Peste 900 de operatori economici care vindeau produse textile au fost controlați de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și au fost date amenzi de 3,4 milioane de lei. Printre neregulile găsite de echipele de control, produse neetichetate și diferențe între prețul la raft și cel de la casa de marcat.
Reprezentanții ANPC au anunțat, vineri, că au desfășurat mai multe acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale privind modul de comercializare, denumire, marcare și etichetare a produselor textile, la nivelul întregii țări, scrie News.ro.
Au fost controlați 921 de operatori economici, la 805 dintre aceștia înregistrându-se abateri.
În perioada derulării acțiunilor, au fost verificate circa 220.000 produse, în valoare de 13,2 milioane lei, deficiențe înregistrându-se la aproximativ 125.000 produse.
Pentru neregulile constatate au fost aplicate 838 de amenzi contravenționale în valoare totală de aproximativ 3,4 milioane lei. De asemenea, au fost date 258 de avertismente și au fost oprite definitiv de la comercializare a produselor textile neconforme, în valoare de peste 45.000 lei.
Totodată, au fost oprite temporar de la comercializare produsele textile cu deficiențe de etichetare, până la remedierea acestora și au fost prelevate probe de la diverse produse textile pentru a se verifica compoziția fibroasă a acestora.
Principalele abateri constatate de comisarii ANPC au fost: lipsa menționării pe etichete a denumirii fibrelor textile, precum și a compoziției fibroase; comercializarea unor produse textile neetichetate sau neînsoțite de documente comerciale; comercializarea unor produse din blană fără documente de conformitate; comercializarea unor produse textile fără etichetă de produs; comercializarea unor produse textile cu inscripții grafice asemănătoare cu cele ale unor mărci consacrate; neafișarea pe site a mențiunii că nu se acceptă retur; lipsa afișării datelor de identificare ale producătorului, importatorului sau distribuitorului, denumirea și adresa sediului social al acestuia.
De asemenea, alte probleme descoperite de echipele de control: lipsa afișării prețului produsului în moneda națională; nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa afișării perioadei promoționale, lipsa menționării pe etichetă a procentului de reducere și a noului preț de vânzare etc.); practici comerciale incorecte (neconcordanțe între procentul de reducere de la raft și cel de la casa de marcat, între prețul de vînzare afișat la raft și cel de la casa de marcat, acoperirea prețului de referință, în cazul promoțiilor; lipsa autorizațiilor de funcționare; lipsa informațiilor privind garanția acordată produselor; comercializarea unor articole textile notificate pe sistemul european de alertă pentru produsele nealimentare – RAPEX.
CITEȘTE ȘI Băncile spun că dependența crescută de marile companii americane de tehnologie pentru AI creează noi riscuriANPC oferă mai multe recomandări consumatorilor care cumpără produse textile:
- să achiziționeze produse numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea neapărat nevoie, în cazul depunerii unei reclamații;
- să acorde o atenție deosebită la achiziționarea articolelor de îmbrăcăminte care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute;
- să examineze cu atenție produsele înainte de a lua decizia de cumpărare;
- să știe că eticheta oricărui produs trebuie să menționeze compoziția fibroasă a acestuia, adică denumirile fibrelor componente, urmate de procentul în greutate al fiecărei fibre; în cazul în care produsul are și căptușeală, compoziția acesteia trebuie precizată în mod expres;
- să știe că orice produs textil trebuie să aibă instrucțiunile de întreținere marcate pe eticheta din material textil, rezistentă la tratamente umidotermice, montată/cusută în interiorul produsului;
- să respecte instrucțiunile de întreținere respective;
- să știe că instrucțiunile de întreținere trebuie să acopere toate tratamentele, în ordinea următoare: spălare, clorurare, călcare, curățare chimică și uscare în mașina de uscat cu tambur rotativ, indiferent dacă se aplică sau nu (dacă nu se aplică un tratament, simbolul respectiv este tăiat/barat).