Fondul de Garantare a Asiguraților din România a început deja să preia dosare de daună de la cetățenii maghiari afectați de declanșarea procedurilor de faliment la Astra Asigurări, care avea o sucursală în Ungaria. În același timp, asociația maghiară a asigurătorilor anunță că acceptă și ea cererile de despăgubire. Un proces aflat în faza de recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție ar putea tranșa situația.
Situația șoferilor din Ungaria afectați de declanșarea procedurilor la faliment la Astra Asigurări nu este atât de clară cum au lăsat de înțeles inițial oficialii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Un proces, câștigat în primă instanță de societatea de asigurări insolventă poate da peste cap toate calculele autorităților române. Astfel, sarcina de achitare a despăgubirilor ar putea fi preluată de un fond din Ungaria, deși Fondul de Garantare a Asiguraților din România (FGA) a început deja să adune dosare de daună din țara vecină.
În 2013, la trei ani după ce a intrat pe piața din Ungaria, Astra Asigurări a deschis un proces prin care solicita arbitrului pieței din România să îi returneze contribuțiile plătite către Fondul de Garantare a Asiguraților pentru polițele din țara vecină, motivând că a cotizat și către un organism similar din Ungaria.
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Compania de asigurări a câștigat pe fond procesul, judecătorii arătând că “anulează în parte Decizia CSA nr. 217/26.04.2013, numai în ceea ce privește sumele de plată stabilite în sarcina reclamantei la art. 3, cu titlu de taxă de funcționare, fond de garantare, dobânzi și majorări de întârziere aferente, calculate pentru activitatea de asigurare desfășurată pe teritoriul Ungariei”.
Articolul menționat de instanță arată că Astra a trebuit să cotizeze către fondul din România inclusiv pentru primele brute subscrise în Ungaria. Dacă soluția este confirmată, iar FGA va fi obligată să returneze contribuțiile, așa cum au decis magistrații Curții de Apel București în dosarul 4083/2/2013, atunci fondul din România nu va mai fi obligat să despăgubească cetățenii maghiari afectați.
“Sigur că, deocamdată, sunt doar presupuneri. Trebuie să așteptăm o soluție finală. Totuși, dacă instanța supremă confirmă soluția de la Curtea de Apel, atunci despăgubirile vor trebui achitate de partea maghiară. Cum se va întâmpla efectiv acest lucru, nu știm exact. Poate va interveni acel fond administrat de Asociația Asigurătorilor din Ungaria (nr: Indemnity Account), poate se vor găsi alte mecanisme. Cert este că FGA nu va mai avea de ce să achite despăgubiri în numele unei firme care nu a plătit cotizațiile”, ne-au explicat surse oficiale din România. Asociația Asigurătorilor din Ungaria (MABISZ) nu a putut fi contactată pentru explicații suplimentare.
Maghiarii se pregătesc și ei, dar au abordări diferite
Activitatea sucursalei maghiare a Astra Asigurări (Astra Bisztosito) nu a fost deloc una neglijabilă, de aceea impactul falimentului companiei poate fi unul semnificativ.
Societatea cu acționariat românesc avea în Ungaria peste 100.000 de clienți, majoritatea cu polițe RCA, așa cum a mai arătat Profit.ro. În momentul declanșării procedurii de faliment, Astra Bisztosito era al cincilea jucător pe piața RCA din Ungaria marcând, după primele șase luni ale acestui an, o creștere cu 7% a primelor brute subscrise, în ciuda faptului că societatea-mamă se afla în procedură de administrare specială. În aceste condiții, riscurile vizează nu doar clienții Astra, ci, teoretic, orice șofer care conduce în Ungaria și care poate fi lovit de un client cu RCA la societatea din România.
Având în vedere poziția importantă a companiei pe piața maghiară, Asociația Asigurătorilor din Ungaria a anunțat deja că acceptă cereri de despăgubire de la persoanele afectate. “Dacă lucrurile rămân așa cum sunt, acele cereri vor fi trimise către România. Dacă procesul de la Înalta Curte este câștigat, până la urmă, de Astra, lucrurile se vor schimba. Este clar, însă, că și ei se pregătesc, ceea ce este un lucru bun. Până la urmă, este important să fie despăgubiți cei afectați, indiferent de unde vin banii. Cei din România au o corespondență cu autoritățile din Ungaria”, arată surse apropiate situației.
În Ungaria nu există un fond de garantare construit pe modelul celui din România. Există, însă, un organism destinat protecției asiguraților (denumit în engleză Indeminity Account - cont de cotizații), la care contribuie toate firmele de asigurare din Ungaria autorizate să vândă polițe auto. Astra Bisztosito a contribuit la respectivul fond, acesta fiind și motivul pentru care Curtea de Apel i-a dat câștiga de cauză în procesul cu ASF menționat mai sus.
Acest fond este administrat de Asociația Asigurătorilor (MABISZ) și are, în principal, sarcini similare cu cele ale Fondului pentru Victimele Străzii din România, adică plata despăgubirilor pentru persoanele afectate de șoferi care nu dețin asigurare RCA. Totuși, mai multe modificări legislative i-au adăugat și alte funcționalități. Una dintre ele, arată portalul MABISZ, este aceea de a despăgubi persoanele afectate atunci când nu este clar ce entitate trebuie să achite dauna. Aici ar putea intra și păgubiții Astra Asigurări (șoferii care au suferit daune din cauza asiguraților cu RCA la Astra sau asigurații care dețin CASCO la aceeași companie). Această posibilitate ne-a fost confirmată inclusiv de oficialii din România.
Cine este Astra Asigurări
Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis să ridice licența de funcționare și să ceară falimentul Astra Asigurări. Compania este deținută de către omul de afaceri Dan Adamescu, prin intermediul The Nova Group și Epsilon Estate Provider. Adamescu se află în prezent sub control judiciar și este condamnat, în primă instanță, la patru ani de închisoare cu executare pentru că ar fi încercat să influențeze deciziile unui judecător de la Tribunalul București asupra insolvenței unor firme.
În momentul în care i-a fost ridicată licență, Astra Asigurări avea 1,8 milioane de clienți care dețineau 2,5 milioane de polițe de asigurare. Compania își desfășura cea mai mare parte a afacerilor pe zona RCA acolo unde aduna 840.000 de clienți. La finele anului 2014, Astra ocupa locul al treilea în topul firmelor de asigurare din România, cu prime brute subscrise de 777 milioane de lei și o cotă de piață de 12,26%. După pierderi de 917,3 milioane de lei în 2013, societatea a înregistrat anul trecut un profit net de 30,7 milioane de lei.