După aproape două decenii pe piața românească, turoperatorul Kartago Tours, cu acționari unguri și cehi de origine tunisiană, a fost nevoit să-și suspende activitatea pentru că nu a reușit să-și prelungească polița de asigurare. După atentatele teroriste din ultimii ani din Tunisia și Egipt, charterele Kartago spre aceste destinații n-au mai fost atât de pline, iar agenția a înregistrat pierderi. Acest lucru, spune directorul firmei, l-a făcut să nu mai poată obține asigurarea.
Agențiile de turism din România au primit pe 26 ianuarie un email de la Kartago prin care erau anunțate că firma și-a suspendat activitatea chiar din acea zi. Motivul nu a fost nici falimentul, nici lipsa de capital și nici incapacitatea de plată, ci faptul că nu a reușit să obțină polița de asigurare obligatorie pentru ca o agenție de turism să poată funcționa. În aceeași zi, revânzătorii Kartago și-au primit contravaloarea pachetelor vândute și neutilizate.
Directorul general al Kartago Tours, Haithem Souani, a confirmat pentru Profit.ro că a suspendat activitatea firmei pentru că nu a mai primit polița de asigurare, care se emite în fiecare an pentru agențiile de turism. El a povestit că a încercat să obțină asigurarea pe la finalul lui 2015, dar cele patru companii care se ocupă cu astfel de polițe pentru agențiile de turism (Generali, Omniasig, Gerroma și City Insurance) au refuzat să o prelungească. "Au spus că au ei niște criterii cu care evaluează o firmă, iar noi nu ne mai încadrăm. Nu ne-au spus care sunt criteriile, însă eu cred că au luat decizia aceasta pentru că am înregistrat pierderi în ultimii ani. Răspunsul lor a fost doar că «nu putem să vă emitem asigurarea»", a explicat Souani.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ulterior, și contabila firmei, dar și avocații, au luat legătura cu firmele de asigurare, însă nu au putut primi nicio informație despre criteriile după care se ghidează asiguratorii și care, potrivit lui Souani, nu sunt transparente și nici publice. Chiar dacă acționarii Katrago au și alte firme de turism în mai multe țări din Europa de Est, nicio firmă înregistrată în România nu poate să vină cu asigurare din străinătate, pentru că asiguratorul trebuie să fie acreditat de autoritățile din turismul românesc.
Haithem Souani spune că, în consecință, a respectat legea și a oprit activitatea firmei pentru că, fără asigurare, nu mai avea voie să vândă produsul. "Deci firma nu e în faliment, nu e dată în judecată și nu avem alte probleme. Am restituit toți banii către agențiile revânzătoare în aceeași zi", a spus el.
Tunisianul care conduce Kartago se miră, însă, cum alți turoperatori care organizeză la fel ca el zboruri charter au reușit să obțină asigurarea având pierderi în ultimii ani. Mai mult, el susține că firma sa a funcționat normal anul trecut și bilanțul până la finalul lui noiembrie, care a fost prezentat tuturor asiguratorilor, este pe profit. În schimb, după cum arată datele de la Finanțe, firma a avut în 2014 o cifră de afaceri de 14,8 milioane de lei (3,3 milioane de euro) și pierderi nete de 2,3 milioane de lei (520.000 de euro). Datele din 2013 arată un volum al afacerilor de 13,2 mil. lei (3 mil. euro) și pierderi de 1,4 mil. lei (318.000 de euro), iar în 2012 afacerile se cifrau la 19,3 mil. lei (4,3 mil. euro), iar firma avea un profit net de 718.000 lei (163.000 euro). Cel mai prost an al turoperatorului a fost 2011, cu afaceri de 9,1 mil. lei (2,1 mil. euro) și pierderi de 1,4 mil. lei (330.000 euro). În schimb, în 2010 și 2009 cifrele de afaceri au fost mult mai mari decât în ultimii ani, ajungând la 35,9 mil. lei (8,5 mil. euro), respectiv 44 mil. lei (10,4 mil. euro), cu diferența că în 2009 au fost pierderi de 1 mil. lei (230.000 euro), iar cu un an în urmă firma avusese un profit net de 78.800 lei (18.700 euro).
Dar, după cum spunea directorul agenției, Kartago nu este singurul operator de chartere cu pierderi. Și alți turoperatori importanți de pe piața românescă au înregistrat pierderi: Prestige Tours (2 mil. lei în 2014, 1 mil. lei în 2013 și 2,8 mil. lei în 2012) sau Kusadasi (1,4 mil. lei în 2014 și 260.000 de lei în 2012).
Revenind la Kartago, agenția a operat anul trecut chartere pe Turcia și Egipt, iar cu un an în urmă avea în portofoliul, pe lângă cele două destinații, și zboruri pe Tunisia. În martie, anul trecut, un atac terorist la un muzeu din capitala Tunisiei, care s-a soldat cu 22 de morți, atât cetățeni tunisieni, cât si turiști europeni, a aruncat această țară pe lista destinațiilor riscante și a șters-o din planurile turoperatorilor. Cea mai afectată agenție de pe piața românească a fost Kartago. N-au trecut câteva luni până când, tot în Tunisia, 38 de persoane, majoritatea europeni, au fost omorâți pe plajă în urma unor atacuri teroriste comise la două hoteluri de pe litoral, ceea ce i-a făcut pe turoperatori să-și ia definitiv gândul de la această destinație.
CITEȘTE ȘI Hotelierii de la mare spun că nu pot da tarifele de 10 euro pe noapte promise de federația FAPT turiștilor rușiNici Egiptul, unde Kartago opera chartere, nu pare a fi o destinație mai sigură. Pe 31 octombrie anul trecut, un avion rusesc cu peste 200 de pasageri s-a prăbușit în Egipt, iar ISIS a revendicat atacul. Asta după ce în vară jihadiștii au omorât, tot în Egipt, în urma unor atacuri, 70 de persoane, dintre care majoritatea militari. În vara anului 2014 cinci bombe au fost detonate în trei stații de metrou din Cairo, rănind cel puțin cinci persoane. Atentatele din nordul Africii au afectat și fluxul de turiști din România și, implicit, business-ul Kartago? "Sigur că da. E un lucru firesc. Pierderile vin de acolo", a confirmat directorul agenției. Odată ce ai două destinații care îți aduc un număr de turiști și pe care le-ai pierdut, a continuat el, este vorba de bani pe care acum i-ai pierdut. Kartago ajunsese, la un moment dat, prin anii 2009-2010, să aibă câteva curse pe săptămână pe Egipt și Tunisia, atât din Cluj, cât și din București. Dar problemele din nordul Africii și tensiunule de acolo sunt vechi de câțiva ani, iar Kartago a riscat mizând în continuare pe aceste destinații.
Souani crede, însă, că trebuie schimbată legislația referitor la asigurări și să fie aliniată la cea din Occident. Acolo, explică el, nu se ține cont de pierderi, ci cât ai rulat, atât trebuie să asiguri. Directorul Kartago arată că în Ungaria, de exemplu, dacă o firmă a rulat un milion de euro, trebuie să vină cu polița pentru asigurarea a 25% din această sumă. În Cehia, polița este 30% din cifra de afaceri, a mai spus el. "Orice firmă e supusă la profit sau pierdere. Eu pot fi pe pierdere, dar am proprietăți, am rulaj și am cu ce să mă acopăr. Am poate niște bani, un cash flow", a adăugat directorul agenției.
Directorul agenției crede că nu existau motive pentru care Kartago, firmă care nu a avut probleme de solvabilitate în cele două decenii de când funcționează în România, să fie obligată să-și stopeze activitatea. "Dacă am fi intrat acum doi ani pe piață, ar fi fost, poate, de înțeles", afirmă el. Souani spune că ar fi un câștig pentru industrie dacă, în urma a ceea ce i s-a întâmplat lui, autoritățile ar trage niște concluzii. "Ar trebui să fi spus care e problema, ca s-o putem rezolva. Criteriile de acordare a poliței de asigurare ar trebui să fie transparente și afișate public", a încheiat el.