Școala Superioară de Aviație Civilă vrea să construiască un centru de instruire sintetică, o clădire simulatoare de zbor și spatii conexe echipată cu un simulator de zbor FFS Boeing 737 NG, și cere reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți investiției, astfel că acum proiectul este reevaluat la 76,75 milioane lei, inclusiv TVA, (16,18 milioane euro), față de 62,97 milioane lei, inclusiv TVA, (respectiv 13,53 milioane euro), la cât era estimat anul trecut.
Autorii proiectului spun că studiul de fezabilitate a trebuit reactualizat din cauză că au apărut creșteri de prețuri pe piața construcțiilor, generate de creșterea cererii, lipsa acută a forței de muncă in domeniu, precum și de schimbările legislative cu impact asupra domeniului construcțiilor adoptate la sfârșitul anului 2018, și anume OUG 114/2018, informează News.ro.
”Valoarea obiectivului de investiții 'Construire centru de instruire sintetică P+3. Clădire simulatoare de zbor și spații conexe echipată cu un simulator de zbor FFS Boeing 737 NG' este 76,75 milioane lei, inclusiv TVA, echivalentul a 16,18 milioane euro (la cursul BNR din 20.09.2019, 1 euro = 4,7432 lei)”, arată un proiect de Hotărâre a Guvernului publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor.
Prin proiectul de hotărâre este astfel propusă reaprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți investiției.
Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Construire centru de instruire sintetică P+3. Clădire simulatoare de zbor și spații conexe echipată cu un simulator de zbor FFS Boeing 737 NG” au fost aprobați de Guvern prin Hotărârea de Guvern nr. 555 din 19 iulie 2018.
Nota de fundamentare a proiectului de act normativ arată că, de la data aprobării HG nr. 555/2018, Școala Superioară de Aviație Civilă a întreprins acțiunile și demersurile necesare în vederea obținerii avizelor solicitate și întocmirii Documentației Tehnice pentru Autorizația de Construire, autorizația de construire fiind emisă de către Primăria Sectorului 1 în data de 3 decembrie 2018. De asemenea, a fost contractat și întocmit proiectul tehnic de execuție pentru realizarea clădirii.
Școala Superioară de Aviație Civilă a organizat de mai multe ori procedura de atribuire a lucrărilor de execuție, fără succes, motivul invocat de o parte dintre participanți fiind insuficiența fondurilor, arată documentul.
”Necesitatea actualizării studiului de fezabilitate a apărut în urma unor importante creșteri de prețuri pe piața construcțiilor, generate de creșterea cererii, lipsa acută a forței de muncă in domeniu, precum și de schimbările legislative cu impact asupra domeniului construcțiilor adoptate la sfârșitul anului 2018, și anume Ordonanța de Urgență nr. 114 din 28 decembrie 2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene. Printre măsurile introduse de către această Ordonanță de Urgență se numără și creșterea salariului minim brut în domeniul construcțiilor, măsură ce a avut efecte semnificative atât asupra prețului manoperei lucrărilor de construcții, cât și indirect, asupra prețului materialelor, utilajelor și echipamentelor folosite în construcții”, se arată în nota de fundamentare.
Aceasta menționează și creșterea salariului minim în trimestrul I al anului 2019 față de anul 2018 cu 57,9%.
”Această creștere a salariului minim brut produce cu siguranță efecte atât asupra costurilor manoperei cât si asupra celorlalte costuri aferente executării lucrărilor de construcții – materiale, transporturi și utilaje. Aceste efecte nu pot fi cuantificate cu precizie, întrucât la data întocmirii prezentului document nu au fost publicate date relevante de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză”, se mai arată în document.
De asemenea, o altă cauză care a dus la apariția necesității de actualizare a studiului de fezabilitate o reprezintă constatarea existenței pe teren a unor rețele de utilități care nu figurau nici in avizele de utilități obținute, nici pe planurile aflate la dispoziția Școlii Superioare de Aviație Civilă la data întocmirii studiului de fezabilitate și a proiectului. Respectivele rețele sunt reprezentate de o conductă de canalizare având diametrul de 600mm care deservește Aeroportul Băneasa și traversează terenul Școlii Superioare de Aviație Civilă, precum și de un cablu subteran de alimentare cu energie electrică. Devierea traseelor acestor rețele de utilități este strict necesară, întrucât prezența acestora afectează amplasamentul viitoarei construcții.
”Creșterea cursului de schimb valutar – de la 4,6540 lei/euro la data întocmirii studiului până la 4,7432 lei/euro în prezent – reprezintă un alt element cu impact asupra achiziției echipamentului simulator de zbor FFS. Alți factori ce au dus la necesitatea de reactualizare sunt reprezentați de cheltuielile suplimentare identificate pe parcursul demersurilor întreprinse pentru asigurarea creșterii capacităților rețelelor de utilități necesare în vederea exploatării obiectivului, precum și ușoare modificări ale soluției constructive generate pe de o parte în decursul procesului de obținere a avizelor și autorizației de construire, și, pe de altă parte, de necesități tehnice suplimentare evidențiate în urma consultărilor inițiate de către Școlii Superioare de Aviație Civilă cu diverși producători de echipamente simulatoare de zbor”, se menționează în proiect.