Cel mai valoros club de fotbal din lume nu este Manchester United, nici FC Barcelona, deținătoarea Ligii Campionilor și campioana Spaniei, și nici măcar Real Madrid, care ocupă de 11 ani poziția de lider al Deloitte Money League, ci unul chinez. O tranzacție raportată, în această săptămână, pe bursa chineză plasează cotația Guangzhou Evergrande Taobao FC la 3,37 miliarde de dolari (21,9 miliarde de yuani), o valoare de piață situată cu peste un miliard de dolari peste cea a celui mai important club european listat la bursă, Manchester United.
Manchester United Ltd. este cotat în prezent la o valoare de piață de 2,35 miliarde de dolari.
Pe bursa chineză foarte rar sunt operate vânzări de acțiuni deținute la un club de fotbal, ceea ce face ca, în momentul efectuării unor astfel de operațiuni, cumpărătorul să plătească o primă considerabilă, mult peste cotația bursieră din momentul respectiv a clubului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Guangzhou Evergrande Taobao FC., mai bine cotat ca Real Madrid
Potrivit agenției chineze Xinhua, tranzacția efectuată, marți, pe bursa chineză a fost prima de la listarea publică a clubului, din luna ianuarie, și a vizat vânzarea a 36.000 de acțiuni cu 55 de yuani (8,5 dolari), o tranzacție efectuată la un preț cu 40% mai mare decât cel la care a reușit clubul chinez să vândă pachetul de acțiuni ofertat la momentul listării. Miercuri, alte 17.000 acțiuni au fost tranzacționate, la același preț, de 55 yuani. Cele 53.000 de acțiuni care și-au schimbat proprietarul în ultimele două zile reprezintă 0,01% din numărul total al acțiunilor Guangzhou Evergrande Taobao FC, (396 de milioane de titluri).
Capitalizarea implicită a Guangzhou Evergrande Taobao FC ar fi mai mare decât recordul reprezentat de valoarea la care Forbes a estimat clubul spaniol Real Madrid în 2015, când l-a declarat cel mai valoros club sportiv din lume, la un nivel de 3,26 miliarde de dolari.
Alibaba Group deține 37.81% din clubul chinez
Echipa Evergrande Taobao a câștigat ultimele cinci ediții ale campionatului de fotbal al Chinei și este deținută în proporție de 56,71% de către dezvoltatorul imobiliar Evergrande Real Estate și, cu 37,81% din acțiuni, de gigantul comercial online Alibaba Group.
În ultimii ani însă, în pofida decolării valorii sale de piață, Guangzhou Evergrande Taobao FC a suferit pierderi considerabile în special ca urmare a investițiilor mari efectuate în achiziționarea de jucători.
Potrivit The Wall Street Journal, președintele Chinei, Xi Jinping, a ordonat practic autorităților fotbalistice să câștige un Campionat Mondial în perioada următoare și să cumpere jucători și antrenori de renume.
Scolari - antrenor, Robinho - jucător
Evergrande Taobao a executat ordinele fără să crâcnească, angajându-l ca antrenor pe brazilianul Luiz Felipe Scolari, câștigător al Cupei Mondiale din 2002 cu Brazilia, care i-a înlocuit pe la fel de celebrii Marcelo Lippi și Fabio Canavaro. Printre jucătorii achiziționați se remarcă brazilianul Robinho, fost jucător la Real Madrid, Manchester City și Milan.
În ultima perioadă de transferuri, cea încheiată în această iarnă, clubul chinez a cheltuit 42 de milioane de euro pentru a-l achiziționa pe atacantul columbian Jackson Martinez de la Atletico Madrid, la nici jumătate de an de la cumpărarea acestuia de către clubul spaniol de la FC Porto.
Până și Xinhua pune la îndoială valoarea tranzacției
Cotațiile de la bursa chineză, cea de-a doua ca mărime în lume din punct de vedere al capitalizării, sunt în general unele "umflate artificial", acesta fiind motivul pentru care foarte rar sunt tranzacționate. În cazul de față, cei doi principali acționari dețin împreună circa 95% din acțiunile Evergrande Taobao, acțiuni a căror vânzare este restricționată de legislația chineză. Numai 5% din acțiuni, listate, pot fi vândute pe bursa chineză.
Cantitatea redusă de acțiuni care-și pot schimba proprietarul explică într-o oarecare măsură și prima care este plătită de obicei pentru acestea.
Deocamdată nu se știe nimic nici despre vânzătorii, nici despre cumpărătorii de acțiuni ale clubului chinez, care a refuzat să comenteze tranzacția. Aceasta este de altfel motivul pentru care până și agenția de presă de stat a Chinei, Xinhua recunoaște că este extrem de dificil ca piața să accepte prețul la care a fost efectuată tranzacția ca unul corect, atât timp cât nu se știe cine sunt cumpărătorii și care sunt intențiile lor.