Un faliment al City Insurance, liderul actual al pieței asigurărilor, va reduce puternic vânzările de polițe de garanții, fiind riscuri foarte mari ca acest întreg segment de piață să dispară, indică jucători din domeniu. Alte efecte, prezentate anterior de Profit.ro, sunt o scumpire a polițelor RCA cu până la 20% plus majorări de contribuții pentru companiile rămase în piață.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a decis vineri retragerea autorizației de funcționare, constatarea stării de insolvență și a anunțat că va cere oficial în instanță declanșarea procedurii falimentului.
Transportatorii rutieri internaționali
O problemă pe care o va provoca insolvența City Insurance este asigurarea RCA pentru transportatorii români care efectuează curse internaționale. La un preț de 1.000 de euro, liderul pieței a reușit să adune în portofoliu 70-80% din camioanele României.
"City Insurance a vândut polițe RCA pentru camioane cu 1.000 de euro, în condițiile în care următorul preț din ierarhie este de 2.500 euro. Prețul mediu ar trebui să se situeze undeva între 1.700 și 1.800 euro. În prezent, ceilalți asigurători fac antivânzare printr-un preț ridicat", spun pentru Profit.ro surse din piață.
Asigurările de garanții
Segmentul asigurărilor de garanții va fi cea mai mare problemă pe care o va genera un faliment City Insurance.
CITEȘTE ȘI Companiile viitorului în România. Dacris, membru semnatar al Pactului Global al Organizației Națiunilor Unite"Sunt riscuri foarte mari ca, după ieșirea City Insurance, asigurările de garanții să dispară. Compania concentrează aproximativ 50% din acest segment de piață, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are o pondere de 70-80% în portofoliul asigurătorului. Dacă este retrasă autorizația City Insurance, portofoliul de polițe va fi preluat de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), iar ratele la primele de asigurare pe acest segment, dar nu numai, vor fi încasate în continuare. În momentul în care instanța ar declara falimentul City Insurance, toate polițele, inclusiv cele de garanții, vor fi reziliate automat.
Problema este că polițele de garanții pentru contractele cu CNAIR sunt încheiate pe o perioadă lungă, în unele cazuri chiar 10 ani. În caz de faliment, CNAIR rămâne fără garanții de bună execuție a contractelor de infrastructură. Prin polițele emise de City Insurance, constructorii au prezentat CNAIR un instrument de garanție irevocabil, care nu poate fi anulat, și nimeni nu a prevăzut în contracte o clauză care să ia în calcul o astfel de situație, respectiv rezilierea poliței de asigurare în urma declarării falimentului celui care a emis-o pe perioada desfășurării contractului de execuție a lucrării de infrastructură.
După o astfel de situație, e clar că CNAIR nu va mai accepta în viitor polițe de asigurare ca garanție de bună execuție în cadrul licitațiilor pentru proiecte de infrastructură, ci va cere garanții bancare, pentru a fi sigură că va încasa banii în cazul în care constructorii nu-și fac bine treaba", au spus sursele.
CITEȘTE ȘI Romgaz anulează licitația pentru polița directorilor companiei, de 100 milioane euroFondul de Garantare a Asiguraților
Estimările industriei arată că, pe actualul portofoliu de polițe al City Insurance, viitoarele cereri certe de despăgubire vor însuma cel puțin 1 miliard de lei (circa 200 de milioane de euro).
"Disponibilitățile bănești actuale ale FGA însumează aproximativ 600 de milioane de lei, care, parțial, sunt grevate de plățile pe care această instituție le achită în contul falimentelor Astra Asigurări și Carpatica Asig. Cu siguranță că autoritatea de supraveghere va majora cotizațiile asigurătorilor către FGA, situație care ar putea conduce la scumpirea polițelor", susțin sursele citate.
În cazul polițelor RCA pentru persoane fizice este o altă situație.
"Contractele de asigurare RCA rămân valabile sau clienții pot solicita rezilierea acestora și, dacă a fost achitată integral, rambursarea primei de asigurare aferentă perioadei pentru care s-a solicitat rezilierea. Dacă polița a fost încheiată cu plata eșalonată a primei, clientul nu va mai achita viitoarea rată și polița se reziliează automat", au explicat sursele.
„Un șofer asigurat la City Insurance, care are un eveniment rutier în aceste zile, nu va mai merge la companie să-și facă constatarea daunei, ci va merge la Fondul de Garantare, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară va cere instanței să declare falimentul Va face un dosar de daună, așa cum se făcea înainte, se procesează și își așteaptă rândul la plată”, a explicat și Valentin Ionescu, director în cadrul ASF.
"Ca să fie clar pentru toată lumea: problemele cu care se confruntă City Insurance sunt efectul prețului mic de vânzare a polițelor RCA către cei peste 3 milioane de clienți. Toți șoferii din România trebuie să înțeleagă că o poliță ieftină nu poate aduce, atunci când are loc o daună, plata la timp a despăgubirii și într-un cuantum adecvat. Pentru o persoană fizică, prețul mediu al unei polițe RCA ar trebui să fie în prezent echivalentul a 100 euro. Acesta este prețul care poate acoperi corespunzător viitoarele daune", susțin sursele citate.
Odată cu intrarea în insolvență a City Insurance, restul asigurătorilor RCA vor fi obligați să-și dubleze fiecare cota pe acest segment de piață, pentru a fi absorbit actualul portofoliu de clienți al liderului, care deține aproape 47% din vânzările RCA, conform datelor de la finele trimestrului I al acestui an.
"Fiecare asigurător RCA, în perspectiva ieșirii de pe piață a liderului, trebuie să-și regândească business-ul pe această zonă, va avea nevoie de mai mulți inspectori de daună, trebuie să-și recalibreze fluxurile la noua situație. Dacă prețul la RCA va fi corect, atunci asigurătorii rămași în piață nu vor mai fugi de acest business, așa cum se întâmplă în prezent. Dimpotrivă, va deveni interesant să revină pe această piață și vândă mai mult RCA", au explicat sursele.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Soarta City Insurance - decisă la începutul lunii septembrie. Roșu, vicepreședinte ASF: Fără infuzie de capital, intră în faliment!Profit.ro a anunțat, în prima parte a lunii august, că City Insurance trebuie capitalizată cu 738 milioane de lei (150 milioane de euro) prin aport în numerar al acționarilor. Acționarii, care au aprobat operațiunea la 21 iulie, au fost chemați să subscrie, până la data de 25 august, un număr de 738 milioane de acțiuni la un preț de 1 leu/titlu.
"Se aprobă ridicarea dreptului de preferință al acționarilor pentru subscrierea acțiunilor ce vor fi emise pentru majorarea capitalului social, în vederea maximizării potențialului oricărui acționar interesat de a subscrie în număr cât mai mare acțiunile respective, ca urmare a obligației iminente de restabilire a capitalului necesar pentru acoperirea MCR și SCR. Acțiunile noi urmează a fi oferite spre subscriere inclusiv persoanelor care au dobândit calitatea de acționar ulterior publicării hotărârii de majorare (9 august 2021 - n.r.). În vederea majorării capitalului social al societății, se emit 738.000.000 acțiuni noi, având o valoare nominală de 1 leu fiecare și o valoare totală de 738.000.000 lei (echivalentul în lei a sumei de150.000.000 euro, la un curs valutar de 4,92 lei/euro) numerotate de la 116.714.941 până la 854.714.940 inclusiv. Data-limită pentru subscrierea și plata acțiunilor este 25.08.2021", se arată într-un document anterior al companiei.
Procedura de majorare trebuia efectuată într-o singura etapă, acționarii interesați putând subscrie acțiunile fără respectarea principiului menținerii cotei de participare în capitalul social. Acțiunile nesubscrise sunt anulate.
La 26 august, I3CP Holding a anunțat că subscris toate acțiunile nou emise de City Insurance, în cadrul operațiunii de capitalizare de 150 milioane de euro.
"I3CP continuă să colaboreze cu ASF și consilierii săi pentru a finaliza în curând procesul de avizare presupus de schimbarea controlului asupra companiei", se arată în mesajul companiei.
Ulterior, ASF a anunțat însă că niciun ban nu a intrat în conturile companiei.
CITEȘTE ȘI GoCab Software, dezvoltatorul unei aplicații ce conectează pasagerii cu șoferii autorizați de taxi, vine la BursăLa începutul lunii aprilie a acestui an, compania a anunțat că acționarul majoritar, Vivendi International, și-a vândut acțiunile către I3CP Holdings, cu sediul în Olanda, o companie prezentată ca gestionând active de 15 miliarde de euro. Presa elenă vorbește de "o legătură a companiei cu Biserica Grecească", indicând că o persoană din Departamentul de comunicare al Sfintei Arhiepiscopii a Atenei apare ca reprezentant de comunicare al I3CP Holdings.
Tranzacția urma să se încheie în trimestrul 3 al acestui an.
CITEȘTE ȘI Evoluția Artesana: de la business de familie la unul dintre cei mai mari jucători independenți de pe piața lactatelor artizanaleÎn luna ianuarie a acestui an, instituția a mai sancționat conducerea City Insurance cu amenzi consistente. De asemenea, arbitrul pieței a sancționat compania sau conducerea și în septembrie 2019, aprilie 2017, decembrie 2016 sau aprilie 2016. Toate sancțiunile au fost contestate de companie sau de conducerea executivă a asigurătorului și, în unele cazuri, instanța a dat câștig de cauză societății.
După ce a primit sancțiunile în luna ianuarie a acestui an, Profit.ro a anunțat că unul dintre motivele invocate de ASF a fost că instituția a constatat, la finele lunii aprilie 2021, că liderul pieței asigurărilor ar fi raportat, încă din 2017, că disponibilitățile bănești ale companiei, în baza cărora au fost calculate solvabilitatea și lichiditatea societății, s-ar fi aflat la o bancă cu care aceasta nu ar fi avut raporturi contractuale, iar existența contului nu ar fi fost confirmată, se susține în preambulul deciziei instituției.
Istoria recentă a falimentelor în industria asigurărilor
De la înființarea Autorității de Supraveghere a Asigurărilor (ASF), în 2013, piața de profil s-a confruntat cu falimentul a doi importanți jucători, Astra Asigurări și Carpatica Asig, ambele în 2016. De asemenea, autoritatea a retras autorizația de funcționare în cazul Lig Insurance (2016), Forte Asigurări (2016), CertAsig (2020) și Asimed (2021), patru companii de talie redusă.
În urma falimentelor, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a plătit anual către păgubuții Astra Asigurări și Carpatica Asig sume de ordinul zecilor de milioane de lei.
Ascensiunea City Insurance
City Insurance a fost înființată în anul 1998, iar primele date oficiale despre subscrierile companiei sunt disponibile în raportul aferent anului 2001 al fostei Comisii de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), care indică venituri de 225.534 lei, rezultatul reprezentând 0,023% din piața de asigurări generale. Subscrierile societății erau dominate de polițele de pierderi financiare și polițele de asistență turistică.
În 2005, rulajul companiei a atins 3,59 milioane de lei, aproape 90% din venituri revenind polițelor de asistență a persoanelor aflate în dificultate, iar cota a avansat la 0,11% din piața asigurărilor generale.
Patru ani mai târziu, veniturile City Insurance se situau la 28,5 milioane de lei, din care asigurările de garanții reprezentau 24,8 milioane de lei. Compania avea la finele anului 2009 o cotă de 0,4% din segmentul asigurărilor generale.
"2009 a fost un an foarte activ pentru companie, pentru că a adoptat o strategie intensivă cu focus pe creștere și dezvoltare. City Insurance a explorat segmentele de piață învecinate și, în consecință, și-a mărit considerabil portofoliul de produse. În plus, compania a devenit membru fondator și acționar al Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID). Astfel, City Insurance a început să dezvolte și să ofere produse de asigurare competitive pentru locuințe, care să suplimenteze polițele de asigurare obligatorii, care acopereau cele trei riscuri majore din România: cutremure, inundații și alunecări de teren. În același an, compania a fost autorizată să comercializeze polițe de răspundere civilă auto (RCA). Începând cu 2010, compania oferă o gamă completă de produse și servicii de asigurare", scrie pe site-ul companiei.
În 2010, subscrierile societății fac un salt impresionat și totalizează 63,1 milioane de lei. În premieră, City Insurance raportează venituri pe segmentul RCA, aproximativ 900.000 lei. Cota urcă la aproape 1% din segmentul asigurărilor generale.
Anul 2012 aduce subscrieri de peste 263 milioane de lei și intrarea City Insurance în topul primelor 10 asigurători locali. Polițele de răspundere civilă generală au generat venituri de 179,7 milioane de lei, urmate de RCA - 47,7 milioane de lei și asigurările de garanții - 26,4 milioane de lei.
În același an, raportul companiei indică un nou acționar majoritar, Vivendi International SRL (peste 85%), societate controlată integral de Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase. Anterior, acționarul majoritar a fost Marcello de Cristofaro - peste 75% din acțiuni.
În 2015, City Insurance avea o cotă de 5,74% din piața asigurărilor generale și de viață, rezultat care o plasează pe locul 8 în ierarhie.
Doi ani mai târziu, compania înregistra o cotă 13% din subscrierile pe asigurări generale și de viață și se instala pe primul loc în clasamentul de profil, devansând nume grele ale industriei, cum ar fi Allianz-Țiriac, Omniasig sau Asirom. În același an, compania prelua conducerea pe segmentul RCA, cu o cotă de 30,1% din totalul subscrierilor, în anii precedenții plasâdu-se pe locul 3 sau 4.
City Insurance rămâne liderul pieței în intervalul 2018 - 2020, poziție asigurată în principal de veniturile generate de polițele RCA, segment unde, de asemenea, deține prima poziție și care contribuie cu peste 90% la business-ul companiei.
Ascensiunea fulminantă a City Insurance a fost efectul creșterii veniturilor pe segmentul RCA prin practicarea de prețuri scăzute în raport cu ceilalți competitori, care vindeau polițele cu prețuri de 2-3 ori mai mari.
Fiind o poliță obligatorie și care asigură răspunderea șoferilor față de alți participanți la trafic, în cazul în care provoacă un accident, criteriul principal în decizia de cumpărare a acestora a fost nivelul prețului. Practic, prin tarife scăzute, City Insurance a reușit să ajungă la o cotă de peste 40% din piața asigurărilor RCA la finele anului trecut.
Avansul puternic al numărului de polițe în portofoliu are ca efect creșterea riscului preluat în asigurare, care presupune alocarea de capital suplimentar pentru ca indicatorii de solvabilitate și lichiditate să rămână în limitele impuse de legislație.
În acest context, acționarii au fost nevoiți să atragă fonduri semnificative, 150 milioane de euro, de la un investitor din Olanda, care, conform ASF, până la urmă nu a virat niciun ban, cu toate că a anunțat public că a subscris toate acțiunile emise în cadrul unei operațiuni de majorare a capitalului social al City Insurance.
Prezent
Cu un capital de 116,7 milioane de lei, City Insurance este controlată de Vivendi International SRL - 85,23%, Nicolae Mușat - 8,9%, Fortuna Coppola - 2,37%, Cristian Pascale - 1,91% și alți acționari persoane fizice și juridice - 1,58%. Acționarul unic al Vivendi International este Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase.
În 2019, compania a subscris prime 1,912 miliarde de lei, cu 28,81% mai mult față de anul precedent, rezultat care a plasat-o pe primul loc în ierarhia de profil.