licență, Astra Asigurări avea, potrivit ASF, 1,8 milioane de clienți, care dețineau 2,5 milioane de polițe de asigurare. Compania își desfășura cea mai mare parte a afacerilor pe zona RCA, acolo unde aduna 840.000 de clienți. La finele anului 2014, Astra ocupa locul al treilea în topul firmelor de asigurare din România, cu prime brute subscrise de 777 milioane de lei și o cotă de piață de 12,26%. După pierderi de 917,3 milioane de lei în 2013, societatea a înregistrat anul trecut un profit net de 30,7 milioane de lei.