Companiile vor ajunge să plătească până la zeci de mii de euro în urma digitalizării ANAF, care presupune și o nouă obligație de raportare. De la 1 ianuarie 2022, ANAF a implementat raportarea SAF-T (Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), denumită și declarația D406, marii contribuabili fiind primii vizați.
Primul termen de raportare pentru marii contribuabili este finalul lunii februarie, la care se aplică o perioadă de grație de șase luni.
„Contribuabilii mari nu sunt încă atât de pregătiți pe cât și-ar dori ANAF. Vom vedea câți dintre marii contribuabili vor putea să-și depună primele declarații SAF-T în cadrul primului termen legal și câți vor accesa beneficiile perioadei de grație, care implică posibilitatea amânării declarației”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Georgiana Iancu, Partener EY România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Motivele pentru care raportarea ar putea fi amânată de o companie țin în principal de complexitatea operațiunilor acesteia și volumul de date care trebuie transmis către ANAF.
Pentru contribuabilii mijlocii, la care se adaugă și băncile și alte instituții financiare, obligația de raportare va începe cu 1 ianuarie 2023, în timp ce contribuabilii mici intră în raportarea SAF-T începând cu 1 ianuarie 2025. Societățile profesionale de avocați, PFA-urile și cabinetele medicale sunt exceptate de la raportare.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Președintele Consiliului Concurenței explică ultimele investigații declanșate, inclusiv la suplimente alimentare: Nu avem nicio garanție că există vreun beneficiu asupra sănătății! Suspiciuni și pe piața muncii autoCosturile raportării variază în funcție de dimensiunea companiei și pot ajunge până la câteva zeci de mii de euro.
„Cu cât ești mai mare și ai sisteme mai sofisticate și mai diverse, atunci și costurile asociate unei noi raportări cresc exponențial. Costurile nu sunt de neglijat și depind foarte mult de complexitatea operațiunilor fiecărui contribuabil, de complexitatea sistemelor, de flexibilitatea în a putea implementa anumite simplificări sau ajustări în sistemele existente. Plaja de costuri poate să varieze foarte mult, de la câteva mii de euro și până la câteva zeci de mii de euro. Nu vorbim de o raportare ușoară”, mai spune Georgiana Iancu, adăugând că, odată cu această nouă obligație de raportare, puține arii din contabilitatea unui contribuabil vor rămâne nedeclarate către ANAF.