Investițiile de anul trecut au totalizat 53,2 miliarde de lei, "cea mai mare sumă investită în economie în ultimii 10 ani", potrivit Ministerului Finanțelor, o creștere de 9,5 miliarde lei față de anul anterior. Ca pondere în PIB, investițiile au fost la 5,1%, cel mai ridicat nivel începând din 2015, când indicatorul s-a situat la 5,8%. O diferență majoră este, însă, că, în 2015, Guvernul investea 41,6 miliarde lei (5,8% din PIB) făcând împrumuturi nete (deficitul bugetar) de aproape 11 miliarde de lei. În 2020, investițiile au fost de 53,2 miliarde de lei, dar în fapt doar 35,2 miliarde de lei de la bugetul de stat, iar restul fonduri UE, în timp ce împrumuturile nete, cele care cresc datoria statului, au ajuns la 102 miliarde de lei.
Această situație reflectă o agravare semnificativă, într-un an de criză, a unui dezechilibru major în bugetul statului, care mai este capabil să asigure din taxe și impozite resurse doar pentru plăți cum sunt pensiile și salariile.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2019, an care nu a fost afectat de criză, deficitul bugetar a depășit investițiile, pentru prima dată după 2009. Datoria publică a crescut în 2019 cu aproape 49 miliarde de lei, iar cheltuielile pentru investiții au fost de 43,6 miliarde lei.
Suma din 2020, de 53,2 miliarde lei, este, probabil, cea mai ridicată pentru investiții de până acum, chiar dacă Ministerul Finanțelor furnizează date comparabile doar pentru circa zece ani în urmă.
CITEȘTE ȘI Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibridDe ce este important: Investițiile sunt cele care ar trebui să asigure dezvoltarea infrastructurii și îmbunătățirea unor servicii pentru populație, cum sunt cele de sănătate sau învățământ, necesare pentru dezvoltarea țării. Reducerea investițiilor, deși poate părea a fi o economie în prezent, are un impact negativ mare în timp.
Este, de asemenea, important: Deficitul bugetar reprezintă diferența dintre cheltuielile prea mari și veniturile mai mici ale statului și este acoperită prin împrumuturi nete, care cresc datoria publică. Publicul nu acordă atenție acestui indicator, deși, cu excepția perioadelor de criză severă, ar trebui să reprezinte un indicator al eficienței guvernanților.
CITEȘTE ȘI Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat?Raportul dintre investiții și deficit ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă, după ce în ultimii ani guvernanții au tăiat din veniturile pe care statul le colectează din taxe și impozit și au mărit în paralel chletuielile rigide (greu de redus), în principal cu salariile aparatului de stat și pensii.
Acest dezechilibru a ajuns la un nivel atât de grav, încât statul nu mai poate face investiții din banii colectați la buget, care nu ajung nici pentru celelalte cheltuieli. Investițiile sunt finanțate prin fonduri UE, un lucru bun de altfel, și prin împrumuturi.
Iar situația reflectată de inversarea raportului dintre investiții și deficit este și mai gravă. De exemplu, în 2020, după cum arată graficul de mai jos, din cele 53,2 miliarde lei investiții, 35,2 miliarde lei sunt de la bugetul de stat, iar 18 miliarde de lei fonduri UE. Atragerea de fonduri UE este pozitivă, dar pune în lumină capacitatea și mai redusă a statului de a face investiții din resurse pe care le colectează.
Cheltuieli de la buget pentru investiții
CITEȘTE ȘI INTERVIU Aurel Nețin, despre premium în business(Cheltuieli pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe)
An | Investiții totale mld. lei | Investiții totale %PIB | Deficit bugetar mld. lei | Deficit bugetar %PIB | PIB mld. lei |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 53,2 | 5,1% | 102 | 9,8% | 1.040,8 |
2019 | 43,6 | 4,1% | 48,7 | 4,6% | 1.059,8 |
2018 | 34,2 | 3,6% | 27,6 | 2,9% | 952,4 |
2017 | 26,8 | 3,1% | 24 | 2,8% | 857,9 |
2016 | 28,7 | 3,8% | 18,1 | 2,4% | 765,1 |
2015 | 41,6 | 5,8% | 10,7 | 1,5% | 712,6 |
2014 | 32,7 | 4,9% | 12,7 | 1,9% | 668,6 |
2013 | 31,6 | 5% | 15,9 | 2,5% | 635,5 |
2012 | 35,5 | 6% | 14,8 | 2,5% | 593,7 |
2011 | 36,3 | 6,5% | 23,5 | 4,2% | 559,2 |
2010 | 33,7 | 6,4% | 33,3 | 6,3% | 528,2 |
2009 | 35,2 | 6,6% | 37,7 | 7,1% | 530,9 |
sursă date: MF, calcule Profit.ro