Meciul din această săptămână din sferturile de finală ale Champions League dintre Paris Saint Germanin (PSG) și Manchester City, încheiat cu scorul de 2-2, a avut și o altă miză decât cea fotbalistică, reprezentând o adevărată remiză a petrodolarilor și a influenței pe care două familii regale din Orientul mijlociu vor să o cumpere în Occident.
Întâlnirea nu a fost numai una între echipe care reprezintă două orașe importante ale Europei, ci a avut și o dimensiune geopolitică, construită pe banii obținuți din petrol de familiilor regale arabe. La nivel de acționari principali a fost o încleștare între Qatar și Abu Djhabi, între familiile al-Thani și al-Nahya.
Potrivit unui expert britanic în politica din Orientul Mijlociu, Christopher Davison, care predă la Durham University, achiziționarea de către bogatele familii arabe a unor cluburi precum PSG sau Manchester City face parte dintr-o strategie “soft” de exprimare a puterii, strategie care contrastează cu cea militară, considerată una “hard”.
“Aceste strategii includ achiziționarea unui activ sportiv sau cultural capabil să atragă atenția primei pagini a mass-mediei. Ele nu sunt cumpărate pentru a produce vreun profit, ci doar influență… cu atât mai mult cu cât Abu Dhabi și Qatar încearcă șă-și impună propriile viziuni asupra viitorului Golfului”, a a declarat Davison, citat de The Times.
Întrebat dacă investițiile în PSG și Manchester City s-au dovedit “profitabile”, expertul britanic a afismat că “ambele par a fi avut efectele dorite.
“Ambele proiecte par a fi produs dividendele de putere soft dorite, împreună cu promovarea sectoarelor care nu țin de petrol și gaze ale economiilor lor, precum turismul sau cel imobiliar. Achiziționarea celor două cluburi a produs oportunități publicitare care au ajutat la promovarea imaginii Qatar-ului și Emiratelor Arabe Unite ca destinații investiționale sigure”, a explicat Davison.
În sezonul 2014/2015 cele două cluburi au avut venituri similare, 365,8 milioane lire sterline PSG și 352.6 milioane lire sterline Manchester City. Ele s-au clasat pe locul al patrulea (PSG), respectiv al 6-lea (Manchester City) în topul Football Money League realizat de Deloitte. Potrivit Political Economy of Football, PSG a cheltuit pe achiziționarea de jucători 418 milioane de lire sterline de la preluarea sa de către familia din Qatar, în timp ce Manchester City a investit în transferuri o sumă aproape dublă, 879,5 milioane de lire sterline, însă clubul a intrat în posesia familiei din Abu Dhabi cu trei ani mai devreme decât PSG.