Când McDonald’s și-a început afacerile în anii 1940, lucrătorii săi stăteau la ghișeele fizice, burgerii și cartofii prăjiți erau listați în meniurile de hârtie, iar clienții plăteau cash la casieriile umane. Ce ciudat. Astăzi, tehnologia este inclusă atât de mult în fiecare aspect al afacerii McDonald's, încât ar fi doar o ușoară exagerare să o numim o companie de tehnologie care se întâmplă să vândă burgeri, relatează Reuters, potrivit News.ro.
Aplicația mobilă McDonald's, chioșcurile sale fără oameni pentru preluarea comenzilor, meniurile sale digitizate care se schimbă în funcție de tendințe, vreme și multe altele și chiar și AI generativă, toate acestea împreună permit companiei să obțină vânzări suplimentare și economii în valoare de miliarde de dolari pentru companie, care are 40.000 de restaurante în aproximativ 100 de țări.
Cu toate acestea, aceeași tehnologie poate aduce McDonald's în genunchi. Vineri, întreruperile sistemului au afectat restaurantele McDonald's pe unele dintre cele mai mari piețe ale sale la nivel global, inclusiv Japonia, Australia și Regatul Unit, forțând multe restaurante să încaseze temporar doar numerar sau să se închidă complet.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
McDonald’s nu a dezvăluit cât de răspândite au fost întreruperile, dar vineri după-amiază, la 12 ore după ce au fost raportate pentru prima dată întreruperile, o franciză din San Antonio, Texas, nu a acceptat comenzi în aplicația sa și nu a putut accepta numerar.
McDonald’s a declarat într-un comunicat că întreruperea a fost cauzată de un furnizor terț nenumit, în timpul unei ”modificări de configurare”.
Solicitat pentru comentarii, McDonald's s-a referit la această declarație.
McDonald's Japonia și-a cerut scuze, sâmbătă, pentru inconvenient, spunând că toate restaurantele și serviciul său de livrare funcționează normal.
Gigantul de fast-food a semnalat că așa ceva s-ar putea întâmpla, cel puțin pe Wall Street.
”Ne bazăm din ce în ce mai mult pe sistemele tehnologice. Orice defecțiune sau întrerupere a acestor sisteme ar putea afecta semnificativ operațiunile noastre sau ale francizaților noștri sau experiențele și percepțiilor clienților noștri”, au scris avocații companiei în declarația anuală a companiei la Comisia pentru bursă și valori mobiliare, din 22 februarie. Â
Declarația avertizează chiar și în privința AI, afirmând că ”instrumentele de inteligență artificială pe care le încorporăm în anumite aspecte ale operațiunilor restaurantului nostru ar putea să nu genereze eficiența dorită și ar putea afecta rezultatele noastre de afaceri”.
Cu toate acestea, este puțin probabil ca întreruperea generală de vineri să scoată McDonald’s din strategia sa pe termen lung de a-și adânci dependența de tehnologie.
McDonald’s vrea ca mai mulți clienți să comande prin căi digitale, cum ar fi aplicația și chioșcurile sale, care în 2022 reprezentau deja o treime din vânzările sale pe piețele de top.
În decembrie, McDonald's a anunțat un parteneriat cu Google pentru a muta sistemele computerizate ale restaurantelor în cloud, unde scara globală a datelor va permite sistemului AI generativ al McDonald's ”să înțeleagă mai bine cea mai largă gamă de modele și nuanțe”, rezultând ceea ce spunea McDonald's la acea vreme că ar fi ”mâncare mai fierbinte, mai proaspătă”.
AI generativă alimentează deja o mare parte din operațiunile restaurantului și propuneri personalizate realizate din profilurile interne ale clienților.
Adoptarea tehnologiei nu se întâmplă doar la McDonald's. Tehnologia este strategia a aproape tuturor lanțurilor de fast-food majore.
Starbucks și-a anunțat în 2019 propria platformă internă de inteligență artificială, numită ”Deep Brew”, despre care CEO-ul de atunci, Kevin Johnson, spunea că va alimenta din ce în ce mai mult ofertele personalizate, personalul magazinului și gestionarea stocurilor.
”În următorii 10 ani, vrem să fim la fel de buni la AI ca giganții tehnologiei”, a spus Johnson la o conferință de retail în 2020, potrivit Retail Dive, o publicație comercială.
În 2022, Starbucks a angajat un fost director al McDonald's pentru a supraveghea utilizarea tehnologiei.
Riscurile rezultate din această nouă tehnologie nu vin doar din întreruperile sistemului.
Wendy’s a primit o reacție publică după ce CEO-ul său a declarat în timpul unui apel pentru venituri, la mijlocul lunii februarie, că lanțul va folosi în curând ”prețuri dinamice” pe semnele sale digitale - încă o tehnologie care nu ar fi fost posibilă înainte de era informației.
Lanțul de restaurante a clarificat ulterior că nu intenționează să folosească semne digitale pentru a implementa ”prețuri de creștere”, care i-ar putea permite să perceapă prețuri mai mari în perioadele aglomerate. Mai degrabă, a spus Wendy's, remarcile CEO-ului său se refereau la planul său de a oferi reduceri clienților în perioadele lente ale zilei.