"Litoralul pentru toți" nu mai contează pentru nimeni

"Litoralul pentru toți" nu mai contează pentru nimeni
scris 23 mai 2016

Lansat de hotelierii de la mare în primii ani ai noului mileniu și transformat de ministrul de atunci, Dan Matei Agathon, într-un program social cu care și-a făcut imagine, "Litoralul pentru toți", cu prețuri reduse la jumătate între 1 mai și 15 iunie nu mai are căutare. Hotelierii vor să-l mențină și încearcă să-l scuture de praf și să-l îmbrace cu haine noi.

"Litoralul pentru toți" și-a propus de la început, atunci când s-a născut din spuma mării în urmă cu 15 ani, să atragă persoane cu venituri mici în capetele de sezon, când nu prea poți să intri în mare și nu ești sigur că va fi cald. Hotelierii lăsaseră prețurile la jumătate față de perioada 15 iunie - 15 iulie și la o treime comparativ cu vârful de sezon dintre jumătățile lunilor iulie și august. Ideea era că decât să stea cu hotelurile goale în luna mai, mai bine să renunțe la jumătate din niște încasări pe care altfel nu le-ar avut. Oportunist cum doar Elena Udrea a mai reușit să fie în ultimul sfert de secol de turism, ministrul de atunci, Dan Matei Agathon, l-a transformat într-un program social și l-a numit «Litoralul pentru toți», pentru că hotelierii nu avuseseră destule rezerve de poezie încât să-i dea un nume artistic. "Doar că statul nu participa cu nimic, cu facilități fiscale sau alceva", își amintește Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

Urmărește-ne și pe Google News

Până atunci, spune el, programul nu se adresa tuturor, ci elevilor, studenților și pensionarilor. Hotelierul lăsa tariful la jumătate, dar statul nu-l stimula  fiscal. "Așa s-a întâmplat în toți ani de după, până acum. Toată lumea îl știe ca pe un program social, dar nu e deloc așa", adaugă reprezentantul federației. Statul ar fi urmat, la debutul programului, să vină cu partea de facilități fiscale și cu promovarea. "Statul ne-a dat țeapă", crede Răducan.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cei mai mari hotelieri de la mare au rămas fără plaje și cer demisia directorului Apelor Române CITEȘTE ȘI Cei mai mari hotelieri de la mare au rămas fără plaje și cer demisia directorului Apelor Române

Partea de glorie a programului s-a petrecut în primii lui ani de existență, dar nu pe vremea lui Agahton, ci puțin mai târziu, când turismul era în ograda lui Miron Mitrea, care s-a ocupat oarecum de promovarea lui. Cu 5.000 de locuri pe serie, deci un total de 30.000, "Litoralul pentru toți" atrăgea acum 12-13 ani în jur de 15.000 de oameni. Răducan spune că în luna mai nu dădeau buzna turiștii la mare, însă în primele două săptămâni din iunie era bătaie pe locurile la preț redus și se vindeau absolut toate cele 10.000 disponibile în două serii.

Programul a mers așa o vreme, iar câțiva ani mai târziu hotelierii i-au schimbat denumirea socială, care te ducea cu gândul la ceva de proastă calitate, în "O săptămână la mare". Atunci a primit programul prima lovitură majoră, și asta din interior. În goana ei după imagine, Corina Martin, șefa asociației Litoral Delta Dunării, a născut atunci o clonă a programului, căreia i-a păstrat numele de "Litoralul pentru toți". Cele două programe, spune Dragoș Răducan, care erau de fapt unul și același, au funcționat în paralel câțiva ani, bulversând turiștii care căutau tarifele cele mai mici și în niciunul din cazuri nu găseau prețuri mai jos decât în programul concurent.

Între timp turiștii și-au schimbat comportamentul și, cu toate reducerile, au preferat să plătească dublu și să facă plajă în vârf de sezon, când șansele să fie cald sunt mult mai mari. Turistul român e sociabil și asociază marea cu aglomerația de pe plajă, iar în iunie atmosfera pe țărm e mult mai rarefiată. Între timp la mare au apărut tot mai multe restaurante, terase și cluburi, dar până după jumătatea lui iunie nu le garantează nimeni turiștilor că le găsesc deschise. În mai sunt, la malul mării, mai mulți câini vagabonzi decât terase deschise și, în tot acest context, probabil că cei mai mulți turiști nu sunt dispuși să ajungă la Saturn sau Venus nu la jumătate de preț, ci nici chiar gratis.

Patronatele de pe Litoral îi cer Corinei Marin să plece din fruntea federației FAPT și vor dizolvarea Asociației Litoral Delta Dunării CITEȘTE ȘI Patronatele de pe Litoral îi cer Corinei Marin să plece din fruntea federației FAPT și vor dizolvarea Asociației Litoral Delta Dunării

Așa că în ultimii 2-3 ani programul și-a pierdut mult din atractivitate și a ajuns să mai fie interesant doar pentru câteva mii de turiști. Cei mai mulți dintre ei sunt pensionari cu venituri mici, care vor să ajungă cu orice preț la mare și nu țin neapărat să intre și în apă pe parcursul vacanței. Chiar dacă hotelierii se așteptau, ca în fiecare din ultimii ani, ca vânzările să fie foarte slabe în mai și să se mai redreseze în iunie, realitatea le-a depășit cele mai pesimiste așteptări. Cum n-au prea existat rezervări pentru mai, au decalat programul, care anul acesta nu mai debutează la 1 mai, ci a început 18 zile mai târziu.

Răducan susține că hotelerii nu scot banii din program, dar cei care merg mai departe gândesc "turcește", de genul "iau, nu dau". Din motivul acesta, pentru că sunt destule hoteluri care vor să atragă turiști încă din mai, organizatorii vor să îmbunătățească programul și să vină cu oferte mai atractive. "Vrem să-l îmbunătățim, pentru că s-a ajuns la momentul în care sunt mai scumpe transportul la mare sau șezlongul decât cazarea pe șase zile. Vrem să deschidem pe zone, unde să fie deschise și cluburile și restaurantele, nu hoteluri dispersate în toată stațiunea. Vrem să includem și drumul în preț și să convingem Ministerul Transporturilor să ofere niște reduceri la tren în această perioadă", spune oficialul FPTR.

Indiferent de cât de mult vor îmbunătăți programul, hotelierii au șanse mici să aducă lumea la mare în mai dacă nu rezolvă cea mai importantă problemă: să facă ceva ca să nu mai plouă în luna mai.

viewscnt
Afla mai multe despre
litoralul pentru toti
program
hoteluri