Fabrica de avioane din Craiova vrea ajutor de stat pentru salvare și restructurare

Fabrica de avioane din Craiova vrea ajutor de stat pentru salvare și restructurare
scris 12 ian 2016

Fabrica de avioane din Craiova, controlată de stat prin Ministerul Economiei, cu aproape 81% din acțiuni, vrea să obțină un ajutor de stat pentru salvare și restructurare, în condițiile în care, după primele 9 luni din anul trecut, compania avea pierderi de 7,18 milioane lei și datorii totale de 118,7 milioane lei. Consiliul de Administrație al Avioane Craiova propune conversia în acțiuni a datoriilor la stat ale companiei, precum și majorarea capitalului social de către acționarul majoritar pentru investiții în retehnologizarea instalațiilor de lucru.

"Conducerea administrativă și executivă, împreună cu administratorul special al societății, vor proceda, în regim de maximă urgență, la elaborarea unui plan de reorganizare și restructurare a societății, plan ce va avea în vedere posibile măsuri cum ar fi eșalonarea datoriilor restante, restructurări de personal, identificarea necesarului de investiții și a surselor de finanțare, vânzări de active neutilizate, majorarea portofoliului de comenzi, eventuale colaborări etc, plan ce va fi prezentat până cel târziu în cea de-a doua jumătate a lunii februarie 2016. De asemenea, solicită analizarea în regim de maximă urgență, a tuturor posibilităților de obținere a unui ajutor de stat pentru salvare și restructurare", se arată într-o hotărâre a AGA Avioane Craiova SA de la jumătatea lunii trecute.

Urmărește-ne și pe Google News

Acționarii au mai trasat ca sarcină conducerii societății să întreprindă "toate demersurile legale și necesare în vederea remedierii, în cel mai scurt timp posibil, a acestei situații" și să întocmească "un raport cu privire la cauzele care au condus la situația actuală".

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Potrivit ultimelor date publice, aferente primelor 9 luni ale anului trecut, la 30 septembrie 2015 Avioane Craiova înregistra pierderi curente de 7,18 milioane lei. Coroborate cu pierderile reportate din anii anteriori, pierderile totale ale companiei se cifrau, la acea dată, la 118,1 milioane lei.

MApN își repară elicopterele Puma din dotare la IAR Brașov, contract pe 3 ani de peste 53 mil. euro CITEȘTE ȘI MApN își repară elicopterele Puma din dotare la IAR Brașov, contract pe 3 ani de peste 53 mil. euro

În pericol de dizolvare

De asemenea, după primele 9 luni din 2015, datoriile totale ale Avioane Craiova se ridicau la 118,7 milioane lei, din care 95,7 milioane lei la bugetele centrale, 12,28 milioane lei la bugetul local și 10,75 milioane lei către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), parteneri comerciali și salariați.

Din cauza pierderilor consemnate ani la rând, activul net al Avioane Craiova a scăzut la mai puțin de jumătate față de capitalul social al societății.

Potrivit Legii societăților comerciale nr. 31/1990, atunci când activul net al unei societăți, reprezentând diferența dintre totalul activelor și totalul datoriilor, scade ca urmare a pierderilor înregistrate de companie sub jumătate din valoarea capitalului social, acționarii trebuie să decidă dacă respectiva companie își va mai desfășura activitatea, caz în care capitalul social trebuie diminuat, sau va fi dizolvată. Mai mult, orice persoană interesată poate cere în instanță dizolvarea respectivei societăți.

În aceste condiții, Consiliul de Administrație al Avioane Craiova propune ca autoritățile să emită un act normativ prin care datoriile companiei către bugetele statului și AAAS să fie convertite în acțiuni, precum și majorarea capitalului social de către acționarul majoritar, statul prin Ministerul Economiei, pentru investiții în retehnologizarea instalațiilor de lucru.

Aerostar Bacău va repara avioanele MIG, IAR și IAK ale MApN; contract de peste 3 mil. euro CITEȘTE ȘI Aerostar Bacău va repara avioanele MIG, IAR și IAK ale MApN; contract de peste 3 mil. euro

Problemele au început de la austeritatea lui Boc

CA-ul Avioane Craiova menționează drept cauză principală a deteriorării situației financiare a companiei strategia de înzestrare adoptată de MApN începând cu anul 2009, în condiții de constrângere bugetară, care a făcut ca societatea să nu mai primească comenzi de construire de avioane noi, ci numai de reparare de nave IAR 99 și doar începând cu anul 2012.

Pentru a face față în noile condiții, compania și-a extins activitatea în domeniul aviației civile, obținând certificare în acest sens la începutul anului trecut, a încercat să obțină noi comenzi și contracte pe termen scurt și să-și valorifice stocurile. De asemenea, s-a extins activitatea de fabricare de componente, ansamble și subansamble pentru aerostructuri, iar Avioane Craiova a devenit partener într-un proiect din cadrul programului internațional Clean Ski de ecologizare a transportului aviatic.

La nivelul primului semestru din 2015, peste 76% din totalul vânzărilor Avioane Craiova au reprezentat exporturi, principalii clienți externi fiind Elbit Systems Israel (achiziții de 2,12 milioane lei), Israel Aerospace (1,05 milioane lei), SABCA Belgia (273.697 lei) și MT Aerospace (605.816 lei). Pe piața internă, cei mai importanți clienți ai companiei sunt Dedalus Tech, INCAS București și IAR Brașov.

Avioane Craiova figurează pe o listă a companiilor de stat care vor fi obligate să-și reducă anul acesta arieratele, în medie cu 15% comparativ cu finalul lui 2015.

Reducerea arieratelor a fost dispusă printr-un memorandum, aprobat săptămâna trecută de Guvern, după ce companiile de stat au ratat, anul trecut, obiectivul de a reduce cu 45% arieratele de la nivelul anului 2014. Astfel, dacă la finalul anului 2014 aceste datorii erau de circa 3,4 miliarde lei, la finalul anului trecut erau calculate la peste 2 miliarde lei.

viewscnt
Afla mai multe despre
avioane craiova
mapn
fabrica de avioane din craiova
arierate companii de stat