Dacă în 2020 și 2021 piața de ecommerce a înregistrat o creștere abruptă, nenaturală, după cum spune, Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX, în 2022 trendul a fost mai mult de consolidare a retailului online.
„E clar că piața e din ce în ce mai competitivă, cumva cu toții targetăm aceiași clienți. Aproximativ 82-83% din gospodăriile din România au acces la internet și atunci, având clienții online, concurența e din ce în ce mai mare”, spune, la PROFIT NEWS TV, Cristi Movilă.
Cele mai mari provocări pentru comercianții online sunt legate de atragerea atenției consumatorilor.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Cătălin Gherghe, coordonatorul elevilor de aur ai României: Bacalaureatul nu cuantifică neapărat cunoștințele unui elev. Am fost de multe ori în America, examenele la ei la matematică se desfășoară diferit„Atenția lor este limitată, le-o consumă foarte mult și partea de entertainment, rețele de socializare. Și atunci, reclamele au devenit într-adevăr din ce în ce mai scumpe și toată partea de comunicare cu clientul, de a atrage atenția clienților, a devenit din ce în ce mai scumpă. Pe de alta parte, mediul în care comunic cu acest client e mai zgomotos.
Toți comercianții care vor să atragă comenzi trebuie să-și optimizeze toate procesele pe care le au, comunicarea, trebuie să segmenteze și să comunice exact ce vrea clientul, în momentul în care ar fi oportun pentru clientul respectiv”, mai spune acesta.
Clienții, continuă el, se așteaptă ca retailerii să-i targeteze cu produse de intres pentru ei. Nu se așteaptă la o comunicare de masă.
„Pot să fac lucrurile astea dacă mă uit foarte atent la date, dacă le interpretez bine și am cu ce să fac lucrul ăsta, adică dacă am tehnologia necesară. Uitându-mă la ce face clientul în magazinul meu sau care ar fi tipologia lui de consum în businessuri similare sau de referință în domeniul meu, pot să-mi optimizez și eu businessul”, precizează Movilă.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Daniela Șerban, președinte ARIR, despre indicatorul Vektor: Anul acesta accentul se va pune pe raportarea rezultatelor financiare și calitatea acestora / Adrian Tănase, BVB: Piața noastră are potențialEl adaugă că comerțul va fi întotdeauna hibrid. Indiferent de segmentul de vârstă sau de tipologia de consum, vor fi întotdeauna oameni care preferă să cumpere online și să aibă toate produsele livrate acasă.
„În 2022, s-a observat o consolidare a tuturor segmentelor. Doar partea de bunuri de folosință îndelungată a avut o stagnare, poate o scădere, pentru că eram mult mai atenți cu ce achiziții să facem”, mai spune acesta.
„În piețele mult mai mature noi am observat o îndreptare către acest comerț conversațional digital. Într-un viitor apropiat, eu văd o foarte mare automatizare a comerțului. Magazinele încep să vină proactiv către client”, adaugă Cristi Movilă.