Ca urmare a gradelor bune de ocupare obținute de hotelurile din România în ultimii ani și a cadrului fiscal prietenos vor apărea în următoarea perioadă noi investiții atât în industria hotelieră, cât și în cea a restaurantelor sau de entertainment. Mai mult de 40 de hoteluri mari urmează să apară în următoarele 24 de luni în România, ceea ce presupune cel puțin 400 milioane euro care vor fi investite în industrie, spune pentru Profit.ro Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR).
2020 va fi un an important pentru investițiile din turism, iar celor 40 de mari hoteluri anunțate a fi deschise li se vor adăuga renovările multor hoteluri existente sau investiții asigurate de micile afaceri în restaurante sau pensiuni, spune Ile, care precizează că fondurile europene și ajutoarele de stat pentru investiții vor susține acest val de dezvoltare. Investițiile se vor concentra în stațiunile renumite și în orașele importante din punct de vedere al activității economice și atractivității în turism.
Președintele federației crede că operatorii din turism nu vor mai accepta ca unii dintre ei să evite plata taxelor, deoarece în acest caz va exista un semn de întrebare privind menținerea condițiilor fiscale existente. "Nu vor mai tolera ca unii să plătească angajații la negru sau gri, pentru că asta creează o concurență neloaială în atragerea forței de muncă. Nu vor mai accepta ca unii să vândă servicii similare fără a înregistra veniturile, indiferent că e vorba de saloane de evenimente, de mici transportatori sau furnizori de servicii de agrement", adaugă Călin Ile.
CITEȘTE ȘI Firmele care participă cu desk-uri la standurile României de la târgurule de turism vor primi și în acest an sprijin financiar de la stat, după ce își pierduseră acest avantajEl nu anticipează ca statul să urmeze această tendință a responsabilizării în turism, deși în 2020 vor fi primele semnale în acest sens și din partea autorităților publice, ca urmare a intensificării presiunilor din partea unor ONG din turism. Anul 2020, crede Ile, va fi cel în care se vor debloca proiectele de promovare a destinațiilor prin constituirea primelor OMD și prin apariția unor inițiative private inovative în domeniul promovării.
Forța de muncă va rămâne principala problemă a afacerilor din turism, urmând ca în acest an să crească numărul de angajați aduși din țările non UE (în special din Asia) să lucreze în HORECA. În paralel, vor crește investițiile în educație, în special în sistemul dual de învățământ, iar companiile vor aloca bugete mai mari de resurse umane – recrutarea, cursurile asigurate angajaților și retenția lor devenind mai scumpe.
"Operatorii din turism vor investi mai mult în digitalizare, în prima fază în marketing și programele de loializare. Vor aparea și în turismul românesc primele investiții în AI (artificial intelligence), la început prin prelucrarea mai bună a datelor avute la dispoziție și luarea de decizii pe baza acestor informații, cum ar fi, spre exemplu, în efectuarea de rezervări prin check in online sau fast check out", a mai spus Ile.