Procesul de privatizare al companiilor de stat ar urma să fi oprit pentru o perioadă de 5 ani, toate privatizările dovedite în instanță ca fiind realizate fraudulos ar urma să fie anulate, iar statul să își recupereze integral prejudiciul, sub forma restituirii acțiunilor și activelor unei companii privatizate. Totodată, titlurile de despăgubire la Fondul Proprietatea, dobândite fraudulos vor reveni statului, care ar urma să transforme toate regiile autonome în societăți comerciale administrate dualist și să înființeze un portofoliu de creanțe ale companiilor la bugetul de stat, care să poată fi tranzacționat.
Toate aceste prevederi sunt cuprinse într-un proiect inițiat de parlamentarii PSD și care va intra în dezbaterea legislativului în perioada următoare.
Proiectul de legi prevede astfel suspendarea pentru o perioadă de cinci ani aplicarea dispozițiilor O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998 și a dispozițiilor Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizarii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Informațiile publice arată că, la acest moment, procesul de privatizare a participațiilor statului nu mai este o necesitate economică, iar resursele statului nu au nevoie de o asemenea sursă bugetară”, susțin autorii legii, care prevăd însă că în cazul panicipațiilor statului cu o valoare de până la 2 milioane de lei, dispozițiile privind suspendarea procesului de privatizare nu se aplică.
Conform proiectului, totodată, statul nu va avea acțiuni privilegiate ori drepturi speciale și nu poate împiedica investițiile, atât directe, cât și de portofoliu la acești operatori economici și nu poate impune restricții privind libera circulație a capitalurilor ori libertatea de stabilire.
În schimb, suspendarea procedurilor specifice privatizării pentru o perioadă de 5 ani ”va permite măsuri prin care statul să-și reevalueze portofoliul de participatii, să efectueze investiții și sã-și eticientizeze prezența în acționariatul operatorilor economici care funcționează în sectoarele de interes economic strategic”.
Proiectul de lege prevede măsuri în scopul recuperării prejudiciilor produse economiei naționale de la persoanele care au săvârșit infracțiuni în procesul de privatizare sau în procedura de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
Astfel, parlamentarii PSD prevăd că ”repararea prejudiciilor aduse intereselor statului în economie ca urmare a săvârșirii unei infracțiuni se realizează prin restabilirea situatiei juridice anterioare săvârșirii infracțiunii” și ”procurorul sau instanța de judecată ia măsurile legale de restabilire a situației anterioare săvârșirii infracțiunii când prejudicierea intereselor statului a rezultat în mod vădit din comiterea infracțiunii, iar restabilirea este posibilă”.
În acest mod, ”acțiunile și activele dobândite prin infracțiuni săvârșite în procesul de privatizare a societăților intră de drept în proprietatea statului la data emiterii actului prin care instanța de judecată sau procurorul, după caz, dispune măsurile menționate”.
CITEȘTE ȘI Grindeanu anunță excedent bugetar de 0,2% pe primul trimestru și minim istoric al șomajuluiÎn nota de fundamentare, autorii proiectului susțin însă că ”în cadrul legii, principiul restitutio in integrum se materializează prin intrarea în proprietatea statului a actiunilor și activelor (cu excepția celor imobiliare), dobândite ca urmare a unor infracțiuni”.
”Excepția de la aplicarea principiului restitutio in integrum o constituie doar ipoteza sub-dobânditorului de bună credință și cu titlu oneros a unui bun imobil, ceea ce nu este cazul participațiilor la operatorii economici”, arată parlamentarii PSD.
Persoanele fizice sau juridice care au dobândit de bună-credință acțiuni și active, în cadrul procesului de privatizare și ca urmare a acestuia, sunt îndreptățiți să obțină despăgubiri de la persoanele care au săvârșit infracțiunile, calculate de la data dobândirii și până la data reintrãrii în proprietatea statului, mai stabilește proiectul.
Inițiatorii proiectului legislativ afirmă că din informațiile deținute de ei, există încă societăți privatizate la care terenurile nu au fost inventariate, nu au fost evaluate și nu au constituit aport in naturală la capitalul social, statul fiind, în mod evident, păgubit cu valori substanțiale. Social-democrații arată că multe terenuri au fost menținute ca active ale societăților fiind utilizate in beneficiul noilor acționari prin tranzacționare, închiriere, constituire ca garanții bancare, aport la capitalul social la altor societăți sau alte asemenea operațiuni.
Prin urmare, ei propun ca în cazul acestor terenuri va fi majorat capitalul social al societăților deținătoare, în favoarea statului, iar în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a legii ar urma identificarea și evaluarea actualizată a tututor terenurilor din această categorie.
CITEȘTE ȘI EY: Situația din Ucraina a oprit temporar marșul multinaționalelor către Est. România ar trebui să profite de momentTotodată, potrivit proiectului, și titlurile de despăgubire sau de conversie valorificate prin acțiuni emise de Fondul ”Proprietatea” dobândite prin infracțiuni, săvârșite în procedura de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv, vor fi lovite de nulitate absolută, dar, în același timp, vor intra în proprietatea statului ”indiferent de deținătorul actual, la valoarea la care s-a făcut conversia”.
Printre măsurile propuse de PSD se mai numără transformarea regiilor autonome în societăți comerciale cu statul unic acționar, în sistem dualist.
”Organizarea și funcționarea sub forma regiilor autonome apare desuetă și în evidentă contradicție cu realitățile economice și juridice contemporane, comparativ cu situația economică, socială și politică a României din 1990”, argumentează inițiatorii.
Aceștia au în vedere și măsuri pentru gestionarea crențelor statului la companii, prin constituirea unui portofoliu de creanțe cu destinație specială, care să intre în operațiuni de tranzacționare, în condițiile legislației privind piața de capital.
CITEȘTE ȘI Dragnea: La programul de guvernare am lucrat cu Darius Vâlcov. Are probleme în justiție, dar îmi asum lucrul acesta”Obligatiile fiscale restante datorate bugetului general consolidat de către societățile la care statul este acționar unic sau acționar majoritar, vor ti structurate de Ministerul Finanțelor Publice într-un portofoliu unic de creanțe, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, administrat de o entitate juridică creată exclusiv cu scopul securitizării creanțelor fiscale și tranzacționării acestora, astfel cum sunt definite potrivit legislației privind piața de capital”, stabilește proiectul.
Parlamentarii social-democrați susțin că aceastã mãsurã ”ar debloca, prin reguli specifice pieței, actualul blocaj financiar generat de debitele restante și ar preveni sporirea acestora ori acumularea de noi debite”.
În ipoteza adoptării acestui proiect de ambele camere ale Parlamentului și promulgării de președintele Iohannis, Guvernul ar avea la dispoziție două luni pentru punerea sa în aplicare.