Isărescu către bancheri: Retezați aroganța! Fiți benevolenți cu clienții! Ați avut probleme de comunicare și voi, și noi

Isărescu către bancheri: Retezați aroganța! Fiți benevolenți cu clienții! Ați avut probleme de comunicare și voi, și noi
scris 27 oct 2016

Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a sfătuit bancherii să repare relația afectată cu clienții renunțând la aroganță, oferind clemență debitorilor cu probleme și remediind problemele de comunicare de până acum.

“Ați avut probleme de comunicare și voi, și noi. Ați văzut cât de periculos este să zicem: lasă, că ne apără BNR. Așa apare ideea greșită că BNR este avocatul băncilor, iar cum băncile au acționari străini, vin unii apoi și spun că BNR nu este a românilor. La fel cum banul prost scoate din piață banul bun, și ideile greșite au aderență, le dau la o parte pe cele corecte”, a spus șeful BNR în fața bancherilor reuniți la o conferință pe teme de conformitate bancară, la Institutul Bancar Român (IBR).

Urmărește-ne și pe Google News

Isărescu a amintit că primul lucru pe care trebuie să-l dovedească băncile, ca pe o “chestiune vitală”, este că își respectă regulile interne și standardele etice asumate, nu doar reglementările, legislația. “Dacă mai lăsați să pătrundă în societatea românească ideea că în interiorul băncilor fiecare își face de cap, să nu vă mirați că activitatea bancară are de suferit”.

O primă recomandare făcută conducătorilor de bănci: Retezarea aroganței. “Nu vorbesc de o ușoară umilință, dar dialogul constant cu clienții, retezarea aroganței țin de aceste standard etice. Știu că uneori pari să fii arogant și când încerci să fii profesionist. Ia uite ce arogant vorbește păsăreasca! N-avem, domnule, altă limbă! Dar atenție la omul de la ghișeu! Dacă e obosit și supraîncărcat devine arogant cu clientul!”

Guvernatorul BNR crede că profesiunea bancară trebuie să-și recapete demnitatea și încrederea publicului, pentru că oamenii vin la bancă să-și încredințeze averea, iar când acestea sunt pierdute întreaga activitate bancară are de suferit.

Legat de cerințele conformării la reglementări și standard, Isărescu are patru așteptări principale. Prima este îmbunătățirea relației cu instituțiile de supraveghere și speră că va fi depășit momentul în care se aruncă vina de pe o parte pe alta: “Am avut momente, nu de furie, dar de nemulțumire. Când ceva nu merge bine la ghișeu, se spune că de vină este supravegherea BNR. Prima preocupare a conformării este supravegherea internă. Vi se pare că supravegherea și reglementarea BNR sare calul? Facem ce se face și în Europa. Uniunea bancară asta înseamnă. A arunca vorbe ce crează neîncredere nu-și mai are rostul. O funcție a conformării este îmbunătățirea relației instituționale cu autoritatea de reglementare, cu acționarii, cu clienții. Nimănui nu-i folosește să aruncăm vina dintr-o parte în alta”.

A doua așteptare este rezolvarea în timp real  a deficiențelor de conformare care apar inevitabil în activitatea bancară: “să nu le lași să se acumuleze, să vină domnul Cinteză (n.r. directorul direcției de Supraveghere din BNR) să le rezolve”.

Etica profesională este cea de-a treia așteptare, pe care Isărescu o vede legată de revenirea la principiile clasice ale economiei, așa cum le enunța Adam Smith. “Puritanii nu concepeau economia de piață fără principii etice. S-a ajuns și la exagerarea că în business factorul principal e lăcomia. Acum recapătă teren principiile clasice, care aveau în centru etica sau biserica, pentru că unii se duceau la biserică și stabileau valori în comunitate.”

Când toate acestea sunt îndeplinite, se asigură și cea de-a patra funcție a conformității: evitarea deciziilor greșite.

Mugur Isărescu le cere bancherilor să investească în cadrul educațional, în personalul bancar, care trebuie readaptat, dar și în creșterea culturii bancare a populației. 

viewscnt
Afla mai multe despre
mugur isarescu
aroganta
banci
conformitate
bnr