Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA preiau Daewoo Mangalia Heavy Industries SA și Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL. Guvernul a modificat, în luna iulie a anestui an, prin ordonanță de urgență legislația guvernanței corporative a companiilor de stat pentru a putea să cedeze managementul operațional al șantierul naval Mangalia olandezilor de la Damen în schimbul preluării de la aceștia a 2% din capitalul companiei, cu care statul român ar redeveni acționar majoritar al șantierului, cu 51% din acțiuni.
B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, furnizează servicii de management și holding filialelor din Grupul Damen. Grupul Damen, activ la nivel mondial, este implicat în construcția, întreținerea și repararea navelor.
Șantierul Naval 2 Mai SA furnizează servicii suport specifice construcțiilor de nave și nu numai, și derulează activități referitoare la construcția și reparațiile de nave, diferite activități de comercializare, depozitare și intermediere.
Daewoo Mangalia Heavy Industries SA are ca principal obiect de activitate construcția, reparația și conversia de nave.
Daewoo Mangalia Heavy Industries SA deține, la rândul său, 100% din capitalul social al societății Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL, a cărei activitate constă, în principal, în punerea la dispoziție către Daewoo Mangalia Heavy Industries SA a forței de muncă pentru șantier.
Autoritatea de concurență a evaluat operațiunea de concentrare economică din punct de vedere al compatibilității acesteia cu un mediu concurențial normal, respectiv al posibilelor efecte anticoncurențiale, în conformitate cu Regulamentul privind concentrăriAnchorle economice.
Analiza Consiliului Concurenței a condus la concluzia că operațiunea de concentrare economică nu ridică obstacole semnificative în calea concurenței efective pe piața națională sau pe o parte a acesteia, arată instituția.
Decizia Consiliului Concurenței va fi publicată pe site-ul instituției în varianta neconfidențială.
Guvernul a modificat, în luna iulie a anestui an, prin ordonanță de urgență legislația guvernanței corporative a companiilor de stat pentru a putea să cedeze managementul operațional al șantierul naval Mangalia olandezilor de la Damen în schimbul preluării de la aceștia a 2% din capitalul companiei, cu care statul român ar redeveni acționar majoritar al șantierului, cu 51% din acțiuni.
Astfel, vor fi exceptați de la legislația guvernanței corporative operatorii economici care ar intra sub incidența acesteia "ca urmare a faptului că acționarul privat nu mai deține participația majoritară și deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul managerial și/sau operațional al acestuia, în condiții de eficiență economică, cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă".
Ministerul Economiei, care deține peste 93% din acțiunile societății Șantierul Naval 2 Mai SA, a aprobat la finalul lunii iunie în AGA societății asocierea acesteia cu grupul olandez Damen Shipyards, prin care statul român va redeveni acționar majoritar al șantierului naval Daewoo Heavy Industries din Mangalia, cu 51% din capital. Șantierul își va schimba denumirea după implementarea tranzacției, prin ieșirea din acționariat a coreenilor de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
În prezent, șantierul naval Daewoo Heavy Industries Mangalia era controlat încă, cu 51% din acțiuni, de compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, restul capitalului aflându-se în posesia societății Șantierul Naval 2 Mai SA., deținută de Ministerul Economiei.
CITEȘTE ȘI Băncile promit măsuri "excepționale" pentru debitorii ajunși cazuri sociale în noul Cod de Conduită al industriei: stoparea unor costuri sau chiar reducerea datoriei"O situație excepțională a apărut ca urmare a intenției statului român de a negocia răscumpărarea acțiunilor, în scopul creșterii numărului de acțiuni/părți sociale din societăți/întreprinderi publice până la deținerea pachetului majoritar. În această situație, negocierile au condus la necesitatea imperioasă de modificare a reglementărilor legale incidente în materia guvernanței corporative, în sensul unei situații excepționale, impuse de anumite condițonalități în care statul român ar putea transfera acționarilor minoritari exercitarea managementului operativ în următoarele condiții: urmărirea atingerii eficienței economice, fără prejudicierea intereselor acționarului majoritar, asigurarea portofoliului de clienți, a sustenabilității comerciale și financiare, a transferului de know-how, protecția mediului și protecția forței de muncă. În absența promovării unei soluții juridice pentru astfel de situații, consecințele economice și sociale ar putea afecta o întreagă ramură industrială/industrie de profil și ar încetini procesul de dezvoltare al întregii economii naționale", se arăta în nota de fundamentare a ordonanței aprobate.
Ministerul Economiei a anunțat în martie că a ajuns la un acord cu olandezii de la Damen, acord care prevede că statul român va redeveni acționar majoritar al Daewoo Mangalia Heavy Industries, prin firma Șantierul Naval 2 Mai SA, cu 51% din capital, iar Damen Shipyards va deține restul de 49% din acțiuni.
Planul inițial era ca Damen să preia participația de 51% a actualului acționar majoritar, coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
În aprilie, în AGA Șantierului Naval 2 Mai SA s-a decis următoarea structură a deal-ului cu Daewoo și Damen:
Șantierul naval Daewoo Heavy Industries din Mangalia a raportat în 2017 primul profit net anual, după 12 ani consecutivi (2005-2016 inclusiv) de pierderi masive. Rezultatul pozitiv de anul trecut s-a cifrat la peste 158 milioane lei, la o cifră de afaceri de 988,6 milioane lei și cu un număr mediu de 1.988 de angajați.
Pe de altă parte, și datoriile totale ale companiei au avansat cu aproape 1 miliard de lei, de la 4,29 miliarde lei în 2016 la 5,17 miliarde lei în 2017, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor Publice. În 2016, Daewoo Heavy Industries a înregistrat pierderi de aproape 484 milioane lei și o cifră de afaceri de peste 2 miliarde lei.
Și grupul-mamă Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a terminat pe profit anul trecut, cu un plus net de circa 627 milioane dolari, după 5 ani consecutivi de pierderi, și vânzări de peste 10 miliarde dolari. Revenirea a fost rezultatul unui plan de salvare a grupului supervizat de Guvernul de la Seul, prin care creditorii au acceptat să renunțe la creanțe de 2,6 miliarde dolari primind în schimb acțiuni la companie. Cei mai mari creditori ai Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering erau cu toții controlați de stat, respectiv Banca de Dezvoltare și Banca de Export-Import, precum și fondul suveran de pensii al Coreii.