Informarea corectă a operatorilor de transport rutier rămâne o provocarea în cazul unui Brexit fără acord, având în vedere incertitudinea persistentă în ceea ce privește natura ieșirii Marii Britanii din Uniunii Europene (UE), potrivit unei analize publicate de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), relatează News.ro.
În 27 martie, Camera Comunelor a respins, prin vot, toate cele opt ”alternative” la Brexit, deși până la sfârșitul acestei săptămâni ar trebui să aprobe acordul de retragere dintre Regatul Unit și Uniunea Europeană, dacă se dorește ca termenul limită de ieșire a Marii Britanii din UE să fie prelungit până în 23 mai 2019.
Dacă nu se va întâmpla asta, termenul limită va fi 13 aprilie, fără acord. În acest context de incertitudine, informarea corectă a operatorilor de transport rămâne o provocare, potrivit UNTRR.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Având în vedere incertitudinea persistentă în ceea ce privește natura ieșirii Marii Britanii din UE și o posibilă relație post-Brexit între UE și Regatul Unit, furnizarea informațiilor corecte pentru operatorii de transport rutier de marfă și logistică rămâne o provocare. Scopul acestei informări este de a furniza informații cu privire la aspectele în care există deja certitudine și de a atrage atenția asupra eventualelor acțiuni suplimentare. Precauția rămâne esențială datorită incertitudinii situației”, se arată în analiză.
Încă de la sfârșitul anului 2018, Comisia Europeană (CE) a sporit pregătirile pentru un potențial Brexit fără acord. Astfel, în 19 decembrie 2018, a fost prezentat un plan de contingență care cuprinde o serie de propuneri legislative în cazul în care Regatul Unit ar părăsi UE fără un acord.
”Planul și propunerile legislative conțin măsuri unilaterale ale UE privind accesul la piața UE a transportatorilor rutieri stabiliți în Regatul Unit. Regulamentul final a fost adoptat la 19 martie 2019 și va intra în vigoare în ziua ieșirii Marii Britanii din UE, în cazul în care nu există un acord. Regatul Unit intenționează să adopte prin reciprocitate orice măsuri adoptate de UE27”, se arată în analiză.
UE își intensifică activitatea contingentă în domeniul vamal
De asemenea, UE își intensifică activitatea contingentă în domeniul vamal. Guvernul Regatului Unit și mai multe state membre ale UE27 au luat, de asemenea, măsuri contingente pentru a permite continuitatea pe o perioadă de tranziție într-un scenariu fără acord și au publicat informații suplimentare referitoare la procedurile vamale și cerințele privind transport rutier de marfă și logistică.
”În cazul în care nu se va ajunge la niciun acord până la 13 aprilie 2019, operatorii de transport rutier de marfă și logistică din UE, SEE și Regatul Unit vor fi obligați să respecte formalitățile vamale. Mărfurile vor trebui declarate pentru import și export. Operatorii de transport rutier de marfă și logistică nu sunt responsabili pentru acest lucru, dar vor trebui să se asigure că dețin documentația vamală și declarația de export corespunzătoare pentru încărcătură înainte de plecarea în cursă”, se arată în analiză.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ CONFIRMARE OUG 114 bis, publicată în Monitorul Oficial. Plafonarea prețului gazelor, amânată pentru 1 mai, în pofida declarațiilor lui DragneaAstfel, vehiculele pot fi întoarse, ținute la graniță sau pot fi sancționate în cazul în care documentația vamală este incompletă, potrivit UNTRR. Totodată, în cazul în care va fi convenit un acord de liber schimb UE-Regatul Unit, Regatul Unit ar dori să urmărească o conectivitate continuă și un acces liberalizat, care să includă operațiuni de transport de la un punct la alt punct (bilateral), tranzit, terță țară și cabotaj, fără a fi nevoie de autorizații, iar un astfel de acord devine din ce în ce mai puțin probabil pe termen scurt.
”În data de 13 aprilie 2019, în cazul în care nu se va încheia un acord, Regatul Unit a confirmat că va continua să recunoască licența comunitară pentru a se asigura că operatorii de transport din UE și SEE pot continua să transporte mărfuri spre și din Regatul Unit. Pentru operatorii de transport rutier de marfă și logistică stabiliți în Regatul Unit, licențele comunitare și copiile lor conforme eliberate de autoritățile competente din Regatul Unit pot fi utilizate în continuare în temeiul regulamentului UE de contingență și vor fi înlocuite cu un echivalent britanic după expirarea acestora”, se arată în analiză.
Regulamentul UE privind normele comune care asigură conectivitatea de bază a transportului rutier de mărfuri și de persoane cu privire la retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniune, adoptat de Consiliu la 19 martie 2019, asigură acces liberalizat pe termen scurt pentru transportatorii stabiliți în Regatul Unit până la 31 decembrie 2019, în cazul în care nu va exista un acord între UE și Marea Britanie.
De asemenea, și Regatul Unit va asigura, prin reciprocitate, acces liberalizat pentru transportatorii stabiliți în UE și SEE. Aceasta înseamnă că vor rămâne în vigoare anumite regulamente, astfel încât transportatorii din UE care dețin o licență comunitară pot continua să își desfășoare activitățile în Marea Britanie, inclusiv să efectueze operațiuni de cabotaj și tranzit, fără a avea nevoie de o autorizație de transport. La 13 aprilie 2019, transportatorii din UE nu vor avea nevoie de autorizații CEMT pentru operațiunile de transport în Marea Britanie, potrivit UNTRR.
”Începând cu 13 aprilie 2019, în cazul în care nu există un acord, Marea Britanie va deveni o țară terță și dacă va ieși fără un acord, vor fi introduse formalități vamale. Regatul Unit a aderat la Convenția privind regimul de tranzit comun (CTC). Carnetele TIR, de asemenea, se vor putea utiliza. În cazul unui Brexit fără acord, nu va exista o perioadă de tranziție pentru respectarea procedurilor vamale care se vor aplica începând cu 13 aprilie 2019”, se arată în analiză.