Deși sunt niște produse relativ noi în România, în multe țări din Europa pompele de căldură sunt utilizate de mult mai mult timp, guvernele oferind subvenții pentru instalarea acestora, cu scopul de a eficientiza sistemele de încălzire, spune, la PROFIT NEWS TV, Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston România.
„Sunt noi în România, în restul Europei sunt deja niște soluții des folosite de ceva timp, nu e deloc o tehnologie nouă. În al doilea rând, aceste evenimente din ultima perioadă doar au accelerat niște tendințe care începuseră să se simtă și în țara noastră, dar piața de la noi încă e la început dacă vorbim de pompe de căldură, iar asta vine în special din noutatea produsului pentru piața noastră și apoi din lipsa unor subvenții care în afară există de foarte mult timp”, spune acesta.
Potrivit unui studiu realizat anul trecut de Ariston România, peste 40% din cei intervievați au fost clar în favoarea instalării unei pompe de căldură. Motivele principale însă pentru care nu se fac pași concreți în direcția aceasta sunt lipsa subvențiilor, dar și a informațiilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„O centrală termică are o valoare pentru clientul final în jurul sumei de 3.000 de lei, iar pompă de căldură poate să însemne între 20.000 și 30.000 de lei. E o diferență notabilă, o investiție inițiala mare, situație care face ca această piață să fie încă una de nișă, încă la început”, precizează Cătălin Drăguleanu.
Scumpirile din ultimul an au determinat o creștere a cererii pentru pompele de căldură, tot mai mulți români fiind interesați de reducerea consumului de energie și eficientizarea sistemului de încălzire al locuințelor.
„Motivul principal și clar de ce românii iau în calcul mai mult acest produs decât înainte este creșterea facturilor. Deci, așteptările pentru aceste produse sunt să aibă un consum redus, ceea ce se poate realiza”, afirmă managerul.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Rudi Vizental, CEO ROCA Investments, despre recenta majorare de capital: Efortul a fost mult mai mare decât ni l-am imaginat. Cine sunt investitoriiLa începutul anului, președintele a promulgat Legea care reduce TVA de la 19% la 5% pentru pompele de căldură, panourile fotovoltaice și panourile solare termice.
„Până să apară aceste costuri mari la energie, piața de pompe de căldură era extrem de mică. Chiar și fără subvenții această piață a crescut anul trecut foarte mult, dar pornind de la o bază extrem de mică. În Europa s-au vândut 2 milioane de pompe în 2021 și este o piață de peste 200 de milioane de pompe. La noi discutăm de o piață de poate câteva zeci de mii, abia la început.
Deci, intenția a apărut imediat ce au crescut costurile. Este un pas, o inițiativă pe care o salutăm, dar când mă refeream la subvenții în Europa, acolo se subvenționează întregul cost al acestei investiții, nu doar o reducere a TVA-ului. Ar fi o diferență notabilă în buzunarul potențialului client”, spune Cătălin Drăguleanu.
El adaugă și că pompele de căldură se pretează unor anumite tipuri de locuințe, în special celor noi, caselor, însă sunt mai greu de instalat la blocurile vechi.
„Sunt în piață deja instalate peste 2,5 milioane centrale termice. Pompa de căldură nu se pretează chiar pentru orice tip de locuință. Apartamentele vechi cu suprafețe mici, acolo e mai dificil să pui o pompă de căldură. Trebuie îndeplinite niște condiții pentru a face această instalare, care sunt mai greu de îndeplinit în blocurile vechi.
Deocamdată vorbim de locuințe noi, case, deja avem proiecte rezidențiale unde am comercializat aceste pompe, unde dezvoltatorul de la început a luat în calcul această soluție. Deci e o tendință accelerată, se vede tot mai des interesul în această zonă”, afirmă Drăguleanu.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV CEO CITR: Dacă menținem an de an facilități, este posibil să antreneze niște comportamente negative. Întrebarea este când oprim furtunulAriston Group este unul dintre liderii mondiali pe piața de echipamente de încălzire și producere a apei calde menajere, cu o prezență de aproape 25 de ani în România.
„Avem o gamă largă de produse, de la centrale termice la pompe de căldură, care sunt produsul vedetă în această perioadă și cel pe care ne focusăm cel mai mult pentru că suntem convinși că aici este viitorul pe termen mediu și lung și, momentan, aceasta e cea mai bună și eficientă soluție pentru domeniul nostru. Facem foarte multe investiții, dar și foarte multă pregătire în zona asta. Fiind o piață încă in stadiul incipient avem nevoie de pregătire”, precizează Cătălin Drăguleanu.