Grupul olandez Damen contrazice afirmația Guvernului, potrivit căreia ar fi fost constituită o comisie interministerială care să negocieze soluționarea amiabilă a situației de la șantierul naval Mangalia.
″Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Mai mult, Damen Holding nu a fost contactat de nicio autoritate și nu are discuții în prezent cu nicio comisie″, a transmis oficial compania olandeză.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aceasta reafirmă că va rămâne în România și își va continua activitatea la Șantierul Naval Galați, unde este acționar majoritar.
″Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă și Damen este lipsit de controlul operațional și managerial, prin încălcarea totală a acordului inițial de către statul român, de unde și dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar și în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România. Așa cum Damen a notificat toate autoritățile responsabile, încetarea contractului de asociere este deja în vigoare de la 03.08.2023. Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o implementare eficientă a procedurii de retragere, cu cât mai puține perturbări posibile pentru toate părțile interesate″, se mai menționează în comunicatul Damen.
Asta înseamnă, momentan, numai că Damen nu va mai deține managementul operațional al Damen Shipyards Mangalia, management care va trebui să fie preluat de statul român, și, în consecință, olandezii nu se vor mai ocupa de obținerea de finanțări și contracte pentru șantierul naval, pe care lucrează circa 2.000 de oameni. Nu se pune, cel puțin deocamdată, problema retragerii Damen din acționariatul companiei care operează șantierul.
CITEȘTE ȘI FOTO BMW lansează prima limuzină electrică blindatăPe 4 august, Damen a anunțat a anunțat că a emis notificare de reziliere a acordului încheiat în 2018 cu România, prin care statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, după plecarea sud-coreenilor de la Daewoo, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății.
Motivul invocat de olandezi a fost acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
CITEȘTE ȘI Ministrul Finanțelor anunță că două persoane au demisionat, după protestul de joi: Vor să plece la Ministerul Fondurilor. E mai atractiv din punct de vedere salarial. Nu cred că se pune problema unor demisii în lanțÎn replică, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ștefan-Radu Oprea, a declarat că nu înțelege decizia Damen Holding BV de a anula asocierea cu statul român privind Șantierul Mangalia, întrucât Damen nu ar fi într-o poziție în care ar avea vreunul dintre drepturi atinse, iar Guvernul României face demersuri pe lângă Comisia Europeană și OCDE pentru a putea reintroduce această excepție în legea care privește guvernanța corporativă.
La rândul său, Guvernul a transmis că o comisie interministerială negociază cu grupul olandez Damen o soluție amiabilă pentru situația de la șantierul naval Mangalia.
Marți, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a transmis că procedura de achiziție de corvete multifuncționale de peste 1 miliard de euro inițiată de România în urmă cu 5 ani a fost anulată, întrucât ofertantul declarat câștigător, Naval Group din Franța, nu a semnat contractul și nici nu s-au găsit bani pentru a se încheia deal-ul cu următorul clasat la licitație, grupul olandez Damen.