Deficitul comercial al României a ajuns, în primele șase luni ale anului, la 8,665 miliarde de euro, în creștere cu 935,7 milioane de euro față de cel înregistrat în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2019, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS).
Potrivit sursei citate, în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2020, exporturile FOB au însumat 28,590 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 37,255 miliarde de euro, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2020, exporturile au scăzut cu 18,1%, iar importurile au scăzut cu 12,6%, comparativ cu perioada similară din 2019.
Conform INS, în luna iunie 2020, exporturile FOB au însumat 4,843 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 6,164 miliarde de euro, rezultând un deficit de 1,321 miliarde de euro. Față de luna iunie 2019, exporturile din luna iunie 2020 au scăzut cu 12,9%, iar importurile au scăzut cu 7,9%.
În perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2020, ponderi importante în structura exporturilor și importurilor sunt deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (46,6% la export și 35,6% la import) și alte produse manufacturate (31% la export și respectiv 30% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în primele șase luni ale acestui an a fost de 20,827 miliarde de euro la expedieri și de 27,195 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,8% din total exporturi și 73,0% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2020 a fost de 7,762 miliarde de euro la exporturi și de 10,059 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,2% din total exporturi și 27% din total importuri.
INS menționează că soldul balanței comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între acestea. Soldul negativ al balanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent.
Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.