Prima ediție a Programului Rabla, care începe doar în septembrie și prima care dispune de un buget minuscul, are toate șansele să rămână până la capăt un eșec, prin prisma rezultatelor pe care le obține. Potrivit unui anunț AFM, s-au aprobat dosarele depuse de românii care doresc un tichet cu care să-și cumpere o mașină mai puțin poluantă, în urma casării unui vehicul vechi.
Cifrele publicate de AFM arată că, „în urma ședinței Comitetului de Avizare”, a fost aprobată o listă de 8.486 ecotichete în valoare de 107.708.000 de lei, în urma cererilor depuse în cadrul Programului Rabla pentru persoane fizice.
Ce nu spune comunicatul AFM este că numărul de 8.486 de tichete reprezintă doar 70% din cererile depuse. Asta înseamnă că au fost respinse aproximativ o treime din dosare, în primul an în care persoanele fizice au fost puse să completeze singure cererea de finanțare împreună cu actele necesare, lucruri care până acum erau făcute prin intermediul unui dealer.
Potrivit unor informații din sistemul de aprobare al AFM, dosarele respinse au avut una sau mai multe probleme legate de actele care erau cerute, dar sistemul nu le-a permis să remedieze până acum problemele semnalate, pentru că dosarele au fost blocate pe toată perioada verificării. „Au fost mii de dosare blocate, pentru că sistemul nu permite adăugarea de acte la dosare până la aprobarea sau respingerea calupurilor de cereri”, a declarat pentru Profit.ro o persoană familiarizată cu sistemul, care a dorit să rămână anonimă.
În total, până în ziua anunțului AFM, s-au depus 11.993 de dosare, dintre care 7.298 pe motoare termice și 4.695 pe electrice și PHEV, potrivit situație AFM, analizate de Profit.ro.
Anunțul AFM include o listă de 3.824 de dosare aprobate pe motoare termice, adică puțin mai mult de jumătate din cele depuse, la care se adaugă și 2.191 pe motorizări hibride. În total, cele 6.015 tichete ce vor fi acordate pentru motoare termice și hibride reprezintă circa 50% din cererile depuse, respectiv 45% din cererile aprobate.
Pe secțiunea cea mai sensibilă, cea electrificată, care încă nu și-a epuizat fondurile, mașinile PHEV acoperă doar 725 de cereri aprobate, adică un simbolic 8,5%, iar mașinile complet electrice, care ar fi trebuit să fie preocuparea principală a acestui program finanțat de Ministerul Mediului prin AFM, nu însumează decât 1.746 de cereri aprobate, adică 37% din cererile depuse pe secțiunea de motoare electrice (BEV și PHEV) și doar 14,5% din totalul dosarelor de finanțare depuse.
Practic, după ce că pe segmentul electric cererile nu acoperă nici pe departe bugetul alocat (micșorat drastic cu noul program), nici măcar nu au fost aprobate toate cererile.
„Chiar și într-un context economic complicat, succesul Programului Rabla Auto 2025 demonstrează angajamentul ferm al statului și al AFM de a investi consecvent în mediu și în sprijinirea oamenilor”, spune Florin Bănică, șeful AFM. De fapt, Programul Rabla nu rămâne decât o umbră a programelor anterioare care au susținut industria auto, în egală măsură cu scoaterea de pe șosele a unui număr foarte mare de mașini poluante.
După publicarea listei cu dosarele aprobate, AFM va actualiza statusul solicitanților în „beneficiar aprobat pentru finanțare”.
Persoanele care au dosare aprobate au 60 de zile la dispoziție pentru casarea și radierea unui vehicul uzat și să încarce în aplicație documentele corespunzătoare.
AFM mai ține deschisă sesiunea pentru vehicule electrice și PHEV până pe 25 noiembrie, dar ritmul cu care se depun dosare a scăzut până aproape de zero. În ultima săptămână s-au depus doar câteva dosare, dar deblocarea celor existente și deschiderea posibilității de completare cu acte ar putea să crească numărul de dosare aprobate.
Industria auto din România suferă în continuare din cauza haosului din acest an provocat de amânarea și apoi anularea Programului Rabla, pe unele din secțiunile sale, cu păstrarea doar a sesiunii pentru persoane fizice și la un buget extrem de redus, de aproximativ 10% față de sumele aprobate inițial.
















