Autoritatea de Supraveghere Financiară a aprobat recent modificarea legislației RCA astfel încât autovehiculele care nu pot părărsi teritoriul României să nu mai achite componenta Carte Verde. Un răspuns al Curții Europene de Justiție la o întrebare care vizează exact situația unui transportator care nu plătea Carte Verde pe motiv că nu părăsește țara de origine arată, însă, că limitările care țin de teritoriul unde activează autovehiculul încalcă legislația europeană.
Întrebarea adresată Curții Europene de Justiție a plecat de la o instanță din Lituania care a trebuit să judece conflictul dintre o firmă de transport și asigurătorul care i-a vândut polița de răspundere civilă auto. Speța datează din martie 2015 și are ca părți Litaska UAB împotriva BTA Insurance Company SE. Firma de transport (Litaska) a încheiat cu asigurătorul un contract prin care se angaja să își desfășoare activitatea exclusiv pe teritoriul Lituaniei, motiv pentru care nu a plătit componenta Carte Verde (asigurare valabilă în cazul în care un autovehicul înmatriculat într-o țară UE provoacă un accident într-o altă țară UE). Unul dintre autobuzele Litaska a părărsit țara, fără să notifice asigurătorul, și a provocat un accident în Marea Britanie.
Firma de asigurare a plătit daunele, dar s-a adresat ulterior unei instanțe de judecată susținând că firma de transport nu a respectat înțelegerea de a nu părăsi teritoriul țării fără să anunțe. În acest context, Tribunalul din Lituania a cerut Curții Europene de Justiție (CJUE) să clarifice situația și a întrebat dacă părțile unui contract de asigurare obligatorie au dreptul să prevadă o restricție teritorială a acoperirii poliței.
CJUE: Prima nu trebuie să varieze în funcție de teritoriul unde circulă vehiculul
“Articolul 2 din a treia Directivă trebuie interpretat în sensul că părțile unui contract de asigurare auto obligatorie nu au dreptul să prevadă o restricție teritorială a acoperirii oferite de asigurare persoanei asigurate (să aplice o primă de asigurare diferită în funcție de teritoriul pe care este utilizat vehiculul - în întreaga Uniune sau numai în Republica Lituania), însă în orice caz fără ca acoperirea pagubelor produse victimelor să fie restricționată, cu alte cuvinte nu au dreptul să prevadă că utilizarea vehiculului în afara Republicii Lituania în alt stat membru al Uniunii este un factor care face să crească riscul asigurat, situație în care trebuie plătită o primă de asigurare suplimentară?”, a întrebat instanța din Lituania.
În esență, articolul 2 din a treia Directivă ( Directiva 90/32/CEE privind asigurările auto obligatorii de răspundere civilă) spune că asigurătorul trebuie să perceapă o “primă unică” și trebuie să asigure clientului acoperire pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Mai mult, articolul citat precizează în mod expres că prevederile trebuie adoptate de toate statele membre și să se aplice tuturor polițelor de asigurare auto obligatorie.
Răspunsul CJUE, în urma interpretării articolului, arată clar că nu se poate vorbi despre “primă unică” atât timp cât există limitări în ceea ce privește acoperirea teritorială a poliței.
”Nu corespunde noțiunii de primă unică o primă care variază în funcție de aspectul dacă vehiculul asigurat urmează să circule doar pe teritoriul statului membru pe care respectivul vehicul se află de regulă sau pe ansamblul teritoriului Uniunii”, concluzionează Curtea.
Deciziile Curții Europene de Justiție nu au valoare de precedent sau de normă în sistemul legislativ sau judiciar din România. Răspunsurile CJUE pot fi folosite doar în situațiile punctuale în legătură cu care a fost adresată întrebarea și au, oricum, un caracter orientativ.
intră în cazurile exceptate de Norma 23/2014 pentru emiterea Cărții Verzi. Aplicarea
prevederilor din Normă nu încalcă cerințele din Directiva referitoare la prima unică
deoarece nu introduce aplicarea de primă suplimentară în funcție de teritorialitatea
acoperită. Consecința modificării normei o reprezintă obligativitatea de a segmenta
separat acele vehicule care în mod sigur (cu o probabilitate de 100%) nu pot părăsi
teritoriul României",precizează ASF într-un răspuns transmi ulterior publicării acestui text.
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis, recent, ca vehiculele care nu părăsesc țara, cum ar fi autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele, să nu achite componenta Carte Verde în prețul RCA.
Sistemul Carte Verde acoperă accidentele provocate de autovehiculate asigurate RCA în alte țări decât cea unde sunt înamtriculate. România este membră a sistemului prin intermediul Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR). Rolul birourilor Carte Verde este să garanteze plata despăgubirilor în cazul accidentelor transfrontaliere. Toate firmele de asigurare care emit RCA într-o țară UE au un corespondent (asigurător local) în toate celelalte țări UE. În caz de daună, corespondentul achită și își recuperează suma de la asigurătorului șoferului vinovat. Dacă asigurătorul nu mai poate face plata (cum este acum cazul Astra Asigurări), firma corespondentă este plătită de Biroul Carte Verde în țara unde a avut loc accidentul, iar acesta din urmă își va recupera dauna de la Biroul Carte Verde din țara unde a fost emisă polița RCA. Toate firmele de asigurare auto din România contribuie cu aproximativ 1,5% din primele brute încasate din RCA la Fondul Carte Verde.