Ericsson Telecommunications România a pierdut definitiv procesul cu un fost salariat concediat pe motiv că, printre altele, subsidiara grupului suedez se confruntă cu rezultate financiare negative. Fostul salariat a reușit să convingă instanța de contrariu, avocatul acestuia prezentând judecătorilor cifrele transmise de companie la Ministerul Finanțelor și care indicau că afacerile și profitul net ale subsidiarei locale a grupului suedez Ericsson au crescut în 2015 și 2016. El va fi repus în funcție și va primi toate drepturile salariale pe care le-ar fi încasat dacă nu ar fi fost concediat.
Anterior, Tribunalul București a hotărât să anuleze decizia de concediere emisă de companie, la 30 octombrie 2017. De asemenea, instanța a dispus reintegrarea fostului angajat în funcția și postul deținute anterior concedierii și a obligat compania la plata unei despăgubiri egală cu drepturile salariale indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat reclamantul de la data desfacerii contractului de muncă și până la efectiva reintegrare.
Avocatul fostului angajat a susținut în fața instanței, printre altele, că “nu pot fi primite în susținerea cauzei reale și serioase a necesității desființării postului contestatorului nici pretinsele rezultate financiare negative arătate în decizia de concediere, câtă vreme, așa cum rezultă din situațiile financiare publicate pe pagina web a Ministerului Finanțelor Publice, în anul 2015, comparativ cu anul 2014, societatea a înregistrat o creștere a profitului net cu 74,55%, de la 7.499.521 de lei la 13.090.656 de lei, iar în anul 2016, comparativ cu anul 2015, compania a înregistrat o creștere a profitului net cu 144,16%, de la 13.090.656 de lei la 31.962.565 de lei”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Instanța a constatat că motivele economico-financiare invocate de companie nu demonstrează legitimitatea măsurii concedierii reclamantului, în condițiile în care acestea nu sunt susținute prin probe.
“Intimata nu a produs nicio dovadă concludentă în sprijinul tezei pe care tinde să o acrediteze, referitoare la situația economico-financiară dificilă și la nevoia reală de reorganizare a societății, și nu la nivelul unui anumit department din cadrul acesteia. Se reține că potrivit indicatorilor situației financiare la nivelul datei de 31.12.2016, pârâta a înregistrat un profit de 31.962.565 lei, în creștere față de anul 2015, și sub aspectul financiar dar și prin raportare la numărul mediu de salariați în creștere de la 2.293 în anul 2015 la 2.840 în anul 2016”, se arată în motivarea instanței consultată de Profit.ro.
Fostul angajat Ericsson România, care ocupa postul de Team Leader Field Support (Șef Formație Operațională Telecomunicații), a fost anunțat în iunie 2017 că va fi concediat începând cu 1 noiembrie 2017, pentru motive ce nu țin de salariat, ca urmare a concedierii colective și a desființării postului ocupat.
CITEȘTE ȘI Teodorovici, despre limitarea permisului de muncă la 5 ani pentru români plecați în străinătate: Niciodată nu am făcut, nu fac și nu o să fac vreun rău românuluiÎn motivarea deciziei de concediere, angajatorul a invocat decizii ale administratorilor Ericsson România din aprilie și iunie 2017, prin care a fost aprobat un program de restructurare a companiei și, respectiv, punerea în practică a acestuia.
Reorganizarea internă a subsidiarei locale a grupului suedez a fost determinată, printre altele, de “contextul economic actual ce impune prudență în gestionarea costurilor, creșterea eficienței operaționale și adaptarea structurilor organizatorice la volumele de activitate existente”, “scăderea semnificativă a profitabilității generate în derularea contractelor de prestări servicii încheiate cu clienții de portofoliu, care a dus la o pierdere, înregistrându-se o valoarea a profitului operațional de -22,6% pe zona de servicii integrate (managed services)” și “procesul de reorganizare a Ericsson la nivel global din cauza rezultatelor financiare în scădere în ultimii ani, generate de scăderea pieței telecom, precum și alinierea la noile tendințe tehnologice ale pieței”, precum și “scăderea numărului de proiecte în desfășurare și a valorii corespunzătoare, precum și estimările pe termen scurt față de previziunile anterioare, care conclud la imposibilitatea de a reloca oamenii pe noi oportunități”.
În vara anului trecut, grupul Ericsson a trecut pe pierdere, rezultatele financiare fiind erodate de vânzările de broadband mobil și de rețele, și a anunțat intensificarea măsurilor de reducere a costurilor, sperând să reducă anual cheltuielile cu cel puțin 10 miliarde de coroane, de la jumătatea anului trecut. În acest sens, grupul a anunțat concedierea a circa 3.000 de persoane și închiderea unor fabrici din Suedia. De asemenea, a anunțat totodată că își va reduce personalul în toată lumea. În 2014, grupul suedez anunțase deja o reducere cu nouă miliarde de coroane suedeze (1,1 miliarde de dolari) a cheltuielilor.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Portabilitatea numerelor de telefon: Telekom și-a depășit concurența, pe fondul schimbărilor în oferta comercialăTribunalul București, unde a fost judecat dosarul, a apreciat că decizia de concediere a întrunit, sub aspectul legalității, toate condițiile necesare a fi îndeplinite în mod obligatoriu, potrivit dispozițiilor din Codul Muncii.
În schimb, în privința temeiniciei deciziei de încetare a contractului individual de muncă, instanța a apreciat că procedura de selecție a personalului în vedere concedierii nu a fost conformă cu dispozițiile legale din Codul Muncii.
Astfel, potrivit dispozițiilor articolului 69, aliniatul 3 din Codul Muncii, criteriile avute în vedere pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere se aplică pentru departajarea salariaților după evaluarea realizării obiectivelor de performanță.
“Cu privire la evaluarea realizării obiectivelor de performanță în ceea ce îl privește pe contestator, se reține de către instanță împrejurarea potrivit căreia în decizia de concediere s-a utilizat o formulare laconică, imprecisă, din care nu rezultă care a fost în mod concret rezultatul acestei evaluări și care a fost poziția pe care contestatorul s-a plasat în raport de alți salariați supuși aceleiași proceduri. Se menționează în decizie expresia «rezultatele obținute la evaluarea performanței pe baza obiectivelor de performanță și la evaluarea competențelor profesionale pe baza testelor de specialitate», fără a se oferi amănunte și detalii concrete ale procedurii urmate, ale rezultatului concret obținut de contestator, astfel încât legalitatea și temeinicia deciziei să poată fi analizată în cadrul procedurii judiciare, din perspectiva prevederilor legale incidente în materie”, se arată în motivare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție: Capital Fleet Services preia 39% din acțiunile Nemo Expres, curier cu afaceri de 100 milioane lei. Buget de investiții de ordinul milioanelor de euroJudecătorii au constatat că, deși postul ocupat de contestator a fost desființat și nu se mai găsește în structura organizatorică a Ericsson România, la nivelul companiei s-a creat un nou post, în aceeași arie de activitate, dar cu atribuții extinse, respectiv Team Leader Field Suport, ocupat de către un alt angajat al companiei de la 1 iulie 2017.
“Din analiza comparativă a fișelor de post aparținând contestatorului și angajatului numit în postul Team Leader Field Suport rezultă elemente de identitate prin raportare la elementele referitoare la «scop», «atribuții și responsabilități principale», «cerințele postului», «superior ierarhic»”, se afirmă în motivare.
Ericsson Telecommunications România este parte a grupului suedez Ericsson, unul dintre cei mai mari furnizori globali de echipamente și servicii pentru operatorii de comunicații.
Anul trecut, la afaceri de peste 24 miliarde de dolari, grupul a consemnat o pierdere de 4,21 miliarde de dolari, de la un profit net de 230 milioane de euro în 2016.
În România, afacerile subsidiarei au crescut cu 1,8% în 2017, la 741,58 milioane de lei. În 2012, acest indicator a atins 513,61 milioane de lei.
Profitul net consemnat de companie a scăzut cu 84,3%, la 5 milioane de lei, de la 31,9 milioane de lei în 2016 și 13,1 milioane de lei în 2015.
Numărul mediu de angajați al Ericsson a coborât cu 23,3%, la 2.179, de la 2.840 în 2016 și 2.798 în 2015. În 2013, grupul suedez a avut în România un număr mediu de salariați de 1.726, potrivit datelor de Ministerul Finanețelor Publice.