Mai mult de 240 de milioane de lei au fost cheltuite în ultimii zece ani de Compania de autostrăzi și drumuri naționale (CNADNR) și, ulterior, de succesoarea acesteia (CNAIR) pentru studiile de fezabilitate a peste 90 de proiecte de infrastructură, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Jumătate din această sumă a fost cheltuită în anul "de glorie" 2008, chiar înainte de criza financiară. Larghețea cu care autoritățile au aruncat cu bani înainte de criză a fost unul dintre factorii care au împins România în 2009 către un acord cu FMI și către măsuri dure de tăiere a cheltuielilor statului.
Multe dintre studiile de fezabilitate din 2008 au necesitat ulterior actualizări, inclusiv din cauza schimbării legislației, sau proiectele pentru care au fost făcute au rămas fără finanțare.
Studiile de fezabilitate reprezintă documentația prin care sunt stabiliți principalii indicatori tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții (în cazul de față autostrada, drumul sau podul), pe baza necesității oportunității realizării acestuia. Un studiu cuprinde soluții funcționale, tehnologice, constructive și economice.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din cele peste 90 de obiective de infrastructură pentru care Compania de autostrăzi și drumuri a plătit studii de fezabilitate, pentru aproximativ 40 nu există finanțare, arată date ale Ministerului Transporturilor, analizate de Profit.ro.
Având în vedere că multe dintre aceste studii de fezabilitate sunt vechi, din 2010-2011, chiar dacă autoritățile ar obține finanțare pentru aceste proiecte, s-ar putea ridica problema unor noi costuri pentru actualizarea studiilor sau poate chiar pentru realizarea unora noi.
La finele anului 2016, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a fost reorganizată, sub numele de CNAIR - Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (pentru întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră). Totodată, a fost înființată Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), pentru gestionarea infrastructurii rutiere.
Denumirea studiului de fezabilitate | Valoarea | Stadiul | |
Anul 2008 - 122,2 milioane lei | |||
1 | autostrada Tg Mureș-Iași-Sculeni | 2,79 milioane lei | studiu prefezabilitate |
2 | autostrada Tg Mureș-Ditrău | 2,35 milioane lei | licitație reactualizată |
3 | autostradă Ditrău-Tîrgu Neamț | 2,8 milioane lei | licitație reactualizată |
4 | autostradă Târgu Neamț-Ungheni | 2,34 milioane lei | licitație reactualizată |
5 | varaintă de ocolire Cluj Nord | 650.000 lei | finalizat |
6 | drum expres Brăila-Galați | 364.000 lei | POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) |
7 | drum expres Arad-Oradea | 24,02 milioane lei | fără finanțare |
8 | drum expres Sebeș-Turda | 19,3 milioane lei | execuție |
9 | drum expres Craiova-Pitești | 27,85 milioane lei | licitație concesiune |
10 | drum expres Sibiu-Făgăraș | 15,93 milioane lei | licitație reactualizată |
11 | legătură drum expres Petea-Baia Mare cu DN 18 | 150.000 lei | fără finanțare |
12 | drum de legătură între autostrada A1 și DN 7 (DJ711A) | 193.000 lei | fără finanțare |
13 | Legătura rapidă la Drumul Nordului (Baia Mare-Zalău) | 8,33 milioane lei | fără finanțare |
14 | Modernizare DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia (sectoare km 0+000 - 44+130, km 51+041 - 109+905) | 998.000 lei | licitație reactualizată |
15 | Modernizare DN 76B Scoarța-Pitești (sector km 0+000 - 188+200) | 1,63 milioane lei | execuție |
16 | Modernizare DN 67C Bengești-Sebeș (sector km 0+000 - 142+620) | 1,32 milioane lei | execuție |
17 | Modernizare DN73 Pitești-Câmpulung-Brașov (sectoare km 13+800 - 42+850 și km 54+050 - 128+250) | 1,83 milioane lei | execuție |
18 | Modernizare DN 75 Ștei-Turda (sector km 0+000 - 160+870) | 1,06 milioane lei | fără finanțare |
19 | Modernizare DN 14B Teiuș-Copșa Mică (sectoare 0+000 - 22+498 și km 26+330-56+241) | 645.000 lei | fără finanțare |
20 | Modernizare DN29 Suceava-Botoșani (sector km 3+350 - 41+850) | 351.000 | finalizat |
21 | Modernizare DN 68A Lugoj-Ilia (sector km 2+900 - 78+489) | 645.000 | fără finanțare |
22 | Lărgirea la 4 benzi centura București Sud, între A1 și A2 (sector km 23+600 - km 55+250) | 675.000 | licitație reactualizată, POIM |
23 | Modernizare DN 7A Brezoi-Petroșani (sector km 0+000 - 86+600) | 1,24 milioane lei | fără finanțare |
24 | Modernizare DN 25 Tecuci-Șendreni (sector km 0+000 - 68+130) | 1 milion lei | fără finanțare |
25 | Modernizare DN 74 Brad-Alba Iulia (sector km 4+460 - 99+870) | 1,32 milioane lei | fără finanțare |
26 | Modernizare DN 26 Galați-Murgeni (sector km 0+000 - 94+576) | 851.000 lei | fără finanțare |
27 | Modernizare DN 51 Alexandria-Zimnicea (sector km 2+600 - 43+783) | 433.000 lei | fără finanțare |
28 | Modernizare DN 52 Alexandria -Turnu Măgurele (sectoare km 1+350 - 44+600, 49+194 - 52+649) | 536.000 lei | execuție |
29 | Centura municipiului Rădăuți | 199.000 lei | execuție |
30 | Lărgire la 4 benzi DN 7 Bâldana-Titu (sector km 30+950 - 52+350) | 350.000 lei | execuție |
An 2009 - 13,9 milioane lei | |||
31 | autostradă urbană zona Cluj Napoca | 1,42 milioane lei | fără finanțare |
32 | autostrada Sibiu-Pitești | 9,8 milioane lei | licitație reactualizată, POIM |
33 | variantă de ocolire Cluj Est | 2 milioane lei | finalizat |
34 | modernizarea centurii rutiere a municipiului București, între A1-DN7 și DN2-A2 | 560.000 lei | execuție |
35 | modernizarea DN 54 km (sector 1+550 - 65+950) | 113.000 lei | fără finanțare |
Anul 2010 - 17,8 milioane lei | |||
36 | varianta de ocolire Găești | 142.000 lei | fără finanțare |
37 | varianta de ocolire Târgu Neamț | 178.000 lei | fără finanțare |
38 | varianta de ocolire Cluj Nord Est | 76.000 lei | finalizat |
39 | varianta de ocolire Bârlad | 3,6 milioane lei | fără finanțare |
40 | varianta de ocolire Timișoara Sud | POIM | |
41 | varianta de ocolire Titu | 2,9 milioane lei | fără finanțare |
42 | varianta de ocolire Târgoviște | fără finanțare | |
43 | varianta de ocolire Roșiori de Vede | fără finanțare | |
44 | varianta de ocolire Făgăraș | 3,62 milioane lei | fără finanțare |
45 | varianta de ocolire Timișoara | fără finanțare | |
46 | varianta de ocolire Huedin | fără finanțare | |
47 | varianta de ocolire Roman | 4,1 milioane lei | fără finanțare |
48 | varianta de ocolire Pașcani | fără finanțare | |
49 | varianta de ocolire Vatra Dornei | fără finanțare | |
50 | varianta de ocolire Câmpulung Moldovenesc | fără finanțare | |
51 | varianta de ocolire Toplița | 3,2 milioane lei | fără finanțare |
52 | varianta de ocolire Tușnad | fără finanțare | |
Anul 2011 - 20,43 milioane lei | |||
53 | varianta de ocolire Miercurea Ciuc | 3,12 milioane lei | fără finanțare |
54 | varianta de ocolire Bistrița | nefinalizat | |
55 | varianta de ocolire Gheorghieni | fără finanțare | |
56 | varianta de ocolire Huși | 5,3 milioane lei | fără finanțare |
57 | varianta de ocolire Dej | 12,01 milioane lei | fără finanțare |
58 | varianta de ocolire Fălticeni | fără finanțare | |
59 | varianta de ocolire Mangalia | fără finanțare | |
60 | varianta de ocolire Budești | fără finanțare | |
61 | varianta de ocolire Pucioasa | fără finanțare | |
62 | varianta de ocolire Filiași | fără finanțare | |
63 | varianta de ocolire Târgu Frumos | fără finanțare | |
64 | varianta de ocolire Buftea | fără finanțare | |
65 | varianta de ocolire Adjud | fără finanțare | |
66 | varianta de ocolire Craiova Sud | execuție | |
67 | varianta de ocolire Târgu Jiu | execuție | |
68 | varianta de ocolire Mihăilești | execuție | |
Anul 2012 - 1,06 milioane lei | |||
69 | varianta de ocolire Galați | 991.840 lei | |
70 | modernizare DN 5 București-Adunații Copăceni (sector km 7+573 - 19+220) | 63.000 lei | execuție |
Anul 2013 - 65.000 lei | |||
71 | varianta de ocolire Satu Mare | 65.000 lei | licitație execuție |
Anul 2014 - 758.310 lei | |||
72 | completare studiu fezabilitate "Modernizarea DN 29 Suceava-Botoșani 0+000 - 39+071" și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare | 130.000 lei | finalizat |
73 | completare studiu fezabilitate "Modernizarea DN 73 Pitești-Câmpulung-Brașov 13+800 - 42+850, km 54+050 - 128+250" și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare | 130.000 lei | execuție |
74 | realizarea expertizei tehnice și reactualizarea DALI "Consolidare pod pe DN 2B km 149+841 pod peste Prut, Galați-Giurgiulești" | 110.500 lei | fără finanțare |
75 | elaborarea studiu de fezabilitate unitar pentru tronsonul de autostradă Târgu Mureș-Ogra-Câmpia Turzii | 130.000 lei | execuție |
76 | completarea studiului de fezabilitate pentru varianta de ocolire Bacău și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare | 128.900 lei | execuție |
77 | completarea studiului de fezabilitate pentru "Reabilitarea DN14 Sibiu-Mediaș-Sighișoara, km 3+500 - 51+100 și km 57+500 - 89-400" și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare | 128.910 lei | finalizat |
Anul 2015-2018 - 56,5 milioane lei | |||
78 | revizuire studiu de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Pitești | 29,07 milioane lei | studiu fezabilitate finalizat pentru secțiunile 1 și 5. În curs de achiziție proiectare și execuție |
79 | modernizare DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia, km 0+000 - 44+130 - Lărgire la 4 benzi și km 51+041 - 109+905 - drum la 2 benzi | 1,21 milioane lei | studiu de fezabilitate finalizat. în pregătire documentația de atribuire proiectare și execuție |
80 | realizarea expertizei tehnice și revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate pentru "Sporire capacitate de circulație DN 2 km 7+848 - 18+330" pentru km 7+848 - 11+500" | 127.500 lei | în curs de elaborare |
81 | elaborare studiu de fezabilitate pentru Varianta de ocolire a orașului Dorohoi | 360.690 lei | în curs de elaborare |
82 | revizuire studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Făgăraș | 16,3 milioane lei | în curs de elaborare |
83 | elaborare studiu de fezabilitate pentru drum de legătură autostrada A1 Arad-Timișoara-DN69 | 219.410 lei | finalizat, urmează obținerea acordului de mediu și pregătirea documentației pentru proiectare și execuție lucrări |
84 | elaborare studiu de fezabilitate pentru Varianta de ocolire Comarnic | 128.600 lei | studiu fezabilitate finalizat. În pregătire documentație de atribuire proiectare și execuție |
85 | elaborare studiu de fezabilitate Varianta de ocolire Bușteni | 128.900 lei | studiu de fezabilitate finalizat. În pregătire documentație de atribuire proiectare și execuție |
86 | Completarea studiului de fezabilitate pentru Lărgire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului București Sud, între A2 km 23+600 și A1 km 55+520și amenajare punct de întoarcere | 293.540 lei | în curs de elaborare |
87 | Elaborare studiu de fezabilitate pentru Realizare banda a 3-a DN7 Valea Oltului | 128.920 lei | în curs de elaborare |
88 | Completarea studiului de fezabilitate pentru Centrul de Întreținere și Coordonare autostrada A3 km 30+600 și a punctului de sprijin autostrada A3 km 66+500 | 94.800 lei | în curs de elaborare |
89 | Elaborare studiu de fezabilitate pentru Tunel rutier la profil de autostrada in zona Mureș | 1,1 milioane lei | în curs de elaborare |
90 | Reactualizare studiu de fezabilitate pentru podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila | 5,64 milioane lei | finalizat. În execuție |
91 | Revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate pentru Pod peste Tisa în zona Teplița din Sighetul Marmației | 1,2 milioane lei | finalizat, urmează obținerea acordului de mediu și pregătirea documentației pentru proiectare și execuția lucrărilor |
92 | Elaborare studiu de fezabilitate pentru pod peste Prut la Ungheni | 485.730 lei | finalizat. Urmează obținerea acordului de mediu și pregătirea documentației pentru proiectare și execuție lucrări |