Alibaba își va împărți activitățile în șase grupuri de afaceri, fiecare având capacitatea de a atrage fonduri și de a se lista la bursă, în cea mai importantă reorganizare din istoria gigantului chinez de comerț electronic, transmite CNBC.
Fiecare grup de afaceri va fi condus de propriul CEO și consiliu de administrație, scrie News.ro
Alibaba a spus într-un comunicat că mișcarea ”este concepută pentru a debloca valoarea pentru acționari și pentru a stimula competitivitatea pe piață”.
Acțiunile Alibaba au crescut cu peste 9% la bursa din SUA.
Reorganizarea vine după câțiva ani grei pentru Alibaba, care s-a confruntat cu o încetinire a creșterii economice la nivel național și o reglementare mai dură de la Beijing, ceea ce a dus la scăderea valorii sale de piață cu miliarde de dolari.
Alibaba încearcă acum să își revigoreze creșterea prin reorganizare.
Grupurile de afaceri vor fi formate în funcție de priorităților sale strategice.
Acestea sunt grupurile:
Cloud Intelligence Group: CEO-ul Alibaba, Daniel Zhang, va fi șeful acestei afaceri, care va găzdui activitățile de cloud și inteligență artificială ale companiei.
Taobao Tmall Commerce Group: Acesta va acoperi platformele de cumpărături online ale companiei, inclusiv Taobao și Tmall.
Local Services Group: Yu Yongfu va fi CEO, iar afacerea va acoperi serviciul de livrare de alimente Alibaba Ele.me, precum și cartografierea acestuia.
Cainiao Smart Logistics: Wan Lin va continua ca CEO al acestei afaceri care găzduiește serviciul de logistică Alibaba.
Global Digital Commerce Group: Jiang Fan va servi ca CEO. Această unitate include afacerile internaționale de comerț electronic ale Alibaba, inclusiv AliExpress și Lazada.
Digital Media and Entertainment Group: Fan Luyuan va fi CEO al unității care include afacerile de streaming și filme ale Alibaba.
Fiecare dintre aceste unități poate urmări strângerea de fonduri independentă și o listare publică atunci când vor fi pregătite, a spus Zhang.
Excepție face Taobao Tmall Commerce Group, care va rămâne deținută în totalitate de Alibaba.
Valoarea de piață a grupului Alibaba a scăzut cu circa 600 de miliarde de dolari, față de vârful prețului acțiunilor Alibaba atins în octombrie 2020.
De atunci, guvernul chinez a reprimat afacerile private de tehnologie, introducând o serie de reglementări și sporind controlul asupra practicilor giganților autohtoni.
Ant Group, afiliată fintech a grupului Alibaba, a fost forțată de autoritățile de reglementare să-și anuleze mega listarea publică în noiembrie 2020.
Și, în 2021, Alibaba a fost amendat cu 2,6 miliarde de dolari, ca parte a unei anchete antitrust.
Alibaba încearcă acum să își revigoreze creșterea.
Compania a devenit un gigant care cuprinde afaceri de la comerțul electronic și cloud computing la streaming și logistică.
Compania vede crearea celor șase afaceri ca pe o modalitate de a fi mai flexibilă.
”Această transformare va permite tuturor afacerilor noastre să devină mai agile, să îmbunătățească procesul decizional și să permită răspunsuri mai rapide la schimbările pieței”, a spus Zhang într-un comunicat.
Reorganizarea vine, de asemenea, într-un moment în care există semne că Beijingul devine mai deschis față de afacerile tehnologice, în timp ce guvernul încearcă să revigoreze creșterea economică în a doua cea mai mare economie din lume.
Jack Ma, fondatorul deschis și carismatic al Alibaba, care a ieșit din viața publică și a călătorit în străinătate timp de câteva luni, s-a întors în China, într-o mișcare percepută ca o ramură de măslin din partea Beijingului.