În ultima perioadă, există tot mai multe povești de succes în rândul antreprenorilor români, de listări atât pe piața principală a Bursei de Valori București, cât și pe piața AeRO, arată, la emisiunea Poveștile Bursei de la PROFIT NEWS TV, Monica Movileanu, Partener de Audit și Lider al Departamentului de Consultanță Contabilă și Piețe de Capital, PwC România. Această efervescență este datorată în principal numeroaselor acțiuni realizate de BVB, ASF, bănci, brokeri, dar și ale antreprenorilor.
„Antreprenorul român este foarte curajos, optimist, călit în fața crizelor, reușește să traverseze aceste riscuri cu foarte multă siguranță. Avem un antreprenor mult mai bine pregătit, care înțelege că o criză nu înseamnă neapărat un dezastru dacă se pregătește în avans și poate însemna o oportunitate de a investi. Pentru a ajunge să facă pasul către o listare, antreprenorul trebuie să parcurgă un drum destul de anevoios”, precizează Monica Movileanu, adăugând că o listare necesită pregătiri cam cu 2-3 ani în avans.
Pentru a se lista la bursă, antreprenorii trebuie să-și pună la punct în primul rând strategia de business pe termen mediu și lung, în care să precizeze care le sunt planurile de viitor și ce vor să facă cu banii atrași prin bursă.
„Trebuie să fie o strategie reală, bazată pe un istoric financiar foarte stabil. Și, bineînțeles, să aibă un sistem de planificare și monitorizare bine pus la punct pentru a putea urmări că într-adevăr strategia se și îndeplinește”, mai spune aceasta.
Următorul pas pentru listarea la bursă are în vedere trecerea companiei la o structură pe acțiuni.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Poveștile bursei – Pariu pe bijuterii. 61 de magazine în două decenii și planuri de a deveni unicorn în lei în următorii 5 ani„Trebuie să aibă o structură cât mai simplă pentru a reflecta cât mai bine modul de operare și de business al companiei, iar din punct de vedere fiscal trebuie să-și monitorizeze foarte bine riscurile în așa fel încât să le identifice, să le rezolve, pentru a putea raporta cât mai transparent partea fiscală”, explică Partenerul PwC.
Ulterior, companiile care vor să se listeze pe piața principală a BVB trebuie să-și pregătească situațiile financiare în conformitate cu standardele internaționale, în timp ce pentru listarea pe piața AeRO este necesară pregătirea situațiilor financiare în conformitate cu standardele românești.
„Pregătirea acestor situații financiare în conformitate cu standardele internaționale necesită un volum de muncă destul de riguros, iar companiile trebuie să aibă un istoric de 3 ani de raportare. Adică, trebuie să te decizi cu trei ani înainte de listare și trebuie să pregătești o astfel de raportare. În partea de raportare non-financiară, se regăsește partea de sustenabilitate, care a fost introdusă pentru firmele listate începând cu anul 2018.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Poveștile Bursei – Curaj de 1,1 miliarde de lei. Cum au reușit doi bancheri să ajungă printre cei mai mari dezvoltatori de pe piața localăAvem un raport non-financiar care trebuie pregătit împreună cu cel financiar, iar ultima parte vizează structura de guvernanță și de resursă umană. Dacă până acum ne uitam doar la date financiare, acum trebuie să ne uităm la o structură de board, membrii executivi și non-executivi, comitetul de audit, codul de conduită, condiții din ce în ce mai necesare pentru a putea oferi date cât mai reale investitorilor”, mai spune Monica Movileanu.
Ea adaugă că, după listare, „povestea nu se încheie, ci tocmai de acolo începe”.
„Este un drum destul de greu să poți să ții pasul cu toate companiile listate, pentru că cerințele pentru o companie listată sunt mult mai numeroase decât pentru o companie normală. Aici vorbim despre o raportare permanentă, care înseamnă raportare pe site-ul companiei a diverselor informații, contracte semnificative, decizii ale boardului, noutăți despre investiții.
Trebuie să fie cât mai transparente și pregătite pentru publicul larg. Vorbim de raportări financiare trimestriale, semestriale, anuale și despre legislații specifice companiilor listate impuse de ASF, cum ar fi de exemplu raportarea electronică unică, care a fost introdusă anul trecut. Și se mai adaugă noi reguli în fiecare an.
Cred că, după listare, compania trebuie să-și urmeze strategia inițială, planurile de investiții. Poate fi taxată dacă face pași greșiți în afara strategiei inițiale. Cu cât te pregătești mai bine în avans, cu atât e mai ușor după listare”, precizează aceasta.
Monica Movileanu mai afirmă și că cea mai mare temere a unui antreprenor este să nu-și piardă controlul companiei.
„Trebuie să depășească momentul, să-și găsească curajul. Faptul că ești listat îți deschide noi oportunități, acces la piețe internaționale. Deși piața acum e un pic în pauză, există o volatilitate cauzată de război, mediul politic, inflație, aș spune că bani în piață sunt. Cu siguranță în primăvară o să vedem mai multe listări. Sunt foarte mulți antreprenori care își doreau în acest an să se listeze, cu un business foarte puternic și care așteaptă doar momentul potrivit”, spune Movileanu.