Rețeaua de cafenele-patiserii French Bakery este printre puținele afaceri din HoReCa care se pot lăuda cu o prezență locală de mai bine de două decenii. Deși a trecut prin două crize majore, cea pandemică și cea din 2008-2009, compania a reușit să supraviețuiască într-o piață în care rata de eșec este una semnificativă, rămânând în continuare o afacere de familie.
Evoluția business-ului, după cum povestește fondatorul într-o discuție cu Profit.ro, a avut „așa, un format de acordeon”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Noi am avut multe locații până în până în criza mare, din 2008, pe urmă ne-am restrâns, pe urmă iar am început din nou o dezvoltare și pe urmă a venit pandemia, iar ne-am restrâns și acum iar începem să ne dezvoltăm. Am rezistat. Am avut un format așa de acordeon. Când mai mic, când mai mare.
În plus, noi am și rămas la nivelul de afacere de familie. Am mizat pe o chestie puțin mai de nișă și am rămas pe un tip de client care nu a evoluat foarte bine în România. La început (n.red. 2004) se zicea gata, românii o să călătorească, o să devină puțin mai exigenți, o să devină mai mai instruiți, o să vrea să mănânce puțin sau să consume chestii mai bune - nici vorbă.
Adică tot McDonald’s vinde cel mai bine. Toată lumea zice să mâncăm sănătos și e coadă la KFC. Și atunci, nu avem cum să devenim un mare brand și am și rămas legați cumva de modul de lucru inițial, adică noi am ales să folosim în continuare produse proaspete, în timp ce alții folosesc produse congelate”, spune Dinu Cismărescu, fondator French Bakery, care recent și-a anunțat planurile de extindere într-un interviu acordat Profit.ro.
Decizia de a continua să folosească produse proaspete, în loc de cele congelate, adaugă antreprenorul, nu a fost neapărat una foarte bună din punct de vedere economic, și nici din perspectiva extinderii în alte orașe.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Hexing, grup industrial chinez care și-a propus să devină cel mai important furnizor în domeniu din lume, lansează o mare investiție în România“Congelatul e viitorul probabil. A mai căpătat o imagine puțin ceva mai pozitivă. Dar, noi din cauză că am rămas pe fresh, nu ne-am extins în alte orașe. Aveam niște planuri, dar din cauza a tuturor acestor greutăți care au apărut, n-am mers mai departe și atunci am rămas pe un consumator bucureștean.
Noi n-am lucrat niciodată cu congelate și de asta am rămas puțin în urmă, e greu să lucrezi așa. Adică e dificil și e foarte greu să te replici. Nu poți să te înmulțești așa cum o fac congelații”, mai spune acesta.
CITEȘTE ȘI Lanțul de cofetării Dulcinella vrea să ajungă la 200 de locații în franciză. Sergiu Diaconu, reprezentantul acționarilor: Obiectivul în 5 ani e să devenim lideri pe piața de cofetărieFondată în anul 2004, French Bakery este prima patiserie de inspirație franțuzească de pe piața locală, având în prezent 6 unități.
“Noi am plecat la drum cu niște patiseri francezi, pe implementarea patiseriei franceze pe alte zone, cu alte cutume. Am implementat cu ei, dar, treptat, ne-am dat seama că totuși suntem în România, facem un produs pentru români, cu români și atunci, am adaptat cumva acest produs franțuzesc pentru consumatorul român. În cazul nostru pentru consumatorul din București.
Nu cred că va ajunge consumatorul român la nivelul celui din Franța. E o chestiune de conotație culturală, obiceiuri gastronomice. Cred că mai interesant e să-i aducem îndărăt. Noi ne-am apucat să facem cozonaci după niște rețele destul de vechi, românești. Cred că mai degrabă în direcția asta, pentru că nu neapărat că francezii sunt mai deștepți și mai rafinați decât noi, ci doar consumă anumite produse, iar noi alte produse.
Nu cred că va ajunge vreodată românul, să facă o diferență între croissantul mai bun și mai puțin bun. Puțin probabil. Trebuie să și mănânci în fiecare zi. Românul poate mănâncă ocazional”, explică Dinu Cismărescu, adăugând că, totuși, consumatorul român este informat.
“Adică știe, știe a călătorit, a văzut, dar rămâne totuși la sfârșitul zilei se întoarce la covrig”, subliniază el.
În afară de ultimele două crize majore, antreprenorul spune că sunt și multe alte greutăți în România pentru mediul de business și afirmă că e un mediu “foarte ostil micului afacerist”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană cere reducerea pragului pentru microîntreprinderi la 88.500 euro, cât e nivelul pragului TVA“Nu e ajutat aproape deloc. Fiscalitate pare să fie mică, dar e foarte mare. Eu am lucrat și în Franța destul de mulți ani și e țara din UE cu fiscalitatea cea mai ridicată, însă te simți mult mai bine din punct ăsta de vedere decât în România, unde e o presiune imensă. Au apărut acele termene, controlul ucigaș, care îți poate închide prăvălia. Sunt niște amenzi imense, disproporționate.
E un mediu total neprietenos, nu te încurajează, nu te ajută cu nimic. Ai impresia, ca și mic întreprinzător, că se tot caută un nod în papură în permanență și că te șicanează în permanență cineva. Ajungi la un moment dat să fii bucuros că te-ai menținut pe linia de plutire”, precizează Dinu Cismărescu.
Despre piața HoReCa în România, acesta spune că e foarte dificilă, mai ales din perspectiva forței de muncă.
“Nu mai e acea cutumă a ospătarilor care au vechimi de 50 de ani. Lucrează tineri, dar au devenit și ei total neîncrezători pentru că experiența cu pandemia a fost foarte traumatizantă pentru multă lume și atunci nu mai vor să lucreze în domeniu. De asta nu mai există forța de muncă în HoReCa și mulți o evită. Deci e un un domeniu de activitate care suferă în momentul de față”, afirmă antreprenorul.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Sabrina Marinescu închide localul Avocadoo din AFl: După COVID erau promisiuni că oamenii se vor întoarce la birou. Trecem printr-un moment de restructurare cu totul. Plan de francizare, extindere în străinătate, noi nișeÎn plus, adaugă el, și colaborarea cu marii retaileri este una dificilă și o numește o luptă de tip “David și Goliat”.
“E normal, un retailer mare vrea prețuri mici. Este important pentru el că ești un mic producător și trebuie să te mulezi pe cerințele lui dacă vrei să faci volum și trebuie să faci foarte multe alte compromisuri financiare. Trebuie să lucrezi bine, corect pe niște prețuri foarte niște mici, minuscule ca să poți să ai o astfel de relație. E destul de frustrant, dar ne ajută foarte mult o astfel de deschidere către marele retail”, mai spune Dinu Cismărescu.