Comerțul online va crește și în acest an, cu 13-15%, după un avans de 10% anul trecut, estimează Florinel Chiș, Directorul Executiv al Asociației Română a Magazinelor Online (ARMO).
“În 2020 au fost categorii care au crescut mult peste medie – inițial cele pentru lucrul de acasă și după aceea pe partea de birou – echipamente IT, ulterior lucruri de țin de confort, produse alimentare etc. Odată ce consumatorii au văzut cât de ușor este și ce avantaje sunt au continuat să comande, așa că am constatat printre altele un avans mare al plăților cu cardul, la peste 50% în cazul unor retaileri, dar și ca medie. Lucrurile au continuat în 2021 și continuă și acum într-un ritm de consolidare. Dacă anul trecut am văzut o creștere de 10%, pentru 2022 estimăm 13-15%”, a afirmat Chiș la conferința Profit.ro & DPD România Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză.
Conferința a fost organizată cu sprijinul DPD și al Asociației Române a Magazinelor Online, fiind transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
El spune că România este într-o perioadă cu un potențial ridicat de dezvoltare, în special în privința bazei de consumatori, pentru că doar jumătate dintre cei cu acces la Internet cumpără online, față de peste 70% în Polonia sau Ungaria sau spre 90% în Olanda și țările nordice.
Și mai prost stă România în alte clasamente, precum digitalizarea IMM-urilor sau vânzările acestora peste granițe, caz în care îi revine chiar ultima poziție.
Chiș spune însă că sunt premise pentru o evoluție pozitivă, date fiind creșterea economică, cea de consum sau implementarea PNRR, care prevede printre altele acordarea unor vouchere de digitalizare care să sprijine IMM-urile în prezența lor online sau procesul de vânzare, inclusiv peste granițe, sau măsuri care țin de sustenabilitate.
Creșterea retailului online poate fi susținută și prin alte decizii ale autorităților, așa cum s-a întâmplat cu campaniile publice de încurajare a plăților online.
Consumatorii care au început să comande online o fac în continuare, pentru că văd avantajele acestui tip de achiziții.
Chiș aduce ca exemplu mediul rural sau micile orașe, unde oferta disponibilă în magazinele clasice, fizice, este redusă, și spune că în aceste zone a existat un salt direct către cumpărăturile de pe dispozitive mobile.
În privința creșterii de personal, reprezentantul ARMO a spus că cererea tot mai mare va susține efectuarea de noi angajări, pe anumite segmente, dar că va conta în bună măsură și disponibilitatea oamenilor de a schima orașul în care lucrează, date fiind diferențele mari ale ratei șomajului în funcție de regiune. În alte sectoare, precum HoReCa, angajatorii vor importa în continuare forță de muncă, a spus Chiș.
Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decât în 2020, când valoarea comerțului online era de 5,6 miliarde de euro, potrivit estimărilor ARMO, GPeC și ale principalilor jucători din domeniu.
Creșterea a fost însă sub previziunile inițiale, potrivit cărora era așteptată o creștere cu 15 puncte procentuale și vânzări online în valoare de 6,5 miliarde de euro la final de an.
Unul din motivele pentru care s-a înregistrat o creștere mai lină decât cea estimată inițial ține de cantitățile reduse de stocuri de marfă ale majorității producătorilor la nivel global care au fost afectați de pandemie și de dificultățile rezultate pe întregul lanț de distribuție.