Termenele impuse comercianților pentru înlocuirea caselor de marcat au fost amânate cu 9 luni. Cine este exceptat

Termenele impuse comercianților pentru înlocuirea caselor de marcat au fost amânate cu 9 luni. Cine este exceptat
scris 16 dec 2016

Guvernul a amânat cu 9 luni termenul pentru achiziționarea noilor caselor de marcat cu jurnal electronic, care le vor înlocui pe cele actuale cu jurnal pe hârtie. Inițial, anunțul ministrului Finanțelor era că termenele vor fi amânate cu 6 luni.

Noul termen va fi 1 octombrie 2017, în loc de 1 ianuarie 2017, și îi vizează pe comercianții care deschid noi magazine sau extind magazine, fiind la prima achiziție de aparate de marcat.

Urmărește-ne și pe Google News

În ceea ce privește înlocuirea aparatelor existente cu case de marcat echipate cu jurnal electronic, noul termen pentru marii contribuabili va fi 1 ianuarie 2018, în loc de 1 aprilie 2017, pentru contribuabilii mijlocii 1 aprilie 2018, în loc de 1 iulie 2017, iar pentru micii contribuabili, 1 august 2018 în loc de 1 noiembrie 2017. 

Conform legislației încă în vigoare, comercianții trebuie să înlocuiască aparatele de anul viitor (în mai multe etape, în funcție de dimensiunea afacerii), astfel încât, din 2018, acestea să fie conectate la server-ul ANAF. Practic, Fiscul va putea urmări online activitatea operatorilor economici și va putea identifica nereguli și fără a mai deplasa inspectori în teren.

"Pentru caracteristicile noilor case de marcat se lucrează cu Ministerul Comunicațiile și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică (ICI) care urmează să realizeze un prototip de apara. Discuția a fost de foarte lungă durată pentru că am vrut să ne asigurăm că nu se produc distorsiuni în piață, iar configurația aparatului nu favorizează, nu lezează sau nu îngreunează activitatea niciunei companii și în același timp să avem și estimări de costuri astfel încât acestea să nu fie prea greu de suportat. Totodată, am vrut să ne asigurăm că ANAF are toată infrastructura dezvoltată, astfel încât să nu ne trezim că soft-ul ANAF și casele de marcat nu se potrivesc", a explicat anterior ministrul Finanțelor, pentru Profit.ro, decizia de amânare.

Confesiunea unui antreprenor. Cum era ANAF să-i omoare firma cu un motiv din Caragiale: Nu era Pacienței, ci din Sapienței CITEȘTE ȘI Confesiunea unui antreprenor. Cum era ANAF să-i omoare firma cu un motiv din Caragiale: Nu era Pacienței, ci din Sapienței

Astfel, termenul de la care urmează să intre în vigoare interdicția de a mai comercializa aparate de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal a fost prorogat cu 6 luni. Noul termen va fi 1 iulie 2017, în loc de 1 ianuarie 2017 și îi vizează pe comercianții care deschid sau extind magazine, fiind la prima achiziție de aparate de marcat.

În ceea ce privește înlocuirea aparatelor existente, noul termen pentru marii contribuabili va fi 1 octombrie 2017, în loc de 1 aprilie 2017. Vor fi amânate similar și termenele pentru contribuabilii mijlocii – în prezent, 1 iulie 2017 -, respectiv pentru micii contribuabili – în prezent, 1 noiembrie 2017.

Sunt exceptate de la obligativitatea dotării cu case de marcat încasările efectuate din următoarele activități:

    a) comerțul ocazional cu produse agricole din producție proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizați în condițiile legii, în piețe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;

    b) vânzarea de ziare și reviste prin distribuitori specializați;

    c) transportul public de călători în interiorul unei localități pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum și cu metroul;

    d) activitățile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expoziții, târguri și oboare, grădini zoologice și grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc și altele similare;

    e) activitățile de asigurări și ale caselor de pensii, precum și activitățile de intermedieri financiare, inclusiv activitățile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitățile de schimb valutar cu numerar și substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operațiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituțiilor de credit, aparținând acestor instituții;

    f) activitățile desfășurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăți comerciale;

    g) vânzarea obiectelor de cult și serviciile religioase prestate de instituțiile de cult;

    h) comerțul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum și prin corespondență, cu excepția livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine și unitățile de alimentație publică, pe bază de comandă;

    i) serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;

    j) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism, definite potrivit legii;

    k) încasarea contravalorii energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei și canalizării, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poștă și curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;

    l) efectuarea lucrărilor de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;

    m) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;

    n) activitățile de jocuri de noroc desfășurate cu mijloace tehnice de joc ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

    o) serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

    p) livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcționează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede și conțin un sistem de contorizare electronic și/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidențierea și controlul sumelor încasate, cu excepția livrărilor de produse energetice, astfel cum sunt definite în titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

    q) comerțul de tip cash and carry desfășurat de comercianții care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile.

Producători și importatori de case de marcat: Trebuie să se amâne termenele și să se dea drumul la piață

Velin Ganev, administratorul Danubius Exim, producătorul și distribuitorul caselor de marcat Datecs, și președinte al Asociației Distribuitorilor de Aparate Electronice Fiscale din România, care reprezintă peste 80% din piața caselor de marcat din România, a declarat anterior pentru Profit.ro că amânarea termenelor este esențială, pentru că altfel ar fi blocat tot comerțul. El estimează că întreg procesul poate dura peste 9 luni.

”Problema nu este Hotărârea de Guvern, pentru că normele de aplicare chiar dacă ar fost date acum, tot nu ar fi putut să se aplice din cauza termenul este foarte foarte strâns. Trebuie să se amâne termenele și să se dea drumul la piață. Din momentul în care sunt publicate normele metodologice, există un proces care trebuie respectat: o dată cu publicarea cerințelor tehnice pentru casele noi, urmează ca toți producătorii să pregătească echipamentele, care durează cam 2-3 luni, după care trebuie certificarea tehnică la comisia de specialitate. Acolo nu se știe cât poate dura pentru că este totul nou, și abia după obținerea acestei autorizații se merge la Ministerul Finanțelor pentru autorizație de vânzare și service. Dar în toată perioada aceasta, ANAF împreună cu o Comisie tehnică să pregătească un server de test pe care să fie încercat tot ce s-a cerut la nivel tehnic. Tot acest proces va dura cel puțin 9 luni. Marii comercianți au cerut și ei amânarea termenului, noi am cerut un termen mult mai mare, pentru că știm tot ce înseamnă acest proces, nu putem compromite sistemul”, explică Velin Ganev.

Dragu: ANAF va renunța la dosarele de evaziune deschise pentru prejudicii mai mici de 50.000 lei dacă sunt achitate CITEȘTE ȘI Dragu: ANAF va renunța la dosarele de evaziune deschise pentru prejudicii mai mici de 50.000 lei dacă sunt achitate

Ganev spune că anul acesta s-a lucrat la configurația tehnică, iar din aprilie, când  a fost primit punctul de vedere al ANAF, s-au purtat discuții interminabile despre ce poate face astfel încât aceste case să nu fie un efort major pentru contribuabil, dar în același timp și ANAF să primească informațiile pe care le-a cerut.
Anchor

Referitor la prețul noilor case de marcat, Ganev precizează că aceste vor fi mai mari, având în vedere tehnologia folosită, dar nu exagerate.

”Noi acum nu putem spune cât va costa o casă de marcat, deoarece nu avem configurația finală a echipamentelor. Cine lansează prețuri în piață este sperietoare pentru toată lumea și nu este adevărat. Nu ne așteptăm la o creștere spectaculoasă a prețurilor la case de marcat, dar va fi o creștere este evident, nu o să se mai vândă o casă de marcat cu 60 de euro, pentru că vorbim de tehnologie nouă. La echipamentele actuale, care se vând pe legea existentă, tehnologia pe este din 1999. Nu va fi o povară extraordinară pentru contribuabil, dimpotrivă, aceste case de marcat vor veni și multe facilități care îi vor ajuta pe patronii firmelor să urmărească mai bine veniturile”, explică Ganev.

Conectarea aparatelor la ANAF

Noile case de marcat urmează să fie conectate, din 2018, la server-ul ANAF pentru transmiterea datelor.  Totodată, ANAF va întocmi în formă electronică un registru național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale.

Evidența la nivel național a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate va permite:

identificarea unică a fiecărui aparat de marcat electronic fiscal, prin atribuirea aleatorie a unui număr format din 10 cifre, căruia i se asociază istoricul aparatului de marcat electronic fiscal și nu poate fi anulat/șters/realocat

identificarea operatorului care funcționează legal și livrează bunuri cu amănuntul și/sau prestează servicii direct către populație

colectarea de informații despre starea de funcționare a aparatului de marcat electronic fiscal și/sau a locului unde este amplasat/depozitat

reducerea semnificativă a posibilităților de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat și, în consecință, va limita potențialul de subdeclarare/nedeclarare a veniturilor

corelarea informațiilor fiscale și a celor legate de utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale în vederea efectuării de analize relevante care să vizeze conformarea operatorilor economici, dar și prevenirea și combaterea evaziunii fiscale

diminuarea numărului de controale fiscale la contribuabilii onești prin valorificarea rezultatele analizelor

securizarea procedurii, ca urmare a autentificării cu certificat digital în vederea transmiterii informațiilor.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
specificații de marcat
hg case de marcat
termene case de marcat