Sunt necesari între 3 și 5 ani pentru a valida cu adevărat o idee de business în piață, iar antreprenorii care își doresc să aibă succes ar trebui să se asigure că ideile lor sunt construite în jurul a unei nevoi, a explicat, la PROFIT NEWS TV, Matei Ladea, co-fondator Omnia Capital, companie de private equity, activă pe piața de fuziuni și achiziții.
„Ceea ce poți tu ca antreprenor să faci este să te asiguri că ideea ta e cumva costruită în jurul unei probleme pe care o identifici în piață și vii cu o soluție la acea problemă. Dacă vrei să pornești o afacere doar pentru a renunța la jobul actual, dacă ideea ta nu este de a veni cu un produs viabil sau serviciu care poate să supraviețuiască în piață și să satisfacă o nevoie a pieței, atunci s-ar putea să nu ai succes”, spune acesta.
Matei Ladea mai adaugă și că dacă o idee nu primește toată energia și determinarea antreprenorului atunci iarăși sunt foarte mari șanse ca business-ul respectiv să nu aibă succes.
„Vedem foarte mulți antreprenori care pornesc de la ideea de a renunța la job și de a fi propriul lor patron, și după 2-3 ani oamenii aceia riscă să se întoară la a fi angajați, la a-și închide afacerile pentru că nu au avut succes. Asta se poate întâmpla din mai multe motive, fie pentru că ideea nu a fost suficient de bine testată, fie pentru că nu s-a pus suficient de multă energie în spatele ei sau pentru că nu a beneficiat de finanțare”, mai spune co-fondatorul Omnia Capital.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cel mai important este, continuă el, ca atunci când ai o idee să testezi și să validezi ideea respectivă în piață. Iar modul în care antreprenorii pot face asta este gratuit în momentul de față.
„Există forumuri unde poți pune întrebări, unde poți adresa mici teste de tip focus grup pentru a identifica dacă acolo este un gol sau este doar impresia ta. Tu ca tânăr antreprenor ai o impresie pe care piața trebuie să ți-o confirme”, precizează Matei Ladea.
După ce antreprenorii și-au validat ideea, acesta afirmă că următorul pas este construirea unui plan de afaceri.
„Pornirea unei afaceri se poate face destul de simplu, dar dacă nu ai un plan de afaceri, spre exemplu un plan pentru a-ți identifica furnizorul, unul pentru a penetra un anumit segment de piață, pentru că dacă nu-ți definești foarte bine consumatorul, dacă nu știi cui te adresezi, s-ar putea să nu ai succes în a-ți dezvolta ideea. După ce ți-ai definit planul de afaceri, trebuie să te hotărăști care îți este modelul de business”, mai spune acesta.
Un alt pas important care determina succesul unei afaceri constă în construirea strategiei de marketing și vânzări.
„Vedem multe proiecte care vin către noi, au un produs sau o idee interesantă, dar nu se focusează deloc pe partea de vânzări. Foarte puțini antreprenori conștientizează importanța vânzării dincolo de produs. E minunat să ai un produs bun, e baza oricărei afaceri de succes, dar nu e suficient”, atrage atenția Matei Ladea.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Maria Pătrășcoiu, co-fondator Zanumi: Vrem finanțare de la fonduri de investiții, pentru că vin și cu alte resurse care ne-ar putea ajuta să scălam mai rapid produsul pe piața locală și internaționalăEl mai spune că în faza de dezvoltare a unei afaceri iarăși este foarte important ca managementul companiei respective să măsoare tot ceea ce se întâmplă în interiorul business-ului.
„Primul lucru pe care îl recomandăm unui antreprenor în momentul în care vrea să-și scaleze business-ul este să își facă ordine în cifre, să știe efectiv unde pierde bani, unde produce bani și unde investește bani pentru că s-ar putea să producă în viitor. Sunt mici detalii care fac diferența între cineva care performează și cineva care nu”, afirmă co-fondatorul Omnia Capital.
Compania a investit și în startup-ul 123Credit.ro, o platformă care facilitează accesarea mai multor tipuri de credite și care vizează să atragă o investiție de 1,5 milioane de euro de la investitorii locali pentru dezvoltarea operațiunilor atât pe piața din România, cât și în afara granițelor țării.
Omnia Capital investește în companii fie la început de drum, fie cu vechime în piață, dar care nu își pot asigura continuitatea.