Nave pline cu petrol kazah sunt întârziate în călătoria lor prin strâmtoarea Bosfor, ca urmare a noii reguli a Turciei referitoare la asigurare pentru navele care transportă petrol rusesc, acum supus sancțiunilor UE, și a unui plafon de preț pentru acesta, impus de G7, relatează CNBC.
Statele Unite au anunțat vineri că sunt în contact cu Turcia în legătură cu acest blocaj, scrie News.ro.
Petrolul din Kazahstan trece prin conducte prin Rusia și este încărcat în cisterne în portul Novorossiysk, iar autoritățile pot urmări originea petrolului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Se pare că toate, cu excepția unuia, dintre cele aproximativ douăzeci de tancuri de țiței încărcate care așteaptă să traverseze strâmtoarea transportă petrol de origine kazahă. Aceste mărfuri nu ar fi supuse plafonului de preț în niciun scenariu și nu ar trebui să existe nicio schimbare în statutul asigurării lor față de transporturile kazahe din săptămânile sau lunile anterioare”, a declarat un oficial al plafonului de preț pentru CNBC.
Pe baza numărului de nave, peste 20 de milioane de barili de petrol, echivalentul a 1,2 miliarde de dolari, sunt blocate.
Noile reguli turcești de asigurare privind petrolierele care transportă țiței rusesc au încetinit circulația tancurilor în largul coastei Turciei și între porturile Rusiei de la Marea Neagră și Mediterana, de la începutul acestei săptămâni, când plafonul de preț și sancțiunile au intrat în vigoare pentru prima dată.
”Dacă întârzierile vor crește, rafinăriile vor căuta alternative de aprovizionare din alte țări sau vor reduce capacitatea de operare pentru că nu au suficient petrol, ceea ce va afecta furnizarea de benzină și motorină. Dacă acest lucru va continua încă o săptămână, vom începe să vedem un impact asupra pieței petrolului”, a declarat Andrew Lipow, președintele Lipow Oil Associates.
Cumpărătorii de petrol kazah sunt din Asia, Europa și de pe Coasta de Est a SUA.
Timpul de așteptare al navelor cisternă pentru traversdarea Bosforului a crescut față de săptămâna trecută cu aproximativ 47%, când erau 14 nave cu o durată medie de așteptare de 64 de ore și o capacitate de tonaj combinată de 1,46 milioane de tone.
Ministerul Energiei din Kazahstan a declarat într-un comunicat de joi că timpii de așteptare sunt tipici.
”Timpul de așteptare în Bosfor și Dardanele este de șase zile deocamdată. Pentru sezonul de iarnă, aceasta este o așteptare normală; anul trecut, așteptarea în strâmtori în decembrie a fost de aproximativ 14 zile.”
MarineTraffic monitorizează numărul de tancuri care așteaptă prin Bosfor. Compania, care folosește urmărirea AIS a navelor, spune că numărul tancurilor care așteaptă este acum de până la 40 și s-a dublat în ultimele zile.
”Putem vedea o listă tot mai mare de petroliere cu țiței și produse chimice care așteaptă să traverseze Bosforul de pe ambele părți, cu o varietate de destinații, în principal Turcia și Rusia, dar și Ucraina, Georgia, Italia”, a declarat Nikos Pothitakis, purtătorul de cuvânt al Trafic maritim.
Miercuri, secretarul adjunct al Trezoreriei SUA, Wally Adeyemo, a vorbit cu ministrul adjunct de Externe al Turciei, Sedat Onal, pentru a discuta despre implementarea plafonului de preț pentru petrolul rusesc.
Adeyemo a subliniat că regimul plafonului de preț se aplică numai petrolului de origine rusă și nu necesită controale suplimentare asupra navelor care trec prin apele teritoriale turcești, potrivit unui comunicat al Trezoreriei.
Ambii oficiali au declarat că un regim simplu de conformitate al Turciei pentru a permite petrolului maritim să tranziteze strâmtorii Turciei ar ajuta la menținerea piețelor globale de energie bine aprovizionate.