Șantierul naval Daewoo Heavy Industries din Mangalia, unde statul român urmează să redevină acționar majoritar, în parteneriat cu olandezii de la Damen, a raportat în 2017 primul profit net anual, după 12 ani consecutivi (2005-2016 inclusiv) de pierderi masive. Rezultatul pozitiv de anul trecut s-a cifrat la peste 158 milioane lei, la o cifră de afaceri de 988,6 milioane lei și cu un număr mediu de 1.988 de angajați.
Pe de altă parte, și datoriile totale ale companiei au avansat cu aproape 1 miliard de lei, de la 4,29 miliarde lei în 2016 la 5,17 miliarde lei în 2017, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor Publice. În 2016, Daewoo Heavy Industries a înregistrat pierderi de aproape 484 milioane lei și o cifră de afaceri de peste 2 miliarde lei.
Profitul din 2017 vine ca o surpriză din partea șantierului controlat încă, cu 51% din acțiuni, de coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Restul capitalului se află în posesia companiei Șantierul Naval 2 Mai SA, unde Ministerul Economiei deține peste 93% din titluri.
CITEȘTE ȘI Fostul ministru Sebastian Vlădescu, la DNA. El spune că a achitat parțial cauțiunea de un milion de euro în dosarul în care este urmărit penal"(...) pentru anul 2017, Daewoo Mangalia Heavy Industries estimează de asemenea pierderi, nedistribuind dividende", se arată în raportul pe anul trecut al Consiliului de Administrație al Șantierului Naval 2 Mai SA.
Și grupul-mamă Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a terminat pe profit anul trecut, cu un plus net de circa 627 milioane dolari, după 5 ani consecutivi de pierderi, și vânzări de peste 10 miliarde dolari.
Revenirea a fost rezultatul unui plan de salvare a grupului supervizat de Guvernul de la Seul, prin care creditorii au acceptat să renunțe la creanțe de 2,6 miliarde dolari primind în schimb acțiuni la companie. Cei mai mari creditori ai Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering erau cu toții controlați de stat, respectiv Banca de Dezvoltare și Banca de Export-Import, precum și fondul suveran de pensii al Coreii.
CITEȘTE ȘI Dolarul a trecut de 4 lei pentru prima dată după aproape un anGuvernul sud-coreean a decis recent că orașul Geoje, unde se află sediul central al constructorului de nave Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, încă proprietar al șantierului naval românesc Daewoo Mangalia Heavy Industries, va fi declarat "zonă industrială de urgență", din cauza problemelor cu care se confruntă industria construcțiilor de nave, de care economia locală depinde foarte mult.
Măsura vizează mai multe localități din partea de sud a țării, unde se află șantiere navale importante. Astfel, companiile care vor demara business-uri în zonele respective vor fi scutite de impozit pe profit și venit în primii cinci ani de activitate și vor beneficia și de reduceri de chirii pentru terenurile proprietate de stat pe care le vor concesiona pentru operațiunile lor.
"Zonele industriale de urgență nou-desemnate vor constitui obiectul unor măsuri de sprijin suplimentare din partea statului, cum ar fi o inițiativă privind angajările în sectorul public și un program special de garanții pentru firmele care furnizează materiale pentru industria construcțiilor de nave", a declarat vicepremierul și ministrul de Finanțe de la Seul, Kim Dong-yeon.
CITEȘTE ȘI Ministrul Sănătății: Vaccinurile antirujeolic și antihepatitic vor fi distribuite în țară în această săptămână. Stocurile sunt insuficienteMinistrul a mai promis demersuri de promovare a diversificării economiilor locale din zonele industriale de urgență, pentru reducerea dependenței de șantierele navale.
Măsurile de sprijin anunțate reprezintă de fapt o continuare și o aprofundare a unora similare adoptate în 2016, care au constat în subvenții guvernamentale, fonduri speciale de restructurare pentru industria construcțiilor de nave și programe de finanțare pentru IMM-uri. Acestea s-au dovedit însă insuficiente, iar municipalitățile vizate, printre care Geoje, unde se află sediul central al Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, au cerut sprijin suplimentar.
Recent anunțatele ajutoare de stat pentru orașele dependente de șantiere navale au fost incluse într-un program mai larg de stimulare a economiei sud-coreene, în valoare totală de circa 3,6 miliarde dolari, adoptat săptămâna trecută de Parlamentul de la Seul.
CITEȘTE ȘI Antifrauda a verificat casele de marcat la 5.650 de firme. Controalele continuă și în perioada următoareMinisterul Economiei de la București a anunțat, în martie, că a ajuns la un acord cu olandezii de la Damen, care prevede că statul român va redeveni acționar majoritar al Daewoo Mangalia Heavy Industries, prin firma Șantierul Naval 2 Mai SA, cu 51% din capital, iar Damen Shipyards va deține restul de 49% din acțiuni. Planul inițial era ca Damen să preia participația de 51% a actualului acționar majoritar, coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
Pe 21 iunie este așteptată decizia finală a Ministerului Economiei, care deține peste 93% din compania Șantierul Naval 2 Mai SA, cu privire la condițiile asocierii cu Damen în cadrul societății mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries SA.
În aprilie, în AGA Șantierului Naval 2 Mai SA s-a decis următoarea structură a deal-ului cu Daewoo și Damen: