Directorul general în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a transmis recomandări de Black Friday și atenționează asupra comercianților și piețelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană.
”Atenție la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către acești comercianți nu respectă normele de siguranță pentru comercializarea în Uniunea Europeană. În plus, capacitatea autorităților europene de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată, astfel încât nu puteți fi siguri că veți beneficia de drepturile prezentate mai sus, inclusiv dreptul de retur sau garanție”, a anunțat Paul Anghel.
Într-o postare anterioară, acesta s-a referit la regulile privind garanțiile, mai ales în perioada reducerilor, scrie News.ro.
”Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg”, a transmis Anghel.
Care sunt regulile privind garanția?
Anghel explică că OUG 140/2021 este cea care reglementează garanțiile bunurilor. De fapt, stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexistă pentru un singur bun.
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiați de garanția legală, fără că garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
În principiu, garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
• în cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice șal software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioada.
• În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție mai de cel puțin un an.
Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice.
Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbracă orice formă: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Mihai Fugarevici, director Stada, după ce a lansat în România prima fabrică de medicamente de la zero în ultimii 30 ani: Vom produce anul viitor la Turda cel puțin 50 milioane cutii medicamente; mă aștept să apară noi fabriciCe se întâmplă dacă bunul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care ați informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Încetarea contractului sau reducerea corespunzătoare a prețului poate interveni în trei cazuri:
• vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau vânzătorul a refuzat să aducă în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vânzare;
• vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanțele cazului.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, veți primi suma plătită pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vânzătorului.
CITEȘTE ȘI FOTO Radu Zaharia, director dezvoltare franciză Simigeria Petru: Vrem să ne extindem spre Vest. O să ajungem să lucram și noi cu oameni de afară, dar e complicat, nu poți lucra cu oameni care după 1-2 luni fug, au și educație precară”Contactați vânzătorul dacă aveți o problema!
Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția. Prin urmare, chiar dacă mergeți la service cu produsul, informați întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a mai transmis Paul Anghel.
Bunul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legal șal comercială) care începe din momentul înlocuirii.
În cazul bnurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care ați notificat vânzătorului defectul până în momentul în care bunul v-a fost livrat în stare de utilizare normală.