România ocupă a doua poziție în Europa, după Turcia, din punct de vedere al creșterii, dar și al potențialului de creștere din sectorul de alimente și băuturi (Food & Beverage - F&B), incluzând aici consumul din restaurante, unități fast-food, cafenele, ceainării și gelaterii, conform unui studiu al Cushman & Wakefield.
România s-a clasat pe locul al doilea în funcție de ritmul de creștere din ultimii zece ani, estimat la 7,2% pe an, și se află pe aceeași poziție și în funcție de potențialul de creștere pentru următorul deceniu, ritmul mediu de creștere fiind estimat la 8,8% pe an.
Cele mai mari zece centre comerciale din România găzduiesc aproximativ 250 de unități F&B, întinse pe o suprafață închiriabilă de peste 40.000 de metri pătrați, reprezentând circa 6% din suprafața închiriabilă a centrelor comerciale analizate, potrivit studiului.
CITEȘTE ȘI Studiu de impact: Majorarea salariului minim în ritmul promis de guvern va crește șomajul în rândul tinerilor „Lumea modernă, incluzând aici și România, trece printr-o schimbare semnificativă de paradigmă. Dacă în urmă cu câțiva ani, obișnuiam să cumpărăm haine din oraș sau mall și să mâncăm acasă, în ultima perioadă am început să cumpărăm diverse lucruri, inclusiv haine, online și să ieșim pentru a lua masa în oraș sau la mall. În piețe dinamice, precum România, cu o creștere economică record și un avans al salariilor de peste 10% pe an, aceste tendințe sunt rapid îmbrățișate de consumatorii tineri, iar operatorii de restaurante și cafenele beneficiază de acest context pozitiv”, a declarat Cristi Moga, Research Consultant C&W Echinox.
În Europa, anul trecut au fost cheltuiți echivalentul a 796 mld. euro în sectorul F&B, în condițiile în care ritmul mediu de creștere al pieței din ultimul deceniu a fost de 4.2% pe an. Pentru următorii 10 ani (2017-2026), consultanții Cushman & Wakefield estimează un ritm mediu de creștere de 4,9% pe an.
Spania, Marea Britanie, Italia, Germania și Franța au fost cele mai mari cinci piețe de F&B în 2016, în condițiile în care în Spania, liderul pieței de profil la nivel european, piața a atins nivelul de 120 miliarde euro, reprezentând 15% din consumul la nivel european.
Pe de altă parte, piețele din centrul și estul Europei, precum Turcia, România, Bulgaria, Polonia și Ucraina, au avut și își vor păstra un ritm de creștere peste media europeană.