Scăderea TVA și impozitul specific au ușurat povara fiscală a hotelierilor, stimulându-i să investească în renovări de camere, spații comune sau în piscine, spații de joacă pentru copii sau în echipamente și active care au permis trecerea la servicii all inclusive, a declarat pentru Profit.ro Ionuț Nedea, proprietarul Litoralulromanesc.ro, agenția care vinde cele mai multe vacanțe pe litoralul autohton. Comentariile lui Nedea vin în contextul în care Simion Alb, specialist în turism și fost director, timp de două decenii, al Biroului de Promovare al României de la New York, a declarat pentru Profit.ro că cele mai importante măsuri luate de stat în ultimii ani pentru turism, reducerea TVA și impozitul specific, nu au avut efecte pozitive pentru turiști, pentru că nu s-a ieftinit nici cazarea și nici masa, și nici pentru stat, ba, mai mult, introducerea voucherelor de vacanță a reușit chiar să scumpească vacanțele.
Datorită scăderii TVA, la sfârșitul sezonului hotelierii de la mare au rămas cu mai mulți bani pe care i-au alocat pentru renovări. Mulți dintre ei, peste 90%, au făcut în acest context renovări mai mari sau mai mici, dar au întors banii în ridicarea standardului hotelier, a spus Ionuț Nedea, a cărui agenție vinde pachete ale peste 300 din cele 400 de hoteluri existente pe litoralul românesc. "Noi vizităm an de an toate hotelurile cu care lucrăm. Când vin noile contracte de la un an la altul, vin cu o descriere a facilităților și a modernizărilor făcute pentru sezonul următor. Noi știm exact ce s-a făcut: sunt unele hoteluri care au renovat zece camere, altele 100, unele au renovat spațiile comune - holuri, recepții, spații de joacă pentru copii, piscine etc. și din ce în ce mai multe au trecut la all inclusive, care tot renovare înseamnă. Foarte multe hoteluri au ridicat standardul, nivelul de calitate al serviciilor, ceea ce înseamnă că turistul, în anul următor, a cumpărat un serviciu mai bun", a spus Ionuț Nedea, care a precizat că investițiile nu se datorează doar scăderii TVA pentru cazare și masă, ci și înlocuirii impozitului pe profit cu impozitul specific, măsuri care au ușurat povara fiscală a firmelor.
Simion Alb afirmase că reducerea TVA este singura inițiativă bună luată în ultimii ani pentru turism, deși tarifele hoteliere nu au scăzut proporțional. El admite, însă, că o asemenea evoluție nu ar fi fost posibilă în condițiile în care România a înregistrat unul dintre cele mai mari niveluri ale inflației din Europa. Potrivit acestuia, impozitul specific, cu toate că a fost primit cu satisfacție de unii proprietari de hoteluri, majoritatea proprietarulor de hoteluri și restaurante mari și-au exprimat clar dezacordul "Una dintre motivațiile introducerii impozitului specific este absolut puerilă: reducerea evaziunii fiscale. Puțini au fost însă preocupați de disponibilitatea unor informații care arata efectele, mai precis cu cât au crescut veniturile la bugetul statului ca urmare a introducerii acestui impozit. În fapt, impozitul specific este o taxă pe activitate care nu face altceva decât să încarce cheltuielile hotelierilor și să reducă sumele care ar putea fi alocate pentru salarii, pentru investitți - dezvoltare sau pentru rambursarea eventualelor credite", arată Simion Alb.
Ionuț Nedea crede că este mult mai bine că reducerea TVA s-a reflectat în investiții, decât să se traducă într-o scădere de preț, pentru că aceasta nu ar avea efecte pe termen lung. Hotelierii ar fi ieftinit în anul scăderii TVA și ar fi scumpit un an mai târziu.
O măsură benefică pentru turism, crede Ionuț Nedea, ar fi fost ca TVA redus la hotelieri să fie transmis pe tot lanțul și la agențiile de turism, care lucrează, încă, cu un TVA de 19%. O asemenea măsură ar duce, automat, la ieftinirea vacanțelor. Prețul la agențiile de turism se compune din prețul net cerut de hotelier, la care se adaugă un procent, care e marja agenției, și TVA-ul. "Dacă TVA scade de la 19% la 5%, prețul care rezultă e unul mai mic. TVA e doar la marja de comision, deci scăderea de preț va fi de câteva procente", a explicat el.
Datorită facilităților, mai spune Nedea, acest domeniu a devenit mai atractiv pentru investitori, care fugeau de turism până acum câțiva ani. Acum au început să cumpere hoteluri și tranzacțiile încep să se dezghețe.
Simion Alb a atacat și acordarea voucherelor de vacanță, pentru care statul alocă în jur de 400 de milioane de euro pe an, spunând că efectul imediat al introducerii lor a fost creșterea semnificativă a cererii pentru turism intern, mai ales în vârf de sezon, și, implicit, creșterea tarifelor hoteliere și pentru alte servicii, precum și a prețului mâncării în restaurante. Voucherele de vacanță nu au contribuit la atenuarea sezonalității cererii și, mai grav, în opinia lui Alb, au privat numeroase atracții și zone turistice de investiții absolut necesare.
Ionuț Nedea afirmă că aceste creșteri de prețuri nu puteau fi evitate, atâta vreme cât cererea de vacanțe pe litoral e mai mare decât oferta. El crede că, pe total sezon, cererea este cu 25-30% mai mare decât oferta, în condițiile în care, în vârf de sezon, dacă litoralul ar avea o capacitate dublă de cazare, s-ar ocupa integral.
El susține, însă, că nu doar voucherele sunt vinovate pentru scumpirea vacanțelor pe litoral, ci și scumpirea din ultimii ani a alimentelor, inflația și creșterea accelerată a salariilor angajaților, făcută din rațiuni electorale. "Mă refer la majorarea salariului minim pe economie, pentru că în turismul de pe litoral, mulți angajați au salariul minim", a explicat el. Principalul efect al voucherelor a fost, însă, că oameni care nu și-au permis niciodată să vină pe litoral, acum au ajuns la mare. Pe de altă parte, gradele mari de ocupare de pe litoral generate și de aceste vouchere au făcut hotelurile mai profitabile și, implicit, mai interesante pentru investitori.
Într-adevăr, în ultimii doi ani zeci de hoteluri, dintre care majoritatea în stare avansată de degradare, au ieșit la vânzare, iar cei care le-au înstrăinat au fost "stimulați" să o facă și de impozitul specific, pentru că au fost obligați să plătească la stat pentru ele, chiar dacă nu declarau profit. Investitorii, la rândul lor, au fost stimulați să cumpere de TVA redus și de gradul mare de ocupare dat și de voucherele de vacanță.
În acest context, hotelieri precum Mohammad Murad și familia Movileanu, proprietarii brandului Mera, anunță investiții de zeci de milioane de euro pe litoral în următorii ani, iar acestora li se alătură zeci de alți investitori care au cumpărat și urmează să renoveze hoteluri.