Piața locală a berii poate depăși în acest an pragul de 4 miliarde lei, după ce a crescut în ultimii cinci ani cu aproape 20%, interval în care și numărul producătorilor de bere s-a dublat, dar încă nu și-a atins potențialul maxim.
La finalul anului trecut, pe piața din România operau 47 de producători de bere, un numar dublu față de acum cinci ani. În acest interval, veniturile din vânzări la nivelul întregului sector au crescut cu 624,2 milioane lei, ajungând în 2017 la o valoare de 3,97 miliarde lei.
"Ultimii ani au adus modificări în comportamentul de consum al românilor, care caută în prezent tot mai mult berea de calitate, varietatea, sunt interesați de alternative. Pentru a răspunde acestor cerințe pe piață au apărut tot mai multe start-up-uri, care vizează segmente de nișă, în special în zona premium.”, spun analiștii KeysFin.
Rezultatul net a crescut de 7,5 ori în 2017 față de 2013, pierderea netă s-a diminuat cu 83%, iar productivitatea la nivel de angajat a crescut cu 17%. Perioada medie de plată a datoriilor a scăzut de la 169 zile la 114 zile.
TOPUL PRINCIPALILOR JUCĂTORI DIN PIAȚA BERII
Deși la prima vedere pare că în România există sute de producători, realitatea arată că 87% din piață este concentrată în mâinile a numai 3 companii, toate cu acționariat străin.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Regulile de diminuare a risipei alimentare devin opționale pentru retaileri. Legea actuală va fi suspendată din nou, până în 2019Liderul în acest sector, conform datelor de la Ministerul Finanțelor, este Ursus Breweries, care deține, printre altele, mărcile Timișoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaș, Stejar, Azuga. Compania, parte a grupului japonez Asahi, a realizat în 2017 o cifră de afaceri de 1,7 miliarde lei, ajungând la o cotă de piață de 43%.
Pe locul secund se află Heineken, firmă din Olanda care vinde în România mărcile Heineken, Desperados, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Hațegana, Silva, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel, și care a realizat anul trecut afaceri de 1,16 miliarde lei, aferentă unei cote de piață de 29%.
Top 3 este completat de Bergenbier, cu afaceri de 599,2 milioane lei în 2017 și o cotă de piață de 15%. Compania din Olanda vinde în România brandurile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck's, Noroc, Corona, Lowenbrau.
Pe locurile următoare s-au clasat, în ordinea cifrei de afaceri, United Breweries Bereprod (Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten, Guiness) – 392,4 milioane lei, Albrau Prod (30,8 milioane lei), Bermas (27,9 milioane lei), Lixid Project (27,6 milioane lei), Martens (18,1 milioane lei), Fabrica de Bere Bună (4,1 milioane lei) și HB Traditional Brewery (1,61 milioane lei).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modificare pregătită pentru Legea dării în plată: va fi aplicată și beneficiarilor programului Prima Casă"Datele financiare arată că piața berii este controlată de jucătorii străini, în principal de olandezi, britanici și belgieni care, în ultimii ani, au preluat aproape toate companiile românești de profil”, afirmă analiștii.
ROMÂNII VS. RESTUL LUMII
Chiar dacă piața berii a crescut puternic în acești ani, încă nu și-a atins potențialul maxim. Mai există încă loc de creștere din prisma consumului pe cap de locuitor.
În statisticile internaționale, România este pe locul 10 , cu un consum de bere este de 75,6 litri/locuitor în 2017, în timp ce în Polonia este de 98 de litri, iar în Cehia de 137 litri. Slovenia, Letonia, Croația, Austria și alte țări se află în față în acest clasament.
Într-un studiu recent prezentat de The Telegraph și bazat pe datele din 2016, ultimele disponibile, România ocupă locul 7 la nivel global în ceea ce privește consumul de bere, depășind state precum Spania, Bulgaria, Croația și fiind în apropierea Irlandei.