Bernard Arnault, președintele de la LVMH, cel mai mare producător de bunuri de lux, spune că în piețe există o euforie mare, care de obicei precede marile șocuri financiare. De aceea este îngrijorat pentru anul 2017, cu atât mai mult cu cât a trecut aproape 10 ani de la ultima criză majoră.
Industria bunurilor de lux a mers bine în etapa banilor ieftini pe care o parcurgem. LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton – compania care administrează mărci cunoscute precum produsele din piele Louis Vuitton, ceasurile TAG Heuer și șampania Dom Perignon – a avut din nou un an 2016 bun, după ce, în 2015 a avut venituri de 35,7 miliarde euro
În pofida acestui lucru, președintele Bernard Arnault este rezervat. El își avertizează investitorii că este mult mai prudent față de anul 2017, potrivit Zero Hedge. De ce? Tocmai pentru că optimismul în piață este mare și asta, de regulă, precede o criză. „Să fim vigilenți într-o perioadă care pare a fi euforică”, spune acesta.
În lucrurile merg foarte bine, arată istoria, până la finalul anului următor lucrurile nu mai arată la fel de bune. Punctul de plecare este unul care să-l îngrijoreze pe Arnault: „Magazinele sunt pline. Nu știu dacă putem face față cererii.”
Cum ultima criză majoră datează abia din 2008, așa încât ar fi de așteptat ca o etapă mai dificilă să vină în țările dezvoltate. Șeful de la Louis Vuitton este optimist pe termen lung și îl invocă pe miliardarul american Warren Buffett care are o viziune similară, dar asta nu înseamnă că nu poate urma un an greu sau chiar 2 ani de recesiune.
„Sunt discuții despre războaie comerciale, conflicte tarifare, războaie valutare și creștere scăzută în Europa. Putem să continuăm cu toții să fim exuberanți față de afacerile noastre? Cred că trebuie să rămâne prudenți”, zice Arnault.