Puterea a promovat astfel de modificări la proiectul de lege prin care a fost aprobată o ordonanță de urgență prin care erau reorganizate mai multe ministere și fusese adoptată chiar la finele anului trecut. Ordonanța prevedea ca mai multe ministere să se reorganizeze și să preia alte instituții.
Astfel, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale s-a reorganizat prin absorbție cu Ministerul Familiei,, care s-a desființat, preluând în subordine Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Agenția Națională pentru Sport și Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București.
Ministerul Educației a devenit Ministerul Educației și Cercetării, luând în subordine Autoritatea Națională pentru Cercetare de la fostul Minister al Cercetării, Inovării și Digitalizării, desființat.
De asmenea, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și-a schimbat denumirea în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, preluând în subordine Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Ajunsă la Parlament, ordonanța a fost adoptată tacit a fost adoptată tacit în primul rând de Camera Deputaților ca lege organică, iar apoi a fost adoptată de Senat, în calitate de Cameră decizională, ca lege ordinară.
Din acest motiv, președintele interimar al României de atunci, viitorul premier Ilie Bolojan, a retrimis în aprilie proiectul de lege Parlamentului pentru reexaminare, solicitând reanalizarea caracterului legii și adoptarea sa în mod similar în ambele Camere.
Reexaminat, proiectul de lege a fost adoptat fără modificări de către deputați, însă la Senat au fost introduse două modificări, excedând astfel cererii de reexaminare, care viza exclusiv caracterul organic al legii.
Potrivit reglementărilor legale, Parlamentul trebuie să adopte din nou proiectul doar din perespectiva caracterului legii, respectiv ca lege organică, fără alte modificări.
Însă, față de forma inițială a ordonanței care prevede că încadrarea personalului preluat de ministerele reorganziate se realizează ”cu menținerea drepturilor salariale avute la data preluării”, în etapa reexaminării, prin legea de aprobare, acest articol a fost modificat în sensul că „Încadrarea/numirea personalului din cadrul ministerelor reorganizate se face cu stabilirea salariului de bază/indemnizației de încadrare la nivelul maxim aflat în plată la data reorganizării, pentru aceeași funcție, categorie, clasă, grad, treaptă și gradație de vechime, precum și cu respectarea sistemului ierarhizării funcțiilor publice”.
Ca urmare, personalul preluat de ministere de la alte instituții s-ar regăsi pe treapta maximă salarială cu personalul similar din ministere.
Totodată, Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice a fost modificată în acest proiect prin introducerea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului în lista instituțiilor care beneficiază de sporul de 15% pentru complexitatea muncii prestate.
Modificările vizează atât funcționarii publici din cadrul instituției, cât și personalul contractual.
Parlamentarii au invocat Decizia nr. 794 din 15 decembrie 2016 a Curții Constituționale privind legea-cadru, respectiv ”principiul nediscriminării și în cel al principiului egalizării în salariul maxim aflat in plată pentru persoane din aceeași instituție sau autoritate publică - care reclamă eliminarea oricăror forme de discriminare și instituirea unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeași activitate și are aceeași vechime în muncă și în funcție”.















