Cum îți poți promova pensiunea, magazinul sau restaurantul cu doar 5.000 euro pe an

Cum îți poți promova pensiunea, magazinul sau restaurantul cu doar 5.000 euro pe an
scris 5 oct 2015

Corporațiile mari nu au o problemă cu bugetele de promovare în mediile tradiționale (TV, radio, print), în schimb firmele mici nu au acces la aceste canale, astfel că singura lor variantă este online-ul, unde se pot promova cu doar 5.000 euro pe an și cu rate bune de succes, spune Ciprian Susanu, managing partner al firmei de digital marketing DARE Digital.

”Bugetul poate părea destul de restrictiv, dar poate fi suficient pentru o promovare bună în mediul online. În media tradițională nu poți face mai nimic cu 400 euro pe lună, nici chiar local. New Media înseamnă siteuri și bloguri, Facebook, YouTube, mobile, Google Search și email marketing”, a arătat Susanu într-unul din forumurile Metro Expo 2015.

Urmărește-ne și pe Google News

El a prezentat trei exemple de antreprenori care cu un buget de 5.000 euro pe an își pot promova afacerea și pot atrage mai mulți clienți.

1. Zotan este măcelar în Cluj, unde are un magazin de carne și lactate. El ar vrea să spună că are cele mai bune cărnuri și brânzeturi din Cluj, targetează femei și bărbați cu vârsta între 35-40 de ani, interesați de viața sănătoasă, cu venituri medii și mari. Zoltan se gândește să folosească Facebook, email marketing, siteuri de lifestyle și de gătit.

2. Ștefan are un restaurant în Bacău și ar vrea să se promoveze pentru evenimente: nunți și botezuri. El are o zonă specială pentru evenimente, știe că mirii caută în primul rând pe Google locul pentru nuntă, iar femeile folosesc și Facebook pentru inspirație, fac research pe YouTube pentru formație. Ștefan pune banere pe portalurile de nunți și clipuri pe YouTube.

3. Maria este manager de pensiune și are 10 camere de cazare în Slănic Prahova. Ea  vrea să comunice relaxare cu familia în natură și se adresează atât familiilor de 35-45 ani din București, dar și tinerilor de 18-25 ani. Folosește Google Search și site-uri de informații turistice.

Cu 8 milioane de utilizatori, Facebook este cea mai populară rețea socială din România. Zoltan cheltuiește 250 euro pe lună pe Facebook, Ștefan 150 euro, în timp ce Maria alocă 100 euro.

”Este mediul care vă asigură cel mai mare reach în România. Românii petrec în medie 6 ore pe săptămână pe Facebook. Acoperirea este bună și la nivel de vârstă, 50% dintre useri au peste 25 de ani. Pe Facebook puteți genera vizibilitate pentru clienți noi și să informați clienții mai vechi”, a arătat Susanu.

El spune că Zotan folosește Facebook ca să atragă noi clienți, în timp ce Maria îi găsește mai întâi pe Google, după care pe Facebook vrea să-i fidelizeze, să-și creeze fani.

Pentru Ștefan și Maria este obligatoriu să aibă un website, ca să poată face rezervări sau să ceară mai multe info, Zoltan poate să se descurce și cu o pagină de Facebook, să comunice programul de funcționare, produsele, ofertele.

”Sunt foarte multe businessuri mici care folosesc doar Facebook. Când postați pe Facebook trebuie să vă raportați la ce faceți voi pe Facebook, să nu postați doar oferte și promoții. Proporția între conținut promoțional și informațional să fie undeva la 20-80%, altfel o să vă sâcâiți clienții și, pentru că acel conținut nu este accesat, Facebook o să-l arate unui număr tot mai redus de persoane. Este și interesul Facebook să țină platforma activă și să arate mai mult conținutul de calitate”, explică Susanu.

O altă metodă  de promovare este email marketing, aceasta aflându-se pe primul loc ca nivel de comunicare comercială. Peste 70% dintre consumatori așteaptă să primească pe email oferte comerciale de la companii.

”Recomandarea este să creați organic o listă de calitate. Este important să luați emailuri de la persoane apropiate de businessul vostru, nu să cumpărați liste de email marketing. Nu obligați oamenii să se aboneze la newslettere ca să poată accesa site-ul. Oamenii trebui să știe când primesc mailurile respective și trebui să-i faceți să-și le dorească”, a adăugat Susanu.

Mesajul trebuie să fie relevant, frecvența adecvată, afișarea corectă în orice browser, pe desktop sau telefon mobil.

Google Search înseamnă 40.000 de căutări pe secundă, 3 miliarde de căutari pe zi și 15% căutări noi în fiecare zi.

”Intenția de cumpărare este deja acolo. Plătești doar pentru oamenii care au dat click pe anunțul tău și au ajuns pe site. Poți să începi cu orice buget”, spune Susanu.

Pe zona search Zoltan nu face nimic. Pentru Ștefan, Google spune că sunt 1.600 de căutări lunare despre nunți și evenimente în Bacău și alocă 100 euro pe lună. Pentru Maria sunt 9.600 căutări pe lună despre Slănic Prahova și își alocă un buget de 200 euro pe lună.

Google Display - o rețea de siteuri care afișează reclamă, banere care apar ca adds by Google. 86% din domeniile ”ro” afișează reclame Google. ”Puteți să ajungeți și la clienți la care nu te duc alte medii de promovare. Poți targeta clienții după vârstă, interese, sunt 1.600 de categorii în Google. Avantajul: împrumuți din credibilittea siteului pe care te promovezi”, arată Susanu.

YouTube este al treilea motor de căutare din lume, cu 1 miliard de utilizatori și 300 de ore de conținut urcat în fiecare minut.

Potrivit lui Susanu, românii se uită săptămânal, în medie, 5,4 zile la TV și 4,5 zile pe YouTube, consumul de video online apropiindu-se de cel TV.

”Poți să plătești doar per view sau per click, doar pentru cine a vizualizat 30 de secunde din clipul tău. În acest caz investește doar Ștefan, 50 euro pe lună, pentru un video cu locul lui de nuntă de 2-3 minute”, arată Susanu.

Mobile Advertising. În aceste situații cea mai utilizată metodă este Free WiFi în spațiul lor, la care să se conecteze printr-un like la pagina de Facebook. Zoltan invesrește 450 euro pe lună, Ștefan 400 euro și Maria 400 euro.

În paralel este nevoie de măsurători și optimizări permanente pentru a aduce îmbunătățiri, procese care pot duce la dublarea cifrelor obținute, în același buget de 5.000 euro.

La final de an, Zoltan a cheltuit 5.400 euro și are 9.000 de fani pe Facebook, 40.000 de interacțiuni tot anul și 1.000 abonați, 18.000 de vizite în Google Display.

Ștefan are 10.000 de clickuri după search și 10.000 din display, 18.000 de vizualizări de clipuri, 6.000 de fani pe Facebook și 26.000 de interacțiuni, cu un buget de 4.800 de euro.

Maria are 3.000 de fani pe Facebook și 30.000 de clickuri din Google Search și Google Display.

”La o rată de conversie de 1%, Maria și-a generat 3.300 de clienți, cu doar 5.000 de euro investiți, pe care trebuie să-i fidelizeze. Ratele de conversie diferă, pentru un magazin online la început este undeva la 0,5%, dar sunt cazuri în care se duc spre 2-5%”, a conchis Susanu.

Metro a reluat după mai mulți ani organizarea Metro Expo, în cadrul Romexpo, o expoziție dedicată profesioniștilor din retail, care a reunit 260 de expozanți.

viewscnt
Afla mai multe despre
promovare
online