Datorii și creanțe: Ce obligații de raportare au firmele și la ce riscuri se expun dacă nu le respectă

Datorii și creanțe: Ce obligații de raportare au firmele și la ce riscuri se expun dacă nu le respectă
Profit.ro
Profit.ro
scris 30 sep 2016

Datoriile și creanțele mai vechi de 30 de zile trebuie raportate, de acum online, în caz contrar, existând riscul unor amenzi de până la 5.000 lei. Obligația nu este complet nouă, în acest moment, situațiile fiind raportate pe format de hârtie, însă multe societăți fie nu au avut la cunoștință existența ei, fie au ignorat-o, explică Eugenia Ion, tax manager Contexpert.

Recent, guvernul a actualizat aceste obligații prin OG 22/2016 pentru modificarea OUG 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacității de plată.

Urmărește-ne și pe Google News

Cine are obligația raportării?

Persoanele juridice, indiferent de formă de organizare și de tipul de proprietate, trebuie să organizeze evidența obligațiilor de plată și evidența creanțelor, pe termene scadențe, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, precizează Eugenia Ion.

Ce informații trebuie raportate?

Persoanele juridice au obligația de a întocmi situația privind sumele restanțe mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadență, dacă scadență este clar specificată, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoană juridică română.

Situația trebuie să cuprindă în cazul debitorului: denumirea, sediul social și codul fiscal; denumirea, sediul social și codul fiscal ale creditorului; numărul, data emiterii, scadență, dacă este clar specificată, valoarea și șoldul facturii ce urmează să fie plătită creditorului, iar  în cazul creditorului: denumirea, sediul social și codul fiscal; denumirea, sediul social și codul fiscal ale debitorului; numărul, data emiterii, scadență, dacă este clar specificată, valoarea și șoldul facturii ce urmează să fie încasată de la debitor.

Ce noutăți apar?

În prezent, situațiile se depun pe hârtie la Institutul de Management și Informatică (IMI) din cadrul Ministerului Economiei, în vederea includerii în procedura de compensare a datoriilor neplătite la termenele scadențe.  Totodată sunt utilizate ordine de compensare, formulare tipizate cu regim special, și  fiecare societate achită un tarif unic de 50 lei, inclusiv TVA, pentru serviciile de gestionare și arhivare a circuitului de compensare. Conform OG22/2016, situațiile urmează să fie depuse electronic și trebuie să fie actualizate în decurs de o zi lucrătoare de la momentul oricărei modificări survenite, arată consultantul Contexpert.

Raportările se efectuează, acum, pentru sume mai mari de 10.000 lei. Conform notei de fundamentare a OG22/2016, pragul va fi stabilit prin norme, dar se precizează că va fi aplicat, că și până acum, pentru datorii mai mari de 10.000 lei și mai vechi de 30 de zile.

Angajatorii vor avea noi obligații de raportat în Registrul salariaților care “vor eficientiza” controalele Inspecției Muncii CITEȘTE ȘI Angajatorii vor avea noi obligații de raportat în Registrul salariaților care “vor eficientiza” controalele Inspecției Muncii

Prin urmare, OG 22/2016 introduce în cadrul legislativ modificări atât în concordanță cu evoluția tehnologică (transmitere și stocare online), cât și cu schimbările legislative. Astfel, se actualizează prevederile în acord cu Legea nr. 70/2015 privind plafonarea plăților în numerar, precum și cu modificările legislative privind regimul facturilor, renunțându-se la transmiterea pe hârtie, explică Eugenia Ion, tax manager Contexpert.

Ce contravenții există?

Amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru neținerea și neactualizarea de către contribuabilul, persoană juridică, a evidenței obligațiilor de plată și a evidenței creanțelor;

Amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru netransmiterea de către contribuabilul, persoană juridică, prin internet la adresă dedicată în acest scop a situației întocmite în termenul legal;

 Amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru nerespectarea de către orice utilizator a îndatoririlor referitoare la confidențialitatea informațiilor, datelor și situațiilor.

 Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se efectuează de către Ministerul de Finanțe.

Care e scopul mecanismului?

Se intenționează compensarea online a datoriilor într-un circuit la care participă mai multe societăți pentru evitarea acumulării de arierate în economie. Societățile ar urma  să emită ordinele de compensare pe baza procesului verbal al ședinței de compensare ce va fi disponibil în format electronic în cadrul aplicației online. Compensarea ar urma să poată fi folosită de orice societate, în orice moment și din orice zonă, în câteva minute.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
datorii
creanțe
compensare
amenzi
raportare