Diferența dintre prețul la pompă al benzinei și cel al motorinei a crescut în România de aproape 4 ori în ultima lună, de la 20 de bani la peste 80 bani pe litru, conform analizei Profit.ro, ca urmare a dezechilibrului dintre cererea și oferta de combustibil diesel de pe piața europeană și autohtonă, care era într-o mare parte compensat prin importuri din Rusia.
Motorina era vândută, marți, în stațiile din capitală la un preț cu aproximativ 10% peste cel al benzinei.
De ce este important: Peste 50% din motorina importată de statele membre UE provine, potrivit BBC, din Rusia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea important: România este la rândul său importator net de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
În cazul liderului pieței, OMV Petrom, diferența dintre prețul combustibilului diesel și cel al benzinei era de 83 de bani pe litru la stațiile Petrom și de 81 bani pe litru la cele OMV.
Sursa: Consiliul Concurenței, calcule Profit.ro
În stațiile de alimentare Lukoil, diferența era de 77 bani pe litru, iar în cele MOL, de 74 bani pe litru, însă doar ca urmare a faptului că firma controlată de statul maghiar practica cel mai mare preț la benzină.
În ultima lună, cele două tipuri de carburanți au avut o evoluție contrară. Benzina standard s-a ieftinit cu 9 bani/l la stațiile OMV și 8 bani/l la cele Lukoil și s-a scumpit doar marginal cu 3 bani/l la stațiile Petrom și cu 2 bani/l la cele MOL.
Prețul motorinei standard, în schimb, s-a majorat cu 66 bani/l la Petrom, cu 46 bani/l la OMV, 49 bani/l la Lukoil, și cu 52 bani/l la MOL.
Marți, cea mai ieftină motorină standard în capitală era la unele stații Lukoil, la un preț de 8,4 lei/l, iar cea mai ieftină benzină, la unele stații Lukoil și Petrom, la un preț de 7,63 lei/l.
Cea mai scumpă motorină standard putea fi achiziționată la stații OMV, cu 8,62 lei/l, iar cea mai scumpă benzină, la MOL, cu 7,87 lei/l.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareVânzările volumetrice de carburanți standard reprezintă în mod uzual aproximativ 4/5 din întreaga piață a combustibililor auto. în ultima perioadă, ca urmare a scumpirilor, vânzările de carburanți premium au scăzut considerabil, potrivit unor surse din piață.
MOL vindea, marți, motorina premium cu 8,99 lei/l, iar OMV cu 9-9,1 lei/l. În stațiile Petrom, cele mai numeroase, în schimb, prețul motorinei premium este de 8,82-8,83 lei/l, iar în cele Lukoil, 8,76-8,72 lei/l.
În ceea ce privește prețul benzinei premium, acesta era de 8,34-8,5 lei/l în stațiile OMV, de 8,36-8,5 lei/l în cele ale MOL, de 8,09-8,14 în stațiile Petrom și de 8,33-8,38 în cele Lukoil.
MOL vindea un tip de benzină, cel racing 102+, pentru mașini de curse, în circuite profesionale sau de amatori, cu 15,49 lei/l.
Potrivit INS, în 2021, producția de țiței a României a fost de 3,1 milioane tone echivalent petrol (TEP), în timp ce importurile de țiței au fost de mai mult de 2 ori mai ridicate, de 6,8 milioane tep.
Doar una dintre cele 3 mari rafinării din România, Petrobrazi operată de OMV Petrom, folosește majoritar țiței autohton, celelalte două, Petrotel, deținută de Lukoil, și Petromidia, a Rompetrol, utilizând țiței rusesc, respectiv kazah, exportate prin terminalele din portul rus Novorosisk.
În plus, România a importat produse 3,9 milioane tep de produse petroliere, motorina fiind cel mai important dintre acestea.
Acesta este motvul pentru care Trafigura și Gunvor, doi dintre cei mai mari traderi de mărfuri la nivel global, au avrtizat că Europa se confruntă cu perspectiva unei penurii de motorină, în condițiie în care fluxurile de motorină dinpre Rusia se reduc în urma invaziei din Ucraina. Prețul motorinei în Europa a crescut accelerat în ultimele săptămâni, fiind inflamate și de posibilitatea interzicerii de către UE a importului de țiței din Rusia.