Retailerii de fashion au continuat ofensiva în 2016, cu peste 350 de magazine noi, susținută de inaugurarea de noi mall-uri, dar și de extinderea celor existente. Cei mai dinamici retaileri în acest an au fost Pepco, H&M, LC Waikiki, Koton, C&A, Deichmann și CCC, iar majoritatea retailerilor prezenți pe piața locală se așteaptă să încheie anul cu creșteri ale vânzărilor cuprinse între 20-30% față de 2015, potrivit datelor Colliers.
”Pepco a fost de departe cel mai activ retailer în 2016. Cu mai bine de 50 de magazine noi deschise, Pepco a ajuns la o rețea de 100 de magazine. Alte branduri foarte active în 2016 au fost: H&M, LC Waikiki, Koton, C&A, Deichmann și CCC, care au inaugurat între 4 și 6 magazine, urmate de New Yorker și Takko, cu 3, respectiv 2 deschideri în 2016”, a declarat, pentru Profit.ro Daniela Popescu, Senior Associate în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
La acestea se adaugă brandurile Inditex (Bershka, Stradivarius, Pull&Bear și Zara), cele ale LPP (Reserved, Mohito, Sin Say, House și Cropp) și ale Kenvelo (Lee Cooper, KVL și TimeOut).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2016, pe piața din România au fost finalizați peste 200.000 mp de spații de retail, fiind anul cu cele mai multe livrări după 2009, potrivit Colliers. Aproximativ jumătate din volumul livrat a fost în București, unde stocul de centre comerciale a ajuns la aproximativ 1,16 milioane mp.
În Capitală au fost livrate în acest an mall-urile ParkLake și Veranda, au fost relansate București Mall și Plaza România, restilizate și reconfigurate, iar celelalte centre comerciale, printre care AFI Cotroceni, Băneasa Shopping City, Sun Plaza, Mega Mall, au atras branduri noi.
La nivel național, NEPI a inaugurat a doua fază a centrului comercial Timișoara Shopping City, a deschis un mall la Piatra Neamț și a extins Brăila și City Park Constanța. În plus, au fost finalizate proiectele Mercur Craiova, Satu Mare Shopping Plaza, proiectul Coresi Shopping Resort din Brașov a fost extins cu o suprafață închiriabilă de 14.000 mp, iar AFI a extind centrul comercial din Ploiești.
De asemenea, centrele comerciale ale grupului Iulius, din Iași, Cluj și Timișoara, și Winmarkt, ale companiei italiene IGD, au atras noi branduri.
Ce branduri noi au intrat în 2016 în retailul local de fashion
”Livrările recente din 2016, precum ParkLake Plaza si Verada Mall, au adus pe piață branduri noi. Dintre brandurile mass market care au ales să deschidă primele magazine din România în aceste proiecte, menționăm: Forever 21, care a deschis primul magazin în ParkLake Plaza sau brandul francez Tati, care a ales Veranda Mall”, spune Daniela Popescu.
La acestea se adaugă 4F, un brand de haine și accesorii sportive din Polonia, Lanidor, marcă portugheză adusă în franciză de doi antreprenori români, Play Park, Lynne, Tezenis și Bulgarini.
CITEȘTE ȘI Cu ce vine NEPI la Rockcastle: Mega Mall, cea mai valoroasă proprietate, de 252 milioane euro. Top centre comerciale NEPI în România”De cealaltă parte, multe dintre brandurile premium au ales sa deschidă primele lor magazine în centrul comercial Băneasa Shopping City, cu excepția COS, parte a grupului H&M, care a inaugurat prima unitate pe Calea Victoriei. Printre brandurile premium care au intrat pe piata din Romania in cursul anului 2016 se mai numara: Max & Co, Cerruti 1881, Chopard si Boggi”, mai spune reprezentantul Colliers.
În ceea ce privește chiriile, pentru spațiile comerciale moderne din București, acestea variază între 14 – 22 euro/mp/lună pentru spațiile mari (1.000-2.000 mp), destinate ancorelor de fashion și între 17 – 25 euro/mp/lună pentru spațiile medii (350-800 mp).