Ministerul de Finanțe precizează, pentru Profit.ro, că va întreprinde demersurile în vederea corelării și armonizării textului Codului de procedură fiscală cu decizia Curții Constituționale care stabilește că orice contribuabil care a achitat bani în plus la buget trebuie să primească dobânzi de la data virării lor până la restituirea efectivă.
Curtea Constituțională a declarat neconstituționale, pe 20 octombrie, prin decizia 694, prevederile Codului de procedură fiscală care stabilesc că dobânzile cerute de contribuabili pentru sumele achitate în plus bugetului sunt plătite doar după îndeplinirea unor termene.
Consecința deciziei Curții va fi că firmele sau persoanele fizice care au de recuperat bani de la buget vor putea cere dobânzi din ziua imediat următoare plății. Dobânzile sunt de 0,03% pe zi, în prezent, urmând să coboare la 0,02% pe zi din 2016.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De exemplu, pot fi sume plătite în plus din TVA, impozit pe profit, impozit pe venit, etc, ca urmare a cererilor de rambursare, a unor erori de calcul, interpretării greșite a legislației, completării eronate a declarațiilor fiscale, dar și ca urmare a indisponibilizării unor sume de către Fisc prin popriri sau sechestru.
Ce spune Ministerul de Finanțe
Decizia se referă la actualul Cod de procedură fiscală. Însă, de la 1 ianuarie anul viitor, va intra în vigoare noul cod. Deocamdată, actul Curții nu a fost publicat în Monitorul Oficial.
La solicitarea Profit.ro, Ministerul de Finanțe a transmis următorul punct de vedere: "Plecând de la considerentele avute în vedere de Curtea Constituțională în analiza neconstituționalității prevederilor menționate, considerente ce vor fi analizate după publicarea deciziei în Monitorul Oficial al României, urmează ca Ministerul Finanțelor Publice să întreprindă, ținând cont și de termenul impus de lege, demersurile necesare în vederea corelării și armonizării textelor de lege declarate neconstituționale cu prevederile Constituției”.
Termenul pentru modificarea legii este de 45 de zile de la data publicării în Monitor. În caz contrar, prevederile neconstituționale sunt abrogate.
Articolele declarate neconstituționale privează contribuabilii de folosința sumelor de bani pe care statul le încasează în mod necuvenit. Returnarea banilor poate dura și câțiva ani din cauza procedurilor – contestații administrative, urmate, eventual, de acțiuni în instanță. Practic, contribuabilii creditează statul, fără să beneficieze de dobânzi.
Curtea Constituțională a reținut că normele criticate generează îmbogățirea fără justă cauză a statului în detrimentul patrimoniului contribuabilului. Prin urmare, se încalcă dreptul de proprietate, consacrat de Constituție.
Ce prevede Codul de procedură fiscală
Potrivit articolului 124 din actualul Cod de procedură fiscală, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobândă din ziua următoare expirării termenului prevăzut la art.117 sau la art.70. Articolul 70 prevede că cererile de rambursare a TVA se soluționează în 45 de zile de la înregistrare, iar dacă sunt necesare informații suplimentare relevante pentru luarea deciziei, termenul se prelungește cu perioada respectivă. La rândul său, articolul 117 prevede că se restituie, la cerere, sumele plătite:
- fără existența unui titlu de creanță, în plus față de obligația fiscală
- ca urmare a unei erori de calcul sau a aplicării eronate a prevederilor legale
- de rambursat de la bugetul de stat (de exemplu TVA, taxa clawback)
- stabilite prin hotărâri ale organelor judiciare sau ale altor organe competente
- rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din reținerile prin poprire (măsuri asiguratorii impuse de fisc și desființate de instanță).
Termenele stabilite la același articol sunt 60 de zile pentru diferențe de impozite pe venit pentru persoanele fizice, 5 zile pentru sumele încasate suplimentar de Fisc prin poprire și 45 de zile de la înregistrarea decontului în cazul rambursărilor de TVA.
Răspunsul integral al Ministerului de Finanțe:
Decizia Curții Constituționale a fost ridicată și soluționată din perspectiva Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare iar, la momentul prezent, această decizie nu este publicată în Monitorul Oficial al României.
În contextul celor de mai sus, aducem în discuție prevederile art.147 alin. (1) și (4) din Constituția României, republicată, respectiv: „(1) Dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept. (..) (4) Deciziile Curții Constituționale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor.
Pe de altă parte, este de subliniat că potrivit art.11 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale „Deciziile, hotărârile și avizele Curții Constituționale se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Deciziile și hotărârile Curții Constituționale sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor”. Totodată, în cuprinsul art. 31 alin. (3) din același act normativ este stipulat că „Dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale, dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pune de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept”.
Acestea fiind spuse, plecând de la considerentele avute în vedere de Curtea Constituțională în analiza neconstituționalității prevederilor sus menționate, considerente ce vor fi analizate după publicarea deciziei în Monitorul Oficial al României, urmează ca Ministerul Finanțelor Publice să întreprindă, ținând cont și de termenul impus de lege, demersurile necesare în vederea corelării și armonizării textelor de lege declarate neconstituționale cu prevederile Constituției.