Situația economică generală din România este considerată nefavorabilă de mai bine de jumătate dintre firmele respondente unui sondaj, ca urmare a pandemiei COVID-19, și acest lucru se vede cel mai mult în scăderea vânzărilor și a cererii, potrivit unui studiu realizat de iSense pentru UniCredit Bank. Mai bine de una din trei firme intervievate consideră că digitalizarea reprezintă o soluție în contextul actual.
Pandemia COVID-19 a afectat cel mai mult veniturile și vânzările (55%), iar 39% dintre companiile respondente spun că au fost nevoite să își întrerupă temporar activitatea. Chiar și în aceste condiții, 5% dintre companii au raportat o creștere a veniturilor/vânzărilor în această perioadă. 16% au raportat o reducere a numărului de angajați , 8% o întrerupere parțială a activității și 19% nu au văzut nicio schimbare.
31% dintre IMM-uri și corporațiile intervievate susțin că situația economică actuală, din România, este neutră pentru mediul de afaceri, în timp ce 13% consideră că este favorabilă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
8 din 10 companii au raportat cel puțin o dificultate cauzată de pandemie. Aproape jumătate raportează o scădere a cererii, 31% activitatea suspendată temporar, 23% plăți întârziate, 21% probleme cu instruirea personalului, 17% cu stabilitatea leului, 17% cu socul limitat de materiale și echipamente, 12% cu concurența neloială, 12% cu creditele costisitoare și 10% cu accesul greu la împrumuturi.
3 din 10 companii consideră că numărul de clienți și de furnizori nu va scădea în 2020. Motivele pentru care celelalte 7 din 10 companii cred că vor pierde clienți și furnizori se leagă în proporție de circa o treime de restricțiile legislative și costurile prea mare, iar circa o cincime de incapacitatea de a asigura servicii și produse la timp, respectiv de o eficiență scăzută a angajaților în contextul pandemiei.
Pentru continuarea activității, companiile au ales să transfere activitățile fizice în online (38%), însă unele dintre ele au apelat și la reducerea numărului de angajați, prin trimiterea lor în șomaj tehnic (37%). Un sfert dintre companii au amânat plata ratelor/taxelor.
Aproximativ 50% dintre companii au susținut că sunt interesate să implementeze soluții de comerț electronic, peste jumătate au menționat că au folosit semnătura electronică în relația cu partenerii de afaceri, iar dintre cele care nu au folosit-o încă, majoritatea consideră că o vor adopta în curând. De asemenea, jumătate dintre companii utilizează semnătura electronică si în relație cu băncile.
Totodată, studiul relevă faptul că pandemia a sporit interesul companiilor de a folosi noi instrumente digitale pe care nu le-au folosit în trecut, precum aplicații de servicii de comerț electronic (23%), POS/mPOS (20%) sau mobile banking (16%) și internet banking (8%).
46% dintre companii consideră că procesul de digitalizare este îngreunat de dificultățile de adaptare ale angajaților la tehnologiile și activitățile online.
Cel mai important avantaj al digitalizării îl prezintă posibilitatea de a-și continua activitatea (69% dintre respondenți) în timp ce jumătate raportează economia de timp, iar 44% menționează economia resurselor financiare.
Studiul a fost realizat în luna iunie pe 303 companii, dintre care 215 întreprinderi mici și mijlocii și 88 de corporații (firme cu peste 250 de angajați).