ANPC nu atacă cu apel decizia Tribunalului împotriva OTP Bank. Clienții nu știu ce dobânzi vor plăti la credite

ANPC nu atacă cu apel decizia Tribunalului împotriva OTP Bank. Clienții nu știu ce dobânzi vor plăti la credite
scris 10 sep 2015

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a decis să nu atace cu apel decizia Tribunalului București din procesul pe clauze abuzive cu OTP Bank, potrivit președintelui Marius Dunca. ANPC va cere lămurirea sentinței pentru a vedea ce dobânda vor plăti clienții în continuare, după ce instanța a declarat abuzivă clauza privind variația acesteia conform cu politica băncii. În schimb, OTP spune că își va exercita dreptul de apel.

“Considerăm că am câștigat pe fond și nu avem motive să facem apel. Vom cere o lămurire a dispozitivului”, a declarat, pentru Profit.ro, Marius Dunca, președintele ANPC.

Azi a expirat termenul legal în care ANPC putea depune apel în dosarul 956/2/2015 dintre ANPC și OTP Bank. Grupurile de clienți au trimis sute de mesaje către instituție în care au cerut depunerea apelului.

Tribunalul a decis, la sfârșitul lunii iulie, că OTP Bank a inserat clauze care contravin legii în contractele de credit încheiate cu clienții în perioada 2007-2008 și a dispus eliminarea acestora din întregul portofoliu de credite al băncii. Sunt vizate contractele de credit ipotecar și de credit de consum cu ipotecă ce au în componență o clauză prin care banca își arogă dreptul de a modifica dobânda după politica proprie, și care a generat costuri suplimentare pentru debitori. Profit.ro a scris pe larg despre acest dosar, și implicațiile deciziei Tribunalului.

În timp ce instanța dă dreptate ANPC, decizia Tribunalului naște întrebări cu privire la aplicabilitatea deciziei, în condițiile în care sunt scoase din contract referirile la variabilitatea dobânzii. Rata curentă ar putea fi cea de la semnarea contractului, însă acest lucru s-ar bate cap în cap cu acordul părților că dobânda este una variabilă. În alte cazuri, instanța a decis ca dobândă să fie calculată în funcție de indicatorii de piață, ceea ce pentru credite în franci sau euro a însemnat o reducere de 4-5 puncte procentuale. Totodată, nu a fost admis capătul de cerere care prevede returnarea sumelor încasate în plus către clienții OTP Bank.

Banca arată că va face apel în termenul legal și că, totodată, lucrează la o soluție prin care să cadă la pace cu clienții.

Urmărește-ne și pe Google News

"OTP Bank va depune cererea de apel, in termenul legal. În plus, lucram la dezvoltarea unei soluții pentru clienții noștri cu credite in CHF, pe care o vom lansa pana la finalul acestui an. Pentru elaborarea acesteia, colaborăm cu autoritățile competente si cu reprezentanții clienților, suntem deschiși dialogului.
De altfel, OTP Bank se afla printre primele bănci din Romania care a introdus, încă din 2009, un program dedicat protecției clienților care întâmpina dificultăți in rambursarea ratelor lunare la credite", au declarat reprezentanții băncii pentru Profit.ro.

Apelul, dacă va fi depus în termenul legal, se va judeca la Curtea de Apel București.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Asociația pentru Consilierea Clienților Bancari și Asiguraților din România (ACCBAR), intervenient în proces în favoarea ANPC, susține că a cerut Autorității să formuleze apel, pentru a obține o hotărâre mai favorabilă consumatorilor, dar s-a lovit de refuzul instituției guvernamentale.

“ACCBAR aduce la cunoștința consumatorilor de la nivel național refuzul ANPC de a depune apel împotriva Hotărârii 5316/29.07.2015 pronunțată de Tribunalul BUCURESTI împotriva OTP. ACCBAR a sesizat ANPC cu privire la aspectele de nelegalitate ale hotărârii, pronunțata in dosarul 956/2/2015, comunicând direct pe mail forma de apel propusă de specialiștii ACCBAR cu toate argumentele juridice necesare. Nu înțelegem refuzul ANPC de a contesta aspectele nelegale ale hotărârii”, declară avocatul Anamaria Stan, președintele asociației.

OTP Bank se află printre instituțiile de credit cu cele mai multe procese pierdute cu consumatorii, în special pe clauza de dobândă. Banca a uzat pe scară largă formulări contractuale precum cele de mai jos înainte de 2010, prevederi declarate de Tribunal ca fiind ilegale. În baza acestora, OTP Bank a majorat dobânzile clienților în vara anului 2008 și nu le-a mai redus ulterior, în ciuda scăderii referințelor la care face trimitere în clauze. Concret, dobânzile au crescut de la 5,5% la 6,49% pentru cei cu credite ipotecare și de la 5,7% la 6,99% pentru cei cu credite de consum cu ipotecă.

„Dobânda este variabilă în conformitate cu politica băncii. Dobânda poate fi modificată în mod unilateral de către bancă, luând în considerare valoarea dobânzii de referință pentru fiecare valută (ex EURIBOR (EUR)ILIBOR (CHF)/ROBOR (RON), etc) fără a exista Consimțământul Clientului (...)”, se arată în contractele de credit de consum cu ipotecă.

„Pentru creditul acordat, Clientul datorează și va plăti băncii o rată de dobândă revizuibilă în conformitate cu politica băncii'' iar la art 6.2 este prevăzut, Banca își rezerva dreptul să revizuiască periodic dobânda în funcție de evoluția indicatorilor de referință pentru fiecare valută Euribor pentru Euro, Libor pentru CHF, Robor pentru RON (…)", se arată în contractele de credit ipotecar.

ANPC mai are procese care ar putea avea efecte asupra portofoliilor băncilor BCR, Raiffeisen Bank, Alpha Bank, Banca Românească, Piraeus Bank, Volksbank, Bancpost, precum și asupra portofoliilor Credit Europe Bank IFN.

viewscnt
Afla mai multe despre
otp bank
clauze abuzive
anpc
procese banci