Companiile sunt din ce în ce mai preocupate de schimbările de reglementare în ceea ce privește tranziția către modele de operare mai durabile și mai sustenabile, a explicat, în emisiunea Poveștile Bursei de la PROFIT NEWS TV, Monica Movileanu, Partener PwC România. Comisia Europeană, ONU și Forumul Economic Mondial impun un ritm de transformare foarte alert, iar de aici derivă și dorința companiilor de a se transforma foarte rapid.
„Direcția este clară. Companiile nu trebuie să mai gândească doar din perspectiva creșterii cifrei de afaceri, ci și a impactului pe care îl au asupra mediului înconjurător. Nu ne mai gândim doar la profit, ci și la materia primă, cum impactează mediul, cât consum de apă avem, de energie, cât de multe emisii producem. De aceea, pe lângă presiunea legislativă, există și o presiune din partea celorlalți jucători, cei mai importanți fiind investitorii, băncile, furnizorii, clienții, angajații care pun o presiune foarte mare pe zona de sustenabilitate.
Cred că imboldul pe care îl așteaptă toată lumea vine din partea sectorului financiar, și aici vorbim clar de bursă, bănci, instituții financiare în general, un domeniu pe care UE îl are în vizor, pentru că se dorește o direcționare a finanțării către afaceri sustenabile”, spune aceasta.
PwC România a realizat, împreună cu Bursa de Valori București, un studiu care arată cât de pregătite sunt companiile pentru a raporta indicatorii de sustenabilitate și cât de mult știu despre domeniul acesta.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Cam 20% sunt pregătiți, iar 80% sunt în curs de a învăța. E mult loc de creștere. Mai mult de atât, pentru a veni în ajutorul firmelor listate, BVB împreună cu BERD a elaborat un ghid de raportare pentru indicatorii ESG, pe care îl recomand tuturor să-l citească”, arată Monica Movileanu.
Potrivit acesteia, cei mai importanți indicatori pe care investitorii îi urmăresc sunt: amprenta de carbon a companiilor, consumul de energie și de apă, dacă au politici de mediu, ce procent de deșeuri produc și partea de guvernanță corporativă, care înseamnă cod de etică, corupție, structura de board, măsurile care duc la o bună organizare și transparență, inclusiv măsuri sociale.
„La acest moment, pentru societățile listate, avem o directivă europeană 95/2014 care impune o raportare non-financiară. În perioada 2018-2019 România a adoptat această directivă și a obligat companiile care au peste 500 de angajați să raporteze o declarație non-financiară care să includă anumite aspecte ESG. Din păcate, această directivă nu a venit și cu o serie de standarde aplicabile și, de aceea, la acest moment, aceste declarații non-financiare nu conțin informații uniforme de la o companie la alta. Fiecare raportează cum s-a priceput mai bine. Mai mult decât atât, majoritatea nu dețin o strategie, obiective clare și măsurabile”, arată Monica Movileanu, indicând că o schimbare reală o să vină odată cu implementarea noii directive europene pe zona de sustenabilitate.
Directiva urmează să fie implementată începând cu anul acesta și va aduce schimbări majore pentru companii.
„Există o implementare a acestei directive în trepte. Prima treaptă o să fie implementată începând cu 1 ianuarie 2024 pentru firmele listate. A doua treaptă este pentru firmele care au mai mult de 500 de angajați, iar pentru cele cu peste 250 de angajați va fi implementată în anul trei, urmând ca acestea să raporteze în conformitate cu anumite standarde clar definite de Comisia Europeană. Anul acesta sunt elaborate aceste standarde. Prin această uniformizare și standardizare se dorește ca rapoartele non-financiare să cuprindă indicatori măsurabili pentru o mai bună evaluare a companiilor din punct de vedere non-financiar”, afirmă Partenerul PwC România.
Ea a adăugat că este necesară, în primul rând, o educare a pieței cu privire la această directivă, care urmează să fie implementată și la indicatorii ESG.
„Fiind un domeniu atât de reglementat, la acest moment e foarte mult de citit, de acumulat. E important să parcurgem informația pentru a putea oferi ajutor principalilor reglementatori, și aici vorbim de Ministerul de Finanțe, BVB, BNR, instituții care contribuie la implementarea sustenabilității pe piața din România. Pe lângă această educare, putem ajuta companiile de la dezvoltarea unei strategii de sustenabilitate până la crearea raportului de sustenabilitate și la auditarea acestuia. Cred că o pondere foarte importantă o are strategia de sustenabilitate.
Dacă n-ai o strategie, nu poți să treci direct la raportare, pentru că nu știi ce obiective ai. Strategia este cheia, iar aceasta trebuie să înceapă în primul rând de la o analiză a obiectivelor, printr-o consultare a principalilor jucători din jurul companiei: managementul, angajații, furnizorii, clienții, băncile, ONG-urile, comunitatea. După ce le consulți pe toate, atunci revii și te gândești care sunt într-adevăr măsurile pe care trebuie să le incluzi în strategie”, a concluzionat Monica Movileanu.