Cea mai ieftină benzină se poate cumpăra în acest weekend în capitală cu 6,11 lei/l, preț nemaiîntâlnit din prima săptămână a anului, iar cea mai ieftină motorină cu 7,26 lei/l, cel mai redus nivel al ultimelor 10 luni, în urma deciziei liderului pieței, OMV Petrom, de la prima oră a zilei de sâmbătă de a micșora prețurile carburanților cu alți 15 bani/l. Aceasta este cea de-a patra ieftinire importantă, după seria de ieftiniri consecutive considerabile efectuate în perioada 6-8 decembrie, după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc, relevă datele analizate de Profit.ro.
În urma ieftinirilor de sâmbătă și după aplicarea reducerii de 50 de bani convenită de guvern și companii, dieselul a coborât la 7,26-7,29 lei/l în stațiile Petrom și la 7,34-7,37 lei/l în cele OMV, în timp ce benzina a ajuns la 6,11-6,17 lei/l, respectiv 6,22-6,26 lei/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Așa cum au obișnuit piața, în următoarele ore și companiile concurente vor efectua, probabil, reduceri de prețuri similare.
În ultimele 5 zile, de la intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, motorina s-a ieftinit cu 65 de bani, iar benzina cu 60 de bani în stațiile OMV Petrom.
Evoluția prețului benzinei și motorinei în stațiile din capitală
Dacă în cazul OMV Petrom ieftinirile ar putea fi explicate prin faptul că nu este atât de afectată de embargo, procesând 70% țiței produs în România și doar 30% importat, în cazul Lukoil, de exemplu, o explicație ar putea fi faptul că Rusia dorește să profite de cele 2 luni în care îi mai este permis exportul în UE de benzină și motorină. Interdicția importului de produse petroliere rusești intră în vigoare de-abia pe 5 februarie.
Cotațiile petrolului au înregistrat un declin săptămânal de aproximativ 10%, pe fondul îngrijorărilor privind intrarea economiei globale în recesiune și reducerea cererii din China. Această temere se adaugă altor elemente, precum stocurile efectuate de companiile europene, dar și multele excepții la embargo, de care beneficiază în special rafinării din zona Europei Centrale și de Est.
Sâmbătă dimineață, țițeiul Brent se tranzacționa la 76,8 dolari pe baril, cel mai redus nivel al acestui an. Ultima dată când cotațiile Brent-ului erau mai reduse a fost pe 24 decembrie 2021.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultimul an
În urma intrării în vigoare a embargoului impus importului de țiței rusesc au existat temeri că rafinăriile din România vor avea probeleme cu alimentarea cu materie primă.
″Lukoil ne-a asigurat la ultima întâlnire, alături de ceilalți doi (proprietari de rafinării, OMV Petrom și Rompetrol – n.r.) că au surse alternative (non-rusești – n.r.) atât de țiței, cât și de produse petroliere, și că nu vor fi probleme în aprovizionare, nici pentru rafinăria Petrotel, nici pentru stațiile Lukoil din România. Repet, din România. Restul subsidiarelor Lukoil nu sunt în jurisdicția noastră și nu pot să comentez. Noi trebuie să avem grijă ca Lukoil, ca rafinărie, să poată funcționa în continuare cu țiței din afara Federației Ruse și acest lucru a fost asigurat chiar lunea trecută, la întâlnirea pe care am avut-o încă o dată cu toți producătorii de benzină și motorină, cu cele 3 rafinării, să ne asigurăm că nu avem probleme. Ne-am asigurat că au țiței din afara Federației Ruse″, a spus luni ministrul Energiei, Virgil Popescu, întrebat dacă există sau nu riscul ca statul român să se vadă obligat să preia în administrare Petrotel Lukoil.
Liderul pieței, OMV Petrom, a anunțat încă din primăvară că nu mai importă țiței rusesc, iar Rompetrol importă în continuare țiței majoritar kazah, scutit de la sancțiuni, chiar dacă este exportat prin portul rusesc Novorosisk prin CPC.
Lukoil, la rândul său, a găsit o soluție de a ocoli sancțiunile, încetând să mai exporte petrol prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) începând din luna decembrie, ca urmare a sancțiunilor occidentale, reorientându-le tot către oleoductul CPC, prin care susține că nu exportă majoritar țiței rusesc, ci tot țiței kazah din zăcămintele pe care le are în statul vecin Rusiei.
Potrivit calculelor Reuters, exporturile de petrol ale Lukoil via oleoducutul CPC ar urma să se dubleze practic, până la 660.000 de tone în decembrie, de la un nivel de 364.000 de tone în noiembrie.
Cel puțin la nivel declarativ, rafinăriile din România au reușit să identifice surse alternative țițeiului rusesc, chiar dacă în continuare importurile se fac majoritar prin același oleoduct CPC.
Cu tote acestea, o presiune pe partea de ofertă ar putea apărea. Rusia a anunțat că intenționează să introducă, înainte de finele anului, un mecanism prin care va interzice companiilor rusești să vândă petrol sub plafonul de 60 de dolari barilul, impus pentru petrolul rusesc de G7 și Australia, precum și de Uniunea Europeană.
Totodată, au început să apară și primele efecte negative ale noilor sancțiuni. Traficul de nave petroliere s-a blocat în largul Turciei, în prima zi a plafonului de preț impus de Occident petrolului rusesc, Ankara insistând asupra unei noi dovezi de asigurare pentru toate navele.